- 225
- 1000
- 1000
- 1000
عطر خوش زندگی، جلسه بیست و دوم
سخنرانی حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون با موضوع «عطر خوش زندگی»، جلسه بیست و دوم، سال 1402
در جلسه ی قبل ویژگی های فرزندان هوشمند را گفتیم. مثلا روابط عمومی خوبی دارند، از وقتشان خوب می توانند استفاده کنند ، قدرت حل مسئله شان خوب است؛ لذا بچه های هوشمند هم فکر خوبی دارند، هم عمل خوبی دارند که تعداد ی از اعمال خوب و رفتارهای هوشمندانه درفرزندان را برشمردیم. بحث امروز در تکمیل مباحث جلسه قبل است تا پرونده بحث هوش و هوشمندی تقریبا امروز بسته شود اگرچه خیلی بیش از این می شود در مورد آن صحبت کرد.
قطعا نقش ما والدین در اینکه بچه های باهوش و هوشمندی داشته باشیم نقش بسیار پررنگی می تواند باشد. ولی بالاخره موفقیت های انسانها به یک مجموعه ای از عواملی گره خورده است و لذا لزوما فقط هوشمندی عامل نیست.
بحث پایانی یادتان باشد گفتیم هوشمندی یعنی هم فکر خوبی داشته باشد، هم عمل خوبی. در تکمیل این بحث می خواهیم بررسی کنیم نقش والدین و مربیان مدرسه در این هوشمندی چیست. یک مقدار پای خود را در این بحث باز کنیم که ما والدین باید چکار کنیم، مربیان باید چکار کنند، مدرسه باید چکار کند، بالاخره نقش فرا فردی را بررسی کنیم ببینیم افراد جانبی باید چکار کنند.
اولین نکته که نکته پر اهمیتی نیز به نظر می رسد، این است که بدانیم فرزندان ماده ی خامی هستند که شکل دهی آنها بر عهده ی ما است.
بچه ها باید سر سفره ی پدر و مادر بزرگ شوند. ولی الان عملا این اتفاق نمی افتد. بررسی کنید ببینید بچه های نوجوانی که دارید چقدر با شمابوده اند، چقدر در کنار شما بوده اند. شاید در یک خانه بودید اما عملا دیگر با ما نیستند. بچه ها جای دیگری هستند، در اتاق شان هستند، پای تلوزیون نشستند، پای دفتر مشق و کتاب درس شان هستند. یعنی حضورشان کنار ما کمرنگ می شود. این خطر هر چه جلوتر رود، بیشتر می شود.
در جلسه ی قبل ویژگی های فرزندان هوشمند را گفتیم. مثلا روابط عمومی خوبی دارند، از وقتشان خوب می توانند استفاده کنند ، قدرت حل مسئله شان خوب است؛ لذا بچه های هوشمند هم فکر خوبی دارند، هم عمل خوبی دارند که تعداد ی از اعمال خوب و رفتارهای هوشمندانه درفرزندان را برشمردیم. بحث امروز در تکمیل مباحث جلسه قبل است تا پرونده بحث هوش و هوشمندی تقریبا امروز بسته شود اگرچه خیلی بیش از این می شود در مورد آن صحبت کرد.
قطعا نقش ما والدین در اینکه بچه های باهوش و هوشمندی داشته باشیم نقش بسیار پررنگی می تواند باشد. ولی بالاخره موفقیت های انسانها به یک مجموعه ای از عواملی گره خورده است و لذا لزوما فقط هوشمندی عامل نیست.
بحث پایانی یادتان باشد گفتیم هوشمندی یعنی هم فکر خوبی داشته باشد، هم عمل خوبی. در تکمیل این بحث می خواهیم بررسی کنیم نقش والدین و مربیان مدرسه در این هوشمندی چیست. یک مقدار پای خود را در این بحث باز کنیم که ما والدین باید چکار کنیم، مربیان باید چکار کنند، مدرسه باید چکار کند، بالاخره نقش فرا فردی را بررسی کنیم ببینیم افراد جانبی باید چکار کنند.
اولین نکته که نکته پر اهمیتی نیز به نظر می رسد، این است که بدانیم فرزندان ماده ی خامی هستند که شکل دهی آنها بر عهده ی ما است.
بچه ها باید سر سفره ی پدر و مادر بزرگ شوند. ولی الان عملا این اتفاق نمی افتد. بررسی کنید ببینید بچه های نوجوانی که دارید چقدر با شمابوده اند، چقدر در کنار شما بوده اند. شاید در یک خانه بودید اما عملا دیگر با ما نیستند. بچه ها جای دیگری هستند، در اتاق شان هستند، پای تلوزیون نشستند، پای دفتر مشق و کتاب درس شان هستند. یعنی حضورشان کنار ما کمرنگ می شود. این خطر هر چه جلوتر رود، بیشتر می شود.
تاکنون نظری ثبت نشده است