- 761
- 1000
- 1000
- 1000
سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام، جلسه بیست و پنجم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام»، جلسه بیست و پنجم، سال 1398
وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام به حکومت رسیدند، کارگزاران قبلی را عزل فرمودند، جز یک نفر که توضیح داده شد. صفات سلبی قائل بود، صفات سلبی یعنی اوصافی که کارگزار نباید داشته باشد. اینها را پرداختیم و حضرت قائل بودند اوصافی باید مسئول و زیردست داشته باشد. به اینها صفات ایجابی میگوییم. مثل اینکه مؤمن باشد. امانتدار باشد. یک نکته در این قسمت اول هست، ما در آستانه انتخابات هستیم، همینطور که امیرالمؤمنین علیه السلام خودشان مراکز اصلی را عزل و نصب میفرمودند، بعد مثلاً کارگزار مصر شهرها و نواحی زیردست، کارگزار کوفه شهرها و نواحی زیردست، قاضیان و مسئولین بیت المال و مالیات را باید عزل و نصب میکرد، راهکارهایی به آنها دادند برای اینکه چه راهکارهایی را برای آنها در نظر بگیرید. ما هم در انتخابات پیش رو داریم کارگزار دولت اسلامی انتخاب میکنیم، لذا توصیههای امیرالمؤمنین به ما هم میتواند باشد، لذا از این جهت بحث ما اهمیت بیشتری دارد. حضرت کلیاتی فرمودند که دقیقاً در رأی دادن ما به فردی، لیستی و جریانی که فکر میکنیم اینها میتوانند به کشور کمک کنند، خوب است این اوصاف را در نظر بگیریم.
یکی اینکه حضرت در تحف العقول فرمودند: «فَاصْطَفِ لِوِلَایَةِ أَعْمَالِکَ أَهْلَ الْوَرَعِ وَ الْعِلْمِ وَ السِّیَاسَةِ» یعنی حالا که میخواهی کسی را انتخاب کنی، کسی را انتخاب کن که اهل ورع باشد، یعنی پرهیز بیش از تقوا داشته باشد. در مظان اتهام خودش را قرار ندهد. چون نگاه به افکار عمومی و اینکه افکار عمومی آنچه که او هست را دقیق ببینند، مهم است. چون فاصلهشان را از کارگزار زیاد شود، فاصله و دلبستگیشان به کشور تغییر میکند. خطرات امنیتی دارد. باید دانش داشته باشد. اینکه یک نفر در زمینه تخصصی خودش دانش ندارد، مبانی دین را نمیشناسد، چون خیلی از تصمیمات در مجلس در مورد فرهنگ و مسائل دینی، حقوق جزا، قراردادهای بیت المللی که بسیاری از ما ممکن است زیر دست کفار قرار بگیریم و تعامل بهتر داشته باشیم، لذا فرد باید هم دین را بشناسد و هم در موضوعی که باید در کمیسیون خود اظهار نظر کند دانش داشته باشد. زیرک باشد و کیس باشد، لذا یکی از کارهای مهم این است که گروههای مردم نهاد این اعضا را دعوت کنند و سؤالهای تخصصی بپرسند، نه اینکه با این جناح و آن جناح هستی، بالآخره ظاهرسازی ممکن است باشد، بعضی راست بگویند و بعضی ظاهرسازی کنند. اما مسائل تخصصی که شما طرحهایی ندهی که اگر یک نفر شهرداری برود باید آن طرحها را بدهد، اگر وزارت راه باید بدهد، نماینده مجلس شعار ممکن است بدهد. یعنی شعارهایش باید متناسب با اهداف و وظایفش و جایگاهش باشد. لذا حضرت میفرماید: هم با تقوا باشد، یعنی تعهد نداشته باشد دو زار به درد نمیخورد. دانش تخصصی باشد یعنی به قوانین اصلی کشور مطلع باشد. آدم باسیاستی باشد و بداند یک جمله اظهار نظر او ممکن است در جای دنیا بازخورد داشته باشد.
حضرت فرمود: اگر خواستید کسی را انتخاب کنید، رأس را انتخاب کنید. مثلاً برای اقتصاد کسی را انتخاب کن که وقتی حرف میزند دیگران او را به عنوان استاد اقتصاد قبول داشته باشند. حضرت میفرماید: اولاً برای اینکه سختی کار او را نشکند. زیادی کار او را به کارهای پراکنده نکشاند، او باید خبره این کار باشد. حضرت میفرماید: «فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ وَ الْخِیَانَةِ» تمام شعبههای ستم و جور و خیانت در این کار است. یک برگ رأی ما میتواند عاقبت ما را به شر کند. باید به کارگزاران نظارت کرد، از روی میل و گرایش اینها را انتخاب نکن. یعنی هیچ شایستگی ندارد الا اینکه برای تیم و حزب من است. پانصد هزار میلیارد بودجه کشور است، تعیین تکلیف این را شما میخواهی به چند نماینده بسپاری، چرا؟ چون این برای بچههای ماست ولی شایسته نیست. یکی هم خودرأیی است، من خوشم میآید به این رأی بدهم، چه یک شخص بخواهد برای خودش معاون مشخص کند، چه بخواهیم نماینده مجلس تعیین کنیم. حضرت فرمود: تمام شعبههای ستم و خیانت آنجا جمع میشود. یعنی میشود در روز انتخابات قربتاً الی الله کاری کنیم که موجب رضایت حضرت حق باشد و خدای نکرده کاری کنیم ما را به سقوط بکشاند.
وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام به حکومت رسیدند، کارگزاران قبلی را عزل فرمودند، جز یک نفر که توضیح داده شد. صفات سلبی قائل بود، صفات سلبی یعنی اوصافی که کارگزار نباید داشته باشد. اینها را پرداختیم و حضرت قائل بودند اوصافی باید مسئول و زیردست داشته باشد. به اینها صفات ایجابی میگوییم. مثل اینکه مؤمن باشد. امانتدار باشد. یک نکته در این قسمت اول هست، ما در آستانه انتخابات هستیم، همینطور که امیرالمؤمنین علیه السلام خودشان مراکز اصلی را عزل و نصب میفرمودند، بعد مثلاً کارگزار مصر شهرها و نواحی زیردست، کارگزار کوفه شهرها و نواحی زیردست، قاضیان و مسئولین بیت المال و مالیات را باید عزل و نصب میکرد، راهکارهایی به آنها دادند برای اینکه چه راهکارهایی را برای آنها در نظر بگیرید. ما هم در انتخابات پیش رو داریم کارگزار دولت اسلامی انتخاب میکنیم، لذا توصیههای امیرالمؤمنین به ما هم میتواند باشد، لذا از این جهت بحث ما اهمیت بیشتری دارد. حضرت کلیاتی فرمودند که دقیقاً در رأی دادن ما به فردی، لیستی و جریانی که فکر میکنیم اینها میتوانند به کشور کمک کنند، خوب است این اوصاف را در نظر بگیریم.
یکی اینکه حضرت در تحف العقول فرمودند: «فَاصْطَفِ لِوِلَایَةِ أَعْمَالِکَ أَهْلَ الْوَرَعِ وَ الْعِلْمِ وَ السِّیَاسَةِ» یعنی حالا که میخواهی کسی را انتخاب کنی، کسی را انتخاب کن که اهل ورع باشد، یعنی پرهیز بیش از تقوا داشته باشد. در مظان اتهام خودش را قرار ندهد. چون نگاه به افکار عمومی و اینکه افکار عمومی آنچه که او هست را دقیق ببینند، مهم است. چون فاصلهشان را از کارگزار زیاد شود، فاصله و دلبستگیشان به کشور تغییر میکند. خطرات امنیتی دارد. باید دانش داشته باشد. اینکه یک نفر در زمینه تخصصی خودش دانش ندارد، مبانی دین را نمیشناسد، چون خیلی از تصمیمات در مجلس در مورد فرهنگ و مسائل دینی، حقوق جزا، قراردادهای بیت المللی که بسیاری از ما ممکن است زیر دست کفار قرار بگیریم و تعامل بهتر داشته باشیم، لذا فرد باید هم دین را بشناسد و هم در موضوعی که باید در کمیسیون خود اظهار نظر کند دانش داشته باشد. زیرک باشد و کیس باشد، لذا یکی از کارهای مهم این است که گروههای مردم نهاد این اعضا را دعوت کنند و سؤالهای تخصصی بپرسند، نه اینکه با این جناح و آن جناح هستی، بالآخره ظاهرسازی ممکن است باشد، بعضی راست بگویند و بعضی ظاهرسازی کنند. اما مسائل تخصصی که شما طرحهایی ندهی که اگر یک نفر شهرداری برود باید آن طرحها را بدهد، اگر وزارت راه باید بدهد، نماینده مجلس شعار ممکن است بدهد. یعنی شعارهایش باید متناسب با اهداف و وظایفش و جایگاهش باشد. لذا حضرت میفرماید: هم با تقوا باشد، یعنی تعهد نداشته باشد دو زار به درد نمیخورد. دانش تخصصی باشد یعنی به قوانین اصلی کشور مطلع باشد. آدم باسیاستی باشد و بداند یک جمله اظهار نظر او ممکن است در جای دنیا بازخورد داشته باشد.
حضرت فرمود: اگر خواستید کسی را انتخاب کنید، رأس را انتخاب کنید. مثلاً برای اقتصاد کسی را انتخاب کن که وقتی حرف میزند دیگران او را به عنوان استاد اقتصاد قبول داشته باشند. حضرت میفرماید: اولاً برای اینکه سختی کار او را نشکند. زیادی کار او را به کارهای پراکنده نکشاند، او باید خبره این کار باشد. حضرت میفرماید: «فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ وَ الْخِیَانَةِ» تمام شعبههای ستم و جور و خیانت در این کار است. یک برگ رأی ما میتواند عاقبت ما را به شر کند. باید به کارگزاران نظارت کرد، از روی میل و گرایش اینها را انتخاب نکن. یعنی هیچ شایستگی ندارد الا اینکه برای تیم و حزب من است. پانصد هزار میلیارد بودجه کشور است، تعیین تکلیف این را شما میخواهی به چند نماینده بسپاری، چرا؟ چون این برای بچههای ماست ولی شایسته نیست. یکی هم خودرأیی است، من خوشم میآید به این رأی بدهم، چه یک شخص بخواهد برای خودش معاون مشخص کند، چه بخواهیم نماینده مجلس تعیین کنیم. حضرت فرمود: تمام شعبههای ستم و خیانت آنجا جمع میشود. یعنی میشود در روز انتخابات قربتاً الی الله کاری کنیم که موجب رضایت حضرت حق باشد و خدای نکرده کاری کنیم ما را به سقوط بکشاند.
تاکنون نظری ثبت نشده است