display result search
منو
سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام، 62

سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام، 62

  • 1 تعداد قطعات
  • 43 دقیقه مدت قطعه
  • 51 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام»، جلسه شصت و دوم، تحلیل امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام از وقایع بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، سال 1399

از امیر المؤمنین علیه السلام سؤالی شد که آقا بعد از پیغمبر اکرم چه شد؟ هم می خواستند بدانند چه اتفاقی افتاد و هم شاید در ذهنشان این بود که چرا حکومت شما الآن دچار محدودیت و فشار و عدم همراهی مردم شده است. سال 38 است. چرا هیچی سر جایش نیست؟ چرا محبوبیت شما افت کرد، چرا جامعه، مرزها، امنیت، اینها آسیب خورد. بعد از شهادت محمد بن ابی بکر حضرت نامه ای نوشتند و فرمودند در یک نقلی که این را جمعه قبل از نماز جمعه، هر هفته برای مردم بخوانید. و این تحلیل مهمی است که امیر المؤمنین فرمودند. منابع متعددی هم دارد که این هفته ها در بسته ی مستندات کامل منتشر شده است. حضرت با یک فضای کاملاً تقیه ای، کاملاً پر احتیاط و خیلی مراقبت شروع به بیان کردن کردند. حضرت می دانند حساسیت های بیان بعضی از وقایع تاریخی زیاد است و ممکن است مردم تحملش را نداشته باشند و خود این هم یکی از معضلات حکومت حضرت هست. لذا وقتی دارند از اتفاقات بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم انتقاد می کنند گاهی یک تعریف هایی هم دارند. الفاظی که در آن ظاهراً مدحی هست اما بعد با جملات بعدی ای که در آن نقد هست نشان می دهند که می خواهند در این فضای عمومی حرف را بزنند، تحلیل را به مردم برسانند. از طرفی تنش هم درست نکنند. لذا یا باید بگوییم نعوذ بالله حضرت متناقض سخن گفتند یا بدانیم که شرایط به قدری پیچیده و سخت است که اجازه سخن گفتن نمی دهند. و حضرت هم نمی خواهند که فضا از این ملتهب تر شود. از طرفی یک بحثی هست که فضای رسانه اقتضای باز کردن آن را ندارد. یک جایی یک وقتی ما مفصل در مباحث نهج البلاغه مان این را بحث کردیم که ائمه ی ما سلام‌الله‌علیهم برای بیان حقایق گاهی از زبان رمز استفاده می کردند. یعنی کلمات و تعابیر و اصطلاحاتی به کار می بردند، مخاطبین چیز دیگری متوجه می شدند. مثلاً از فرعون سخن می گفتند ولی بعدها در جای دیگری برای خواص یا بعضی ائمه، بعدی برای بعضی خواص تعبیر فرعون را به عنوان مثال باز می کردند منظور چیست. لذا اصلاً رمز همین است. آن زمانی که دارند رمزی صحبت می کنند اولین قدم رمز باید این باشد که شما متوجه رمز بودن آن نشوی و من متوجه نشوم جزء آن کسی که باید متوجه شود. یعنی یک جمله ای که یک معنایی دارد اما منظور آن معنا نیست. در این معانی مثل اینکه بگویم من امروز آمده ام هوا کمی گرم تر شده بود و من خیلی عرق کردم. این جمله یک معنایی دارد اما منظورم از این کلمات هر کدام یک رمزی باشد.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 43:51

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن