- 520
- 1000
- 1000
- 1000
بازخوانی کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن، جلسه دوم
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن»، جلسه دوم، سال 1402
شرائط قبل از انقلاب اسلامی که شرایط شکل گیری این متن بازخوانی کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن و برگزاری این جلسات هست شرایط تسلط تمدن مادی غرب بر جهان و از جمله دنیای اسلام است. اعم از غرب لیبرالیستی و غربی که تحت سلطه لیبرال دموکراسی و نظام سرمایه داری است و غرب سوسیالیستی و مارکسیستی و امثال آن.
به ویژه در کشور ما از یک طرف سرمایه داری غرب از طریق برنامه ریزی های تاریخی و از طریق حاکمیت و نظام پادشاهی که وجود داشته و در حال بسط در متن و نزد حیات اجتماعی مردم ایران بوده و طبیعتا آثار نظام سرمایه داری، که مظالم اجتماعی و اقتصادی آن آشکار می شده است و از طرف دیگر مهم تر در کشور ما، پرچم مبارزه با این رژیم و این نظام سرمایه داری و نظام سلطه جهانی در این شرایط، بیشتر به به دست اندیشه های مارکسیستی بوده است که البته بعد از انقلاب امام که سال 1342 شروع شد فضای کلی تغییر کرد و بعد از انقلاب امام جریان انقلابیون، یک جریان فعالی شدند ولی به شدت اندیشه های مارکسیستی حضور دارد و در مقیاس جهانی پرچم عدالتخواهی در دست مارکسیست ها است.
می دانید که مارکسیت هم یک مکتب بر آمده از تمدن غرب است که توانسته نسبت بین اندیشه های بنیادین خودش را با عمل اجتماعی برقرار بکند و در واقع یک مانفیستی دارد که بین مبانی منطقی و فلسفی تا میدان عمل و بخصوص میدان مبارزات ارتباط برقرار می کند و طبیعتا یک نظام اندیشه ای را ارائه کرده که این نظام اندیشه مورد اقبال جریانات مبارزاتی آن دوران قرار گرفته است.
شرائط قبل از انقلاب اسلامی که شرایط شکل گیری این متن بازخوانی کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن و برگزاری این جلسات هست شرایط تسلط تمدن مادی غرب بر جهان و از جمله دنیای اسلام است. اعم از غرب لیبرالیستی و غربی که تحت سلطه لیبرال دموکراسی و نظام سرمایه داری است و غرب سوسیالیستی و مارکسیستی و امثال آن.
به ویژه در کشور ما از یک طرف سرمایه داری غرب از طریق برنامه ریزی های تاریخی و از طریق حاکمیت و نظام پادشاهی که وجود داشته و در حال بسط در متن و نزد حیات اجتماعی مردم ایران بوده و طبیعتا آثار نظام سرمایه داری، که مظالم اجتماعی و اقتصادی آن آشکار می شده است و از طرف دیگر مهم تر در کشور ما، پرچم مبارزه با این رژیم و این نظام سرمایه داری و نظام سلطه جهانی در این شرایط، بیشتر به به دست اندیشه های مارکسیستی بوده است که البته بعد از انقلاب امام که سال 1342 شروع شد فضای کلی تغییر کرد و بعد از انقلاب امام جریان انقلابیون، یک جریان فعالی شدند ولی به شدت اندیشه های مارکسیستی حضور دارد و در مقیاس جهانی پرچم عدالتخواهی در دست مارکسیست ها است.
می دانید که مارکسیت هم یک مکتب بر آمده از تمدن غرب است که توانسته نسبت بین اندیشه های بنیادین خودش را با عمل اجتماعی برقرار بکند و در واقع یک مانفیستی دارد که بین مبانی منطقی و فلسفی تا میدان عمل و بخصوص میدان مبارزات ارتباط برقرار می کند و طبیعتا یک نظام اندیشه ای را ارائه کرده که این نظام اندیشه مورد اقبال جریانات مبارزاتی آن دوران قرار گرفته است.
تاکنون نظری ثبت نشده است