- 2890
- 1000
- 1000
- 1000
شرح حدیث معراج (بخش چهارم)
سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع شرح حدیث معراج (بخش چهارم)
خداوند در شب معراج به رسول (ص) فرمود که اهل آخرت را دوست داشته باش. در این خصوص صفات اهل آخرت را می توان این طور برشمرد :
1. نفس خود را محاسبه می کنند قبل از اینکه خدا آنها را مورد محاسبه قرار دهد.
همه چیز در عالم از روی حساب و کتاب است. حرکت زمین، آمدن شب و روز و به طور کلی آفرینش دارای نظم و ترتیب هستند.
بنا بر آیات و روایات، در قیامت انسان ها به سه شکل مورد محاسبه قرار می گیرند :
1. سخت
2. آسان
3. بدون حساب
یکی از اموری که حساب انسان را در قیامت آسان می کند، حسابرسی انسان از خودش است. انسانی که مدام در حال محاسبه ی خود باشد، از خطا و اشتباه دوری می کند و اگر گاهی مرتکب گناهی شود با انجام عملی نیک می تواند آن را جبران کند. به این ترتیب نامه ی عمل خود را سبک می کند و از عذاب آخرت نجات می یابد.
برخی از انسان ها در قیامت از ظاهرشان شناخته می شوند و گناهانشان با توجه یه چهره شان مشخص می گردد. برای مثال انسان های منافق با دو چهره محشور می شوند.
امام سجاد (ع) می فرمایند که مردم با توجه به اعمالشان به شش دسته تقسیم می شوند :
1. شیر
پادشاهان ستمگر و ظالم
2. گرگ
تُجّار و کاسبانی که اجناس خود را در موقع فروش بالا می برند و در موقع خرید همان جنس، پایین می آورند.
3. خوک
انسان های بی غیرت و مردهای زن نما و کسانی که به ناموس خود بی تفاوت و بی تعصب هستند در این گروه جای دارند.
4. روباه
این افراد دین را وسیله ای برای کسب درآمد قرار می دهند.
5. سگ
کسانی که با زبان خود دیگران را مورد گزند و آسیب قرار می دهند و مردم از روی ترس به آنها احترام می گذارند.
6. گوسفند
کسانی که در هر شرایطی وجودشان برای دیگران مفید و مؤثر خواهد بود.
نگاهی به آیات و روایات نشان می دهد که یکی از اهداف مهم خداوند از خلقت انسان، رواج خلق و خوی نیک و به طور کلی رشد اخلاق بوده است.
2. امام سجاد (ع) می فرمایند که در قیامت ملائکه به عده ای ندا می دهند که وارد بهشت شوند. وقتی از آنها سؤال می شود که علت این امر چیست، آنها پاسخ می دهند که اینها از صابرین هستند. اینها در دو زمینه صبر داشته اند. صبر بر مصیبت و صبر بر معصیت.
3. امام باقر (ع) می فرمایند که سه چیز حسابرسی را آسان می کند :
1. برقراری رابطه بین افرادی که رابطه شان قطع شده است.
2. بخشش کسانی که ظلم کرده اند.
3. بخشیدن کسی که تو را از امری محروم کرده است.
خداوند در شب معراج به رسول (ص) فرمود که اهل آخرت را دوست داشته باش. در این خصوص صفات اهل آخرت را می توان این طور برشمرد :
1. نفس خود را محاسبه می کنند قبل از اینکه خدا آنها را مورد محاسبه قرار دهد.
همه چیز در عالم از روی حساب و کتاب است. حرکت زمین، آمدن شب و روز و به طور کلی آفرینش دارای نظم و ترتیب هستند.
بنا بر آیات و روایات، در قیامت انسان ها به سه شکل مورد محاسبه قرار می گیرند :
1. سخت
2. آسان
3. بدون حساب
یکی از اموری که حساب انسان را در قیامت آسان می کند، حسابرسی انسان از خودش است. انسانی که مدام در حال محاسبه ی خود باشد، از خطا و اشتباه دوری می کند و اگر گاهی مرتکب گناهی شود با انجام عملی نیک می تواند آن را جبران کند. به این ترتیب نامه ی عمل خود را سبک می کند و از عذاب آخرت نجات می یابد.
برخی از انسان ها در قیامت از ظاهرشان شناخته می شوند و گناهانشان با توجه یه چهره شان مشخص می گردد. برای مثال انسان های منافق با دو چهره محشور می شوند.
امام سجاد (ع) می فرمایند که مردم با توجه به اعمالشان به شش دسته تقسیم می شوند :
1. شیر
پادشاهان ستمگر و ظالم
2. گرگ
تُجّار و کاسبانی که اجناس خود را در موقع فروش بالا می برند و در موقع خرید همان جنس، پایین می آورند.
3. خوک
انسان های بی غیرت و مردهای زن نما و کسانی که به ناموس خود بی تفاوت و بی تعصب هستند در این گروه جای دارند.
4. روباه
این افراد دین را وسیله ای برای کسب درآمد قرار می دهند.
5. سگ
کسانی که با زبان خود دیگران را مورد گزند و آسیب قرار می دهند و مردم از روی ترس به آنها احترام می گذارند.
6. گوسفند
کسانی که در هر شرایطی وجودشان برای دیگران مفید و مؤثر خواهد بود.
نگاهی به آیات و روایات نشان می دهد که یکی از اهداف مهم خداوند از خلقت انسان، رواج خلق و خوی نیک و به طور کلی رشد اخلاق بوده است.
2. امام سجاد (ع) می فرمایند که در قیامت ملائکه به عده ای ندا می دهند که وارد بهشت شوند. وقتی از آنها سؤال می شود که علت این امر چیست، آنها پاسخ می دهند که اینها از صابرین هستند. اینها در دو زمینه صبر داشته اند. صبر بر مصیبت و صبر بر معصیت.
3. امام باقر (ع) می فرمایند که سه چیز حسابرسی را آسان می کند :
1. برقراری رابطه بین افرادی که رابطه شان قطع شده است.
2. بخشش کسانی که ظلم کرده اند.
3. بخشیدن کسی که تو را از امری محروم کرده است.
تاکنون نظری ثبت نشده است