- 1049
- 1000
- 1000
- 1000
سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام، جلسه یازدهم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام»، جلسه یازدهم، سال 1398
بحث ما آغازین روزهای امامت امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از عروج ملکوتی رسول خدا بود. یک بحث بسیار مهمی که اگر کسی در روایات نگاه کند، روایات شیعه و غیر شیعه تعجب میکند غربت اهلبیت است که مثلاً در یک کتاب روایی مورد اعتنا مسند احمد، فرزندان افراد برجسته را وقتی روایتشان را میبینیم، فرزند امیرالمؤمنین، امام حسن و امام حسین، فرزند عباس عموی پیامبر، فرزند خلیفهی اول و فرزند خلیفهی دوم، اگر تعداد روایات را بگویم تعجب میکنید. از امام مجتبی در این کتاب فقط دوازده روایت آمده است. از امام حسین فقط هشت مورد ولی از عبدالله بن عباس 1710 روایت، و عبدالله بن عمر 2028، از عایشه 2402، در حالی که سیدالشهداء تا سال 61 زنده بودند. امام حسن تا سال 49 یا 50 زنده بود. چه شد که اهلبیت از جامعه یک جورایی کنار گذاشته شدند، این بحث بسیار مهمی است. منتهی فکر کردم ممکن است عزیزان بگویند: اینکه موضوع و محور این بحث را میخواهی اهل بیت قرار بدهی، اهلبیت را اول بگو چه کسانی هستند تا بتوانیم در موردش گفتگو کنیم. اهلبیت چه کسانی هستند، همسران پیغمبر اکرم هستند. فامیلهای رسول خدا هستند. یک بحثی را میخواهیم مطرح کنیم که اهلبیت چه بزرگوارانی هستند.
بعضی اشتباهی فکر کردند شیعیان که معلوم است اهلبیت را پنج تن میدانند، امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین و رسول خدا، فکر میکنند ما مثلاً لغت اهلبیت را معنایش را تغییر دادیم. لذا این بحث مبنایی و اعتقادی و تاریخی است. ما قبل از اینکه بگوییم رسول خدا راجع به اهل بیت و تعیین مصداقش چه فرمودند، در لغت اهلبیت یعنی چه؟ یعنی اهل خانه، مثلاً ما با هم در خیابان صحبت میکنیم و میگوییم: اهلبیت چطور هستند، منظورمان پنج تن نیست، منظور ما اهل خانه و همسر و فرزندان شما منظور است. ما منکر نیستیم که در لغت اهل و بیت معنایش مشخص است. یا حتی منکر نیستیم که در روایات و آیات گاهی به معنای لغوی استفاده شده است. قرآن کریم بر شما اهلبیت، این آیه به همسر حضرت ابراهیم گفته شده و ما منکر این معنا نیستیم که اهلبیت یک معنای لغوی عمومی دارد. یا حتی در روایات شیعه هم به این معنا هست. نه زن و بچه و فامیل نزدیک، در کتاب وسایل امام هست از گربه خانگی از امام پرسیدند، فرمود: «انها من اهلالبیت» یعنی شما اگر پرنده و گربه نگهداری میکنید، مثلاً در خانه گربهای دارید، در حیاط خود مرغ و خروس نگهداری میکنید. پس معنای اهلالبیت در معنای لغت و عرف معنایش مشخص است و ما هم منکر آن نیستیم. داریم که ما با مهمان چطور رفتار کنیم؟ مثلاً گفته شده مهمان تا سه روز پذیرایی خاص شود و بعد از دو روز یا سه روز دیگر از اهلبیت است. از اهلبیت است یعنی که مثل اهل خانه با او رفتار کنید. طبیعتاً یک نفر آمد خانه شما ماند، یک روزی هر وعده غذا جلویش نمیگذارد، میگوید: اهل خانه همان غذایی که در خانه میخورند، میخورند. دو سه روز اول پذیرایی مهمان است و باقیاش دیگر شما وظیفه نداری.
بحث ما آغازین روزهای امامت امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از عروج ملکوتی رسول خدا بود. یک بحث بسیار مهمی که اگر کسی در روایات نگاه کند، روایات شیعه و غیر شیعه تعجب میکند غربت اهلبیت است که مثلاً در یک کتاب روایی مورد اعتنا مسند احمد، فرزندان افراد برجسته را وقتی روایتشان را میبینیم، فرزند امیرالمؤمنین، امام حسن و امام حسین، فرزند عباس عموی پیامبر، فرزند خلیفهی اول و فرزند خلیفهی دوم، اگر تعداد روایات را بگویم تعجب میکنید. از امام مجتبی در این کتاب فقط دوازده روایت آمده است. از امام حسین فقط هشت مورد ولی از عبدالله بن عباس 1710 روایت، و عبدالله بن عمر 2028، از عایشه 2402، در حالی که سیدالشهداء تا سال 61 زنده بودند. امام حسن تا سال 49 یا 50 زنده بود. چه شد که اهلبیت از جامعه یک جورایی کنار گذاشته شدند، این بحث بسیار مهمی است. منتهی فکر کردم ممکن است عزیزان بگویند: اینکه موضوع و محور این بحث را میخواهی اهل بیت قرار بدهی، اهلبیت را اول بگو چه کسانی هستند تا بتوانیم در موردش گفتگو کنیم. اهلبیت چه کسانی هستند، همسران پیغمبر اکرم هستند. فامیلهای رسول خدا هستند. یک بحثی را میخواهیم مطرح کنیم که اهلبیت چه بزرگوارانی هستند.
بعضی اشتباهی فکر کردند شیعیان که معلوم است اهلبیت را پنج تن میدانند، امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین و رسول خدا، فکر میکنند ما مثلاً لغت اهلبیت را معنایش را تغییر دادیم. لذا این بحث مبنایی و اعتقادی و تاریخی است. ما قبل از اینکه بگوییم رسول خدا راجع به اهل بیت و تعیین مصداقش چه فرمودند، در لغت اهلبیت یعنی چه؟ یعنی اهل خانه، مثلاً ما با هم در خیابان صحبت میکنیم و میگوییم: اهلبیت چطور هستند، منظورمان پنج تن نیست، منظور ما اهل خانه و همسر و فرزندان شما منظور است. ما منکر نیستیم که در لغت اهل و بیت معنایش مشخص است. یا حتی منکر نیستیم که در روایات و آیات گاهی به معنای لغوی استفاده شده است. قرآن کریم بر شما اهلبیت، این آیه به همسر حضرت ابراهیم گفته شده و ما منکر این معنا نیستیم که اهلبیت یک معنای لغوی عمومی دارد. یا حتی در روایات شیعه هم به این معنا هست. نه زن و بچه و فامیل نزدیک، در کتاب وسایل امام هست از گربه خانگی از امام پرسیدند، فرمود: «انها من اهلالبیت» یعنی شما اگر پرنده و گربه نگهداری میکنید، مثلاً در خانه گربهای دارید، در حیاط خود مرغ و خروس نگهداری میکنید. پس معنای اهلالبیت در معنای لغت و عرف معنایش مشخص است و ما هم منکر آن نیستیم. داریم که ما با مهمان چطور رفتار کنیم؟ مثلاً گفته شده مهمان تا سه روز پذیرایی خاص شود و بعد از دو روز یا سه روز دیگر از اهلبیت است. از اهلبیت است یعنی که مثل اهل خانه با او رفتار کنید. طبیعتاً یک نفر آمد خانه شما ماند، یک روزی هر وعده غذا جلویش نمیگذارد، میگوید: اهل خانه همان غذایی که در خانه میخورند، میخورند. دو سه روز اول پذیرایی مهمان است و باقیاش دیگر شما وظیفه نداری.
تاکنون نظری ثبت نشده است