- 297
- 1000
- 1000
- 1000
نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی، جلسه دهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی»، جلسه دهم، سال 1402
تقوا را خیلی خلاصه بخواهیم بکنیم به مراقبت، به دقت و هوشمندی و کرامت نفس و اینها ترجمه کردیم که یک انسان باهوش و عاقل مراقب منافع خود، عزت خود هست و وقتی انسانها عالیترین هدف زندگی خود را پیدا کردند که تقرب الی الله است مراقب این است که از خدا دور نشوند که این بحث تقوای الهی پیش میآید و تقوای الهی یعنی من هر لحظه مراقب اصلی ترین هدف زندگی خودم باشم، که بسیار لذت بخش است. انسان هر لحظه به خدا نزدیکتر شود. در این مسیر ما در آیات قرآن یک فوق العادهگی میبینیم دو جای قرآن تعبیر تقوای قلب به میان آمده است. تقوا یک وقتی به معنای تقوای اعضا و جوارح هست مراقبت میکنی دستت به چیزی، آلودگی نخورد مثل مراقبت داخل اتاق عمل که از جنس تقوا است. یا مراقبت از اینکه یک کاری را دقیق انجام بدهد، مراقبت دیگر در زبان و گفتار آدم بیاید اینهایی که آموزش میدهند که اگر خواستید در تجارت مخاطب را متقاعد کنید و به او اطمینان بدهید این گونه صحبت کنید، آنگونه صحبت نکنید، رفتار زبان بدن شما چگونه باشد، اینها همه از جنس تقوا هست. منتها وقتی که اینها را شما مراقبت میکنید به خاطر عالیترین هدف، میشود تقوای الهی. و وقتی که این مراقبتها را بر اساس دستورهای دینی انجام میدهید چون ما نمیدانیم چه چیزی را دقیقاً مراقبت بکنیم خدا میفرماید بخشی از آن را من میگویم که میشود واجب و حرام شرعی. ما برنامه بخواهیم برای مراقبتهایمان میشود دین، تقوای دینی میشود رعایت این دستورات خدا در جریان مراقبتی که فلسفه آن را خارج از دین پیدا کردهایم از روی عقلانیت، حتی تقوای الهی عالیترین نوع آن هم یک نوع امر عقلانی است و یک روانشناس میتواند متوجه بشود که چرا تقوای الهی میتواند چیز مفیدی برای انسان باشد؟ چون یک هدف برتر است هیچ وقت کهنگی ندارد تازه میشود و خدا چون بینهایت از شما نمیتوانید بگویید من به خدا رسیدم تمام شد و رفت.
شما سمت خدا را به همین دلیل انتخاب کردید ما همیشه به سمت خدا میرویم و هر چه قدر هم به خدا میرسیم باز جا دارد به سمت خدا حرکت کنیم چون بیانتهاست این برنامه شما هم بیانتهاست شما هم خودتان هم برنامهتان تثبیت کردهاید انشاالله پایدار باشید و عزتمند. ببینید حالا آن چیزی که در قرآن عجیب است و آمده دو جا از تقوای قلب سخن گفته شده است که تا انسان میشنود تقوای قلب را، فرق آن را با تقوای دست، تقوای چشم و گوش و زبان درک میکند. تقوای اعضا و جوارح مراعات همین برنامههای اعضا و جوارح الهی است. اما تقوای قلب یعنی چه؟ یعنی در دلت مراقب باشی اتفاق بد نیفتد، خیلی عالی است که من قلبم را مواظب باشم خطورات بدی به آن رسوخ نکند، چیزهای بد را به آن علاقه پیدا نکنم، کینه پیدا نکنم، حسادت در قلبم پیدا نشود.
تقوا را خیلی خلاصه بخواهیم بکنیم به مراقبت، به دقت و هوشمندی و کرامت نفس و اینها ترجمه کردیم که یک انسان باهوش و عاقل مراقب منافع خود، عزت خود هست و وقتی انسانها عالیترین هدف زندگی خود را پیدا کردند که تقرب الی الله است مراقب این است که از خدا دور نشوند که این بحث تقوای الهی پیش میآید و تقوای الهی یعنی من هر لحظه مراقب اصلی ترین هدف زندگی خودم باشم، که بسیار لذت بخش است. انسان هر لحظه به خدا نزدیکتر شود. در این مسیر ما در آیات قرآن یک فوق العادهگی میبینیم دو جای قرآن تعبیر تقوای قلب به میان آمده است. تقوا یک وقتی به معنای تقوای اعضا و جوارح هست مراقبت میکنی دستت به چیزی، آلودگی نخورد مثل مراقبت داخل اتاق عمل که از جنس تقوا است. یا مراقبت از اینکه یک کاری را دقیق انجام بدهد، مراقبت دیگر در زبان و گفتار آدم بیاید اینهایی که آموزش میدهند که اگر خواستید در تجارت مخاطب را متقاعد کنید و به او اطمینان بدهید این گونه صحبت کنید، آنگونه صحبت نکنید، رفتار زبان بدن شما چگونه باشد، اینها همه از جنس تقوا هست. منتها وقتی که اینها را شما مراقبت میکنید به خاطر عالیترین هدف، میشود تقوای الهی. و وقتی که این مراقبتها را بر اساس دستورهای دینی انجام میدهید چون ما نمیدانیم چه چیزی را دقیقاً مراقبت بکنیم خدا میفرماید بخشی از آن را من میگویم که میشود واجب و حرام شرعی. ما برنامه بخواهیم برای مراقبتهایمان میشود دین، تقوای دینی میشود رعایت این دستورات خدا در جریان مراقبتی که فلسفه آن را خارج از دین پیدا کردهایم از روی عقلانیت، حتی تقوای الهی عالیترین نوع آن هم یک نوع امر عقلانی است و یک روانشناس میتواند متوجه بشود که چرا تقوای الهی میتواند چیز مفیدی برای انسان باشد؟ چون یک هدف برتر است هیچ وقت کهنگی ندارد تازه میشود و خدا چون بینهایت از شما نمیتوانید بگویید من به خدا رسیدم تمام شد و رفت.
شما سمت خدا را به همین دلیل انتخاب کردید ما همیشه به سمت خدا میرویم و هر چه قدر هم به خدا میرسیم باز جا دارد به سمت خدا حرکت کنیم چون بیانتهاست این برنامه شما هم بیانتهاست شما هم خودتان هم برنامهتان تثبیت کردهاید انشاالله پایدار باشید و عزتمند. ببینید حالا آن چیزی که در قرآن عجیب است و آمده دو جا از تقوای قلب سخن گفته شده است که تا انسان میشنود تقوای قلب را، فرق آن را با تقوای دست، تقوای چشم و گوش و زبان درک میکند. تقوای اعضا و جوارح مراعات همین برنامههای اعضا و جوارح الهی است. اما تقوای قلب یعنی چه؟ یعنی در دلت مراقب باشی اتفاق بد نیفتد، خیلی عالی است که من قلبم را مواظب باشم خطورات بدی به آن رسوخ نکند، چیزهای بد را به آن علاقه پیدا نکنم، کینه پیدا نکنم، حسادت در قلبم پیدا نشود.
تاکنون نظری ثبت نشده است