- 101
- 1000
- 1000
- 1000
شروط و لوازم جهاد، 1
سخنرانی حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی با موضوع " شروط و لوازم جهاد"، جلسه اول: اثر اخلاص در اعمال، سال 1404
بحث ما پیرامون جهاد مبارزه و مقاومت بود، در یک کلمه اگر بخواهیم خلاصه بحث سال قبل را بگوییم این بود که مهم ترین عاملی که باعث شد حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین تنها بمانند راحت طلبی مردم بود. حضرت زهرا در خطبه فدکیه بعد از اینکه اون خطبه بی نظیر را می خوانند نگاه می کنند به مردم می بینند هیچ کس حاضر نیست بلند شود و قیام کند، می فرمایند: من می دانم چرا شما حاضر نیستید قیام کنید، چون شما راحت طلب شده اید. امتی که روحیه جهاد و مبارزه اش را از دست داد، وقتی که امام معصومش تشریف آورد این شخص حاضر به قیام نیست. حالا می خواهیم در رابطه با شروط و لوازم جهاد و مبارزه گفتگو بکنیم. کسی که می خواهد روحیه جهاد داشته باشد، باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ اگر این ویژگی ها در یک انسانی نباشد یا روحیه جهاد از او گرفته می شود یا جهادش دیگر ارزش ندارد. اولین مورد ویژگی ای هست که اگر در یک انسان نباشد، هر چقدر در طول عمرش مبارزه کند، هر چقدر جهاد کند برای او اجر و پاداشی نوشته نخواهد شد و کار او ارزش ندارد و کار او در جامعه اسلامی تاثیری ایجاد نمی کند. یک انسان مجاهد حتما باید آن ویژگی اساسی را دارا باشد و آن مورد اخلاص است. هرکسی باید در زندگی خودش خلاص را اصل قرار بدهد. کسی که برای دیده شدن و کسی که برای ریا کار بکند یا جهاد بکند، این جهاد برای او اجر و قربی نخواهد داشت. در قرآن خداوند می فرماید: جهاد باید چگونه باشد؟ انسان باید جهادش در راه خدا باشد، جهادی که در راه خدا نباشد یا برای دیده شدن باش،پد، این جهاد نیست. از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل شده: کسی که کار را برای خدا انجام دهد نه برای دیده شدن، خدا به کار او قیمت می دهد و او را بزرگ خواهد کرد. بزرگان تاریخ را ببینید این ها به واسطه اخلاص بزرگ شدند. اگر حاج قاسم عزیز شد به واسطه اخلاصش بود. هر کس برای خدا کار کرد ارج و قرب پیدا کرد. اولین فایده برای کسی که مخلص هست و کار را برای خدا انجام می دهد این هست که کارش اثرگذار خواهد بود و نامش ماندگار خواهد شد. کسی که کارش بی ااثر است شاید یک دلیلش همین باشد که کارش برای خدا نبوده و شاید برای خودنمایی و دیده شده بوده است. کسی که کار برای خدا انجام بدهد ماندگار خواهد، در راسش اولیا الهی و ائمه معصومین هستند و در راسش شان پیامبر مکرم اسلام هست. در ماجرای صلح حدیبیه قرار بود یک صلح نامه ای نوشته شود، مسلمانان صلح نامه را نوشتند و نوشتند این صلح نامه ایست بین محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سران قریش، اما سران قریش آمدند و گفتند ما اگر قبول داشتیم که ایشان رسول الله است که باهاش جنگ نمی کردیم، ما قبول نداریم این شخص رسول الله است و دعوا بالا گرفت به گوش پیامبر رسید. پیامبر یکی را فرستادند فرمودند دور رسول الله رو خط بزن. خداوند آیه پایانی سوره مبارکه فتح را نازل کرد محمد رسول الله. انسان نامش را از یک جایی خط بزند برای خدا، خدا نام او را یک جایی خواهد آورد که هزار و چهارصد ساله هر کسی می خواند می گوید این رسول الله. ائمه نازنین و معصومین به واسطه اخلاصی که داشتند عزیز شدند و نامشان ماندگار شد وگرنه با این کارهایی که دشمنان اهل بیت انجام دادند نامی از اهل بیت نباید باقی می ماند. پس اولین نتیجه اخلاص ماندگاری و اثرگذاری هست. دومین نتیجه اخلاص عزت هست.
بحث ما پیرامون جهاد مبارزه و مقاومت بود، در یک کلمه اگر بخواهیم خلاصه بحث سال قبل را بگوییم این بود که مهم ترین عاملی که باعث شد حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین تنها بمانند راحت طلبی مردم بود. حضرت زهرا در خطبه فدکیه بعد از اینکه اون خطبه بی نظیر را می خوانند نگاه می کنند به مردم می بینند هیچ کس حاضر نیست بلند شود و قیام کند، می فرمایند: من می دانم چرا شما حاضر نیستید قیام کنید، چون شما راحت طلب شده اید. امتی که روحیه جهاد و مبارزه اش را از دست داد، وقتی که امام معصومش تشریف آورد این شخص حاضر به قیام نیست. حالا می خواهیم در رابطه با شروط و لوازم جهاد و مبارزه گفتگو بکنیم. کسی که می خواهد روحیه جهاد داشته باشد، باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ اگر این ویژگی ها در یک انسانی نباشد یا روحیه جهاد از او گرفته می شود یا جهادش دیگر ارزش ندارد. اولین مورد ویژگی ای هست که اگر در یک انسان نباشد، هر چقدر در طول عمرش مبارزه کند، هر چقدر جهاد کند برای او اجر و پاداشی نوشته نخواهد شد و کار او ارزش ندارد و کار او در جامعه اسلامی تاثیری ایجاد نمی کند. یک انسان مجاهد حتما باید آن ویژگی اساسی را دارا باشد و آن مورد اخلاص است. هرکسی باید در زندگی خودش خلاص را اصل قرار بدهد. کسی که برای دیده شدن و کسی که برای ریا کار بکند یا جهاد بکند، این جهاد برای او اجر و قربی نخواهد داشت. در قرآن خداوند می فرماید: جهاد باید چگونه باشد؟ انسان باید جهادش در راه خدا باشد، جهادی که در راه خدا نباشد یا برای دیده شدن باش،پد، این جهاد نیست. از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل شده: کسی که کار را برای خدا انجام دهد نه برای دیده شدن، خدا به کار او قیمت می دهد و او را بزرگ خواهد کرد. بزرگان تاریخ را ببینید این ها به واسطه اخلاص بزرگ شدند. اگر حاج قاسم عزیز شد به واسطه اخلاصش بود. هر کس برای خدا کار کرد ارج و قرب پیدا کرد. اولین فایده برای کسی که مخلص هست و کار را برای خدا انجام می دهد این هست که کارش اثرگذار خواهد بود و نامش ماندگار خواهد شد. کسی که کارش بی ااثر است شاید یک دلیلش همین باشد که کارش برای خدا نبوده و شاید برای خودنمایی و دیده شده بوده است. کسی که کار برای خدا انجام بدهد ماندگار خواهد، در راسش اولیا الهی و ائمه معصومین هستند و در راسش شان پیامبر مکرم اسلام هست. در ماجرای صلح حدیبیه قرار بود یک صلح نامه ای نوشته شود، مسلمانان صلح نامه را نوشتند و نوشتند این صلح نامه ایست بین محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سران قریش، اما سران قریش آمدند و گفتند ما اگر قبول داشتیم که ایشان رسول الله است که باهاش جنگ نمی کردیم، ما قبول نداریم این شخص رسول الله است و دعوا بالا گرفت به گوش پیامبر رسید. پیامبر یکی را فرستادند فرمودند دور رسول الله رو خط بزن. خداوند آیه پایانی سوره مبارکه فتح را نازل کرد محمد رسول الله. انسان نامش را از یک جایی خط بزند برای خدا، خدا نام او را یک جایی خواهد آورد که هزار و چهارصد ساله هر کسی می خواند می گوید این رسول الله. ائمه نازنین و معصومین به واسطه اخلاصی که داشتند عزیز شدند و نامشان ماندگار شد وگرنه با این کارهایی که دشمنان اهل بیت انجام دادند نامی از اهل بیت نباید باقی می ماند. پس اولین نتیجه اخلاص ماندگاری و اثرگذاری هست. دومین نتیجه اخلاص عزت هست.


تاکنون نظری ثبت نشده است