- 237
- 1000
- 1000
- 1000
ارتباط ایمان و عمل صالح با نفوذ در دل ها
سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع «ارتباط ایمان و عمل صالح با نفوذ در دل ها»، سال 1396
از شبهاتی که به ناحق وارد کردند این است که بعضی فکر میکنند جشن و عزاداری شرک است. عالم سنی دیدم که روز عاشورا چنان روضهخوانی کرد که همه گریه میکردند. سُنی هم داریم که محب اهلبیت هستند. بنابراین همه اینطور نیستند. بحث این است که اصولاً در اسلام جشن و عزا داریم یا نه؟ مسیحیها نزد حضرت عیسی آمدند و گفتند: از خدا بخواه یک طبق غذا از آسمان بیاید. ما با چشممان ببینیم و از آن غذا بخوریم. اگر چنین کردی، «تَکُونُ لَنا عِیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» یعنی تا هستیم عید میگیریم. امام خمینی فرمود: من 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام میکنم. این یعنی سال دیگر تغییر ندهید. اگر یک طبق غذا نازل شد، این عید دارد؟ حضرت عیسی هم قبول کرد و خدا هم رد نکرد. چیزهایی که خدا بخواهد رد کند، میگوید: «کلّا» اینطور نیست. در قرآن «کلّا» خیلی است یا «بَل». اگر یک چیزی را خدا نقل کرد، کلا نگفت و بَل هم نگفت، پیداست این را خدا هم قبول دارد. در سوره فجر داریم که «رَبِّی أَکْرَمَنِ» باران آمد، میوه خوب شد. سال بعد میگوید: «رَبِّی أَهانَنِ» خدا به من اهانت کرد و کم گذاشت. خدا پشتش را به ما کرد. خدا میگوید: «کَلَّا» اینطور نیست. پارسال دادم و به یتیم ندادی، امسال به تو ندادم. اینطور نیست که اگر دادم دوستت دارم و اگر ندادم دوستت ندارم. به تو دادم بد امتحان دادی از تو گرفتم. پس این یک قانون شد. اگر خدا گفته: «کلّا» و «بَلْ» یعنی حرفت غلط است. اما اگر یک چیزی را نقل کرد و «کلّا» نگفت، پیداست خدا هم قبول دارد.
حالا آمدن یک طبق غذا مهمتر است یا آمدن رسول اکرم؟ اشرف مخلوقات هستی را خدا به بشریت داد. بعد هم در قرآن فرمود: «إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» تو فقط رحمت هستی. اگر یک طبق غذا رحمت است تولد پیغمبر رحمت نیست؟ تولد امام صادق و امام حسین و امام زمان رحمت نیست؟ گاهی برای بچههایمان تولد میگیریم حال اینکه معلوم نیست بچه در آینده امام خمینی میشود یا صدام حسین میشود؟ چه کمالی دارد؟ همینطور فقط مادرش زاییده است. چون مادرش زاییده این را جشن میگیرند و شمع روشن میکنند و فوت میکنند. ولی تولد باقی اولیای خدا چطور؟ ممکن است اسلام به ما کلیاتی گفته است و اختیار مصادیقش با ما است. مثلاً گفته: «و بالوالدین احسانا» چهار بار در قرآن گفته شده: به پدر و مادر احسان کن. حالا یکی احسان میکند که به پدر و مادرش برپا میگوید. بلند میشود احسان است. یکی آب میدهد، یکی کفش پدرش را واکس میزند. یکی پدرش را مشت و مال میدهد. این به ما واگذار شده است. خدا به ما نگفته چه کار کن. نوع احسان متفاوت است. گاهی نماز پدر و مادر غلط است.
از شبهاتی که به ناحق وارد کردند این است که بعضی فکر میکنند جشن و عزاداری شرک است. عالم سنی دیدم که روز عاشورا چنان روضهخوانی کرد که همه گریه میکردند. سُنی هم داریم که محب اهلبیت هستند. بنابراین همه اینطور نیستند. بحث این است که اصولاً در اسلام جشن و عزا داریم یا نه؟ مسیحیها نزد حضرت عیسی آمدند و گفتند: از خدا بخواه یک طبق غذا از آسمان بیاید. ما با چشممان ببینیم و از آن غذا بخوریم. اگر چنین کردی، «تَکُونُ لَنا عِیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» یعنی تا هستیم عید میگیریم. امام خمینی فرمود: من 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام میکنم. این یعنی سال دیگر تغییر ندهید. اگر یک طبق غذا نازل شد، این عید دارد؟ حضرت عیسی هم قبول کرد و خدا هم رد نکرد. چیزهایی که خدا بخواهد رد کند، میگوید: «کلّا» اینطور نیست. در قرآن «کلّا» خیلی است یا «بَل». اگر یک چیزی را خدا نقل کرد، کلا نگفت و بَل هم نگفت، پیداست این را خدا هم قبول دارد. در سوره فجر داریم که «رَبِّی أَکْرَمَنِ» باران آمد، میوه خوب شد. سال بعد میگوید: «رَبِّی أَهانَنِ» خدا به من اهانت کرد و کم گذاشت. خدا پشتش را به ما کرد. خدا میگوید: «کَلَّا» اینطور نیست. پارسال دادم و به یتیم ندادی، امسال به تو ندادم. اینطور نیست که اگر دادم دوستت دارم و اگر ندادم دوستت ندارم. به تو دادم بد امتحان دادی از تو گرفتم. پس این یک قانون شد. اگر خدا گفته: «کلّا» و «بَلْ» یعنی حرفت غلط است. اما اگر یک چیزی را نقل کرد و «کلّا» نگفت، پیداست خدا هم قبول دارد.
حالا آمدن یک طبق غذا مهمتر است یا آمدن رسول اکرم؟ اشرف مخلوقات هستی را خدا به بشریت داد. بعد هم در قرآن فرمود: «إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» تو فقط رحمت هستی. اگر یک طبق غذا رحمت است تولد پیغمبر رحمت نیست؟ تولد امام صادق و امام حسین و امام زمان رحمت نیست؟ گاهی برای بچههایمان تولد میگیریم حال اینکه معلوم نیست بچه در آینده امام خمینی میشود یا صدام حسین میشود؟ چه کمالی دارد؟ همینطور فقط مادرش زاییده است. چون مادرش زاییده این را جشن میگیرند و شمع روشن میکنند و فوت میکنند. ولی تولد باقی اولیای خدا چطور؟ ممکن است اسلام به ما کلیاتی گفته است و اختیار مصادیقش با ما است. مثلاً گفته: «و بالوالدین احسانا» چهار بار در قرآن گفته شده: به پدر و مادر احسان کن. حالا یکی احسان میکند که به پدر و مادرش برپا میگوید. بلند میشود احسان است. یکی آب میدهد، یکی کفش پدرش را واکس میزند. یکی پدرش را مشت و مال میدهد. این به ما واگذار شده است. خدا به ما نگفته چه کار کن. نوع احسان متفاوت است. گاهی نماز پدر و مادر غلط است.
تاکنون نظری ثبت نشده است