- 451
- 1000
- 1000
- 1000
بعد سیاسی ظهور
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «بعد سیاسی ظهور»، سال 1401
مقولهی مهدویت در بین همهی مفاهیم دینی مهمترین ویژگی آن این است که یک امر واقعی و یک امر به شدت سیاسی است. ظهور آقا امام زمان ارواحنا له الفداء یک امر قدسی، مبهم، معنوی، نامعلوم نیست. خیلیها دربارهی آقا امام زمان عجل الله تعالی شریف شاعرانه سخن میگویند. خوب است و کم هم هست و خیلیها دربارهی آقا امام زمان ارواحنا له الفداء اعتقادی فقط سخن میگویند آن هم اعتقادی به روش کلام قدیم. خیلیها دربارهی آقا امام زمان ارواحنا له الفداء به شبهات شخصی دربارهی حضرت میپردازند. اینها همه خوب است و هیچ کدام را انکار نمیکنیم. خیلیها در مورد ظهور و آقا امام زمان ارواحنا له الفداء به گناهان مردم و ثوابهای مردم و به ذکر و دعا میپردازند. آن هم به جای خود خوب است ولی اینها همه درجهی اهمیت آنها در مقابل بعد سیاسی ظهور، بعد سیاسی غیبت، بعد سیاسی مقدمات فرج تقریباً هیچ است. چون حضرت شما اعتقاد به حضرت هم داشته باشید، محبت به حضرت هم داشته باشید و گناه شخصی را هم به خاطر تعجیل در فرج ترک کنید و دعا هم برای فرج بکنید اما مقدمات سیاسی فرج در جامعهی ما و در جامعهی بشری ایجاد نشود، ظهور ایجاد نخواهد شد.
مقدمات ظهور را شنیدیم اما مقدمات سیاسی ظهور را کمتر شنیدیم و کمتر به آن پرداخته شده؟: به این دلیل است که کار ما طلبهها در گفتگوهای معنوی ایراد دارد و معمولاً دین را در سطح اخلاق فردی نازل میکنیم. این گلهی مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد عرفان حضرت امام هست که حضرت امام از ایشان یاد میکردند. میگفتند جان من به فدای او باد. ایشان میفرمودند که دین ما متأسفانه به عنوان یک امر فردی معرفی شده است. مهدویت هم به عنوان یک امر فردی و اجتماعی هم در حد اخلاق اجتماعی و نه در حد سیاسی باشد. ممکن که اخلاق اجتماعی شما خوب باشد که اصلاً لفظ اخلاق بیشتر مربوط به رفتار اجتماعی انسانها از نظر لغوی میشود ولی از نظر سیاسی نه بصیرت داشته باشید و نه فعالیت داشته باشید. آن وقت ارتباط شما با مهدویت ارتباط کمی خواهد شد. بنده گاهی از اوقات در مورد رابطهی سیاست و مهدویت صحبت میکنم و خیلی از سؤالها به دست من میرسد. سؤالهایی که مراکز تحقیقی و پژوهشی مربوط به مهدویت باید پاسخ بدهند که متأسفانه در این باره ضعف جدی دارد. ما طلبهها مقولهی دین را و مقولهی مهدویت را به مقولهی فردی و به مقولهی صرفاً قدسی و آسمانی تبدیل کردیم و آن را روی زمین نیاوردیم ببینیم که زندگی ما عملاً چه تغییری زندگی سیاسی ما را خواهد داد و قبل از آن مقدمات سیاسی فرج حضرت چیست. مسئلهی ظهور حضرت یک مسئلهی صددرصد اولاً سیاسی است.
مقولهی مهدویت در بین همهی مفاهیم دینی مهمترین ویژگی آن این است که یک امر واقعی و یک امر به شدت سیاسی است. ظهور آقا امام زمان ارواحنا له الفداء یک امر قدسی، مبهم، معنوی، نامعلوم نیست. خیلیها دربارهی آقا امام زمان عجل الله تعالی شریف شاعرانه سخن میگویند. خوب است و کم هم هست و خیلیها دربارهی آقا امام زمان ارواحنا له الفداء اعتقادی فقط سخن میگویند آن هم اعتقادی به روش کلام قدیم. خیلیها دربارهی آقا امام زمان ارواحنا له الفداء به شبهات شخصی دربارهی حضرت میپردازند. اینها همه خوب است و هیچ کدام را انکار نمیکنیم. خیلیها در مورد ظهور و آقا امام زمان ارواحنا له الفداء به گناهان مردم و ثوابهای مردم و به ذکر و دعا میپردازند. آن هم به جای خود خوب است ولی اینها همه درجهی اهمیت آنها در مقابل بعد سیاسی ظهور، بعد سیاسی غیبت، بعد سیاسی مقدمات فرج تقریباً هیچ است. چون حضرت شما اعتقاد به حضرت هم داشته باشید، محبت به حضرت هم داشته باشید و گناه شخصی را هم به خاطر تعجیل در فرج ترک کنید و دعا هم برای فرج بکنید اما مقدمات سیاسی فرج در جامعهی ما و در جامعهی بشری ایجاد نشود، ظهور ایجاد نخواهد شد.
مقدمات ظهور را شنیدیم اما مقدمات سیاسی ظهور را کمتر شنیدیم و کمتر به آن پرداخته شده؟: به این دلیل است که کار ما طلبهها در گفتگوهای معنوی ایراد دارد و معمولاً دین را در سطح اخلاق فردی نازل میکنیم. این گلهی مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد عرفان حضرت امام هست که حضرت امام از ایشان یاد میکردند. میگفتند جان من به فدای او باد. ایشان میفرمودند که دین ما متأسفانه به عنوان یک امر فردی معرفی شده است. مهدویت هم به عنوان یک امر فردی و اجتماعی هم در حد اخلاق اجتماعی و نه در حد سیاسی باشد. ممکن که اخلاق اجتماعی شما خوب باشد که اصلاً لفظ اخلاق بیشتر مربوط به رفتار اجتماعی انسانها از نظر لغوی میشود ولی از نظر سیاسی نه بصیرت داشته باشید و نه فعالیت داشته باشید. آن وقت ارتباط شما با مهدویت ارتباط کمی خواهد شد. بنده گاهی از اوقات در مورد رابطهی سیاست و مهدویت صحبت میکنم و خیلی از سؤالها به دست من میرسد. سؤالهایی که مراکز تحقیقی و پژوهشی مربوط به مهدویت باید پاسخ بدهند که متأسفانه در این باره ضعف جدی دارد. ما طلبهها مقولهی دین را و مقولهی مهدویت را به مقولهی فردی و به مقولهی صرفاً قدسی و آسمانی تبدیل کردیم و آن را روی زمین نیاوردیم ببینیم که زندگی ما عملاً چه تغییری زندگی سیاسی ما را خواهد داد و قبل از آن مقدمات سیاسی فرج حضرت چیست. مسئلهی ظهور حضرت یک مسئلهی صددرصد اولاً سیاسی است.
تاکنون نظری ثبت نشده است