- 1791
- 1000
- 1000
- 1000
تراز دینداری، جلسه دهم
سخنرانی از حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع «تراز دینداری»، جلسه دهم، سال 1399
موضوع بحث ما «تراز دینداری» بود. دینداری برای سعادت به معیار و تراز احتیاج دارد وگرنه ممکن است که به حضیض ذلت، شقاوت و بیچارگی بکشاند. کیفرخواست پنجگانه حقوقی علیه حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه تنظیم کردند و عالمانِ سوء آن را تئوریزه و از جهت شرعی تثبیب کرده بودند. چند پشتوانه اعتقادی هم بر این جنایت خود تمهید کردند که اتفاقاً مبتلابه ما هم است.
روز عاشورا؛ تلخترین روز عالم است. حضرت زینالعابدین علیه السلام در بدترین شرایط بودند ولیکن از این اعتقاد که عرض خواهم کرد؛ چگونه دفاع کردند. هیچوقت و در هیچ شرایطی ائمه اطهار علیهم السلام امت را رها نکردند.
مسئله قضا و قدر از جمله مسائلی بود که از آن برای تمهیدِ قتلِ حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه استفاده کردند. همه آن عناوین حقوقی (بخصوص 4 عنوان)؛ حرمتِ بیعت شکنی، خروج بر امام، شکستن وحدت و انسجام مسلمین، بغی و شق عصاء عناوین اسلامی بودند منتها این عناوین را یزید لعنه الله علیه و (نعوذ بالله) به حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه تطبیق کردند.
بحث قضا و قدر هم یک مسئله اسلامی است. بهترین روش برای تبرئه اشخاص این است که بگویند: «او مجبور است.» بله! تاریخ و محل تولد و مرگ، تیزهوش بودن یا نبودن، خوشحافظه بودن یا نبودن، خوشاستعداد بودن یا نبودن و خیلی از موارد در حیطه اختیارات ما نیست و بدان مجبور هستیم ولیکن همان مقدار که در حیطه اختیار ما است؛ ثواب و عِقاب دارد و مابقی امور ثواب و عقابی ندارند. آنچه را به صورت اختیاری و انتخابی؛ سعی میکند، برای انسان میماند. واضح است که قضا و قدر الهی مسئله حقی است ولی خداوند متعال یک اراده تشریعی هم دارد که در آن اراده تشریعی خودِ حضرت حق تعالی نمیخواهد که امری را انجام دهد بلکه آن را به ما سپرده و مهلت داده است.
موضوع بحث ما «تراز دینداری» بود. دینداری برای سعادت به معیار و تراز احتیاج دارد وگرنه ممکن است که به حضیض ذلت، شقاوت و بیچارگی بکشاند. کیفرخواست پنجگانه حقوقی علیه حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه تنظیم کردند و عالمانِ سوء آن را تئوریزه و از جهت شرعی تثبیب کرده بودند. چند پشتوانه اعتقادی هم بر این جنایت خود تمهید کردند که اتفاقاً مبتلابه ما هم است.
روز عاشورا؛ تلخترین روز عالم است. حضرت زینالعابدین علیه السلام در بدترین شرایط بودند ولیکن از این اعتقاد که عرض خواهم کرد؛ چگونه دفاع کردند. هیچوقت و در هیچ شرایطی ائمه اطهار علیهم السلام امت را رها نکردند.
مسئله قضا و قدر از جمله مسائلی بود که از آن برای تمهیدِ قتلِ حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه استفاده کردند. همه آن عناوین حقوقی (بخصوص 4 عنوان)؛ حرمتِ بیعت شکنی، خروج بر امام، شکستن وحدت و انسجام مسلمین، بغی و شق عصاء عناوین اسلامی بودند منتها این عناوین را یزید لعنه الله علیه و (نعوذ بالله) به حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه تطبیق کردند.
بحث قضا و قدر هم یک مسئله اسلامی است. بهترین روش برای تبرئه اشخاص این است که بگویند: «او مجبور است.» بله! تاریخ و محل تولد و مرگ، تیزهوش بودن یا نبودن، خوشحافظه بودن یا نبودن، خوشاستعداد بودن یا نبودن و خیلی از موارد در حیطه اختیارات ما نیست و بدان مجبور هستیم ولیکن همان مقدار که در حیطه اختیار ما است؛ ثواب و عِقاب دارد و مابقی امور ثواب و عقابی ندارند. آنچه را به صورت اختیاری و انتخابی؛ سعی میکند، برای انسان میماند. واضح است که قضا و قدر الهی مسئله حقی است ولی خداوند متعال یک اراده تشریعی هم دارد که در آن اراده تشریعی خودِ حضرت حق تعالی نمیخواهد که امری را انجام دهد بلکه آن را به ما سپرده و مهلت داده است.
کاربر مهمان