- 343
- 1000
- 1000
- 1000
آداب مکتب حضرت سیدالشهداء علیه السلام، جلسه دوم
سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی با موضوع «آداب مکتب حضرت سیدالشهداء علیه السلام»، جلسه دوم: گریه بر سیدالشهداء(ع)، سال 1403
بحث ما در این بود که این همه تاکید برای عزاداری که حتی والی جنگ بکند و روضه را اقامه بکند این که حضرات معصومین عزاداری هایی که کردند واقعا استثنایی است این چه سری دارد رسول خدا اومده این همه روضه اقامه کرده است برای سید الشهداء چون حضرت ختمی مرتبت حرف شخصی ندارد وَ ما یَنطِقُ عَنِ الهَوی ؛ إِن هُوَ إِلاّ وَحیٌ یُوحی. هم در قول است و هم در عمل است این برای این نبوده است که چون فرزندش هست این رابطه رابطه فامیلی است بعضی ها می گویند اهل بیت فامیل پیغمبر هستند قاطی دین نکنیم اینها اصلا حرف های بی ربط است چون پیغمبر ما اون محبتی که به اهل بیتش داشت گاهی مورد عنایت قرار میگرفت می فرمود ان الله امرنی به این امر خداست و دستور خداست با اون احترامی که به حضرت زهرا داشت دستور خدا بود احترامی که به امام حسین داشت تا متولد شد گفت حسین را بیاورید اول کاری که کرد دستش گرفت طفل را و همه منتظرهستند حضرت الان چه کنیه ای می خواهد بدهد چون ادبیات اون زمان عرب این بود که بدون کنیه کسی را صدا نمی زدند ولو طفل بود همه منتظر بودند ببینید چه کنیه ای انتخاب می کند دیدند آقا رسول الله شروع کرد سه بار گرفت گریه کرد گریه کرد گفت عزیزٌ علی یا ابا عبدالله چه صحنه ای را دید گفت برای من سخت است کربلا را دید گفت سخته کوفه را دید گفت سخت است یا شام را دید گفت سخت است اون وقت کلمه اباعبدالله اولین بار از زبان پیغمبر جاری شد وقتی خواست کنیه انتخاب کند از ماده عبودیت انتخاب کرد یعنی عبادت امت یک طرف عبادت حسین یک طرف، وقتی سعی مسلم را نوشته شارع می آید می رسد به روایات مفصلی که می گوید اطاعت از حاکم جائر واجب است می گوید من متحیر هستم این روایات را بپذیرم یا سیره حسین را بپذیرم که رسول خداگفته حسین انی و انامن حسین این هم باز روایات اهل سنت است.
ببینید با یک حرکت تمام این تعریف را زد خراب کرد اگر این تعریف جا بیفتد دیگر از اسلام چیزی نمی ماند ما باید با برهان و استدلال برویم سراغ کربلا کورکورانه مرو در کربلا، تا نیفتی چون حسین اندر بلا آقای مهندسی می فرمود همچنان که امام حسین نیفتاده تو هم نیفتی اینطوری معنا می کرد کورکورانه اهل کوفه کورکورانه با احساسات رفتند اونجا شما اونطوری نروید که حضرت سید الشهدا کاری کرد که حجت دست خدا باشد و لله الحجۀ البالغه وقتی در میدان می گوید انا احب من غیر اول این معنی اش را چی چی را می خواهد تغییر بدهد این را خوب متوجه می شوی و بعد عزاداری را شروع می کنی اون وقت عزاداری و اشک چشم مزه می دهد اون وقت بروی کربلا می شوی مست ازا ینکه امام حسین چیکار کرده است.
بحث ما در این بود که این همه تاکید برای عزاداری که حتی والی جنگ بکند و روضه را اقامه بکند این که حضرات معصومین عزاداری هایی که کردند واقعا استثنایی است این چه سری دارد رسول خدا اومده این همه روضه اقامه کرده است برای سید الشهداء چون حضرت ختمی مرتبت حرف شخصی ندارد وَ ما یَنطِقُ عَنِ الهَوی ؛ إِن هُوَ إِلاّ وَحیٌ یُوحی. هم در قول است و هم در عمل است این برای این نبوده است که چون فرزندش هست این رابطه رابطه فامیلی است بعضی ها می گویند اهل بیت فامیل پیغمبر هستند قاطی دین نکنیم اینها اصلا حرف های بی ربط است چون پیغمبر ما اون محبتی که به اهل بیتش داشت گاهی مورد عنایت قرار میگرفت می فرمود ان الله امرنی به این امر خداست و دستور خداست با اون احترامی که به حضرت زهرا داشت دستور خدا بود احترامی که به امام حسین داشت تا متولد شد گفت حسین را بیاورید اول کاری که کرد دستش گرفت طفل را و همه منتظرهستند حضرت الان چه کنیه ای می خواهد بدهد چون ادبیات اون زمان عرب این بود که بدون کنیه کسی را صدا نمی زدند ولو طفل بود همه منتظر بودند ببینید چه کنیه ای انتخاب می کند دیدند آقا رسول الله شروع کرد سه بار گرفت گریه کرد گریه کرد گفت عزیزٌ علی یا ابا عبدالله چه صحنه ای را دید گفت برای من سخت است کربلا را دید گفت سخته کوفه را دید گفت سخت است یا شام را دید گفت سخت است اون وقت کلمه اباعبدالله اولین بار از زبان پیغمبر جاری شد وقتی خواست کنیه انتخاب کند از ماده عبودیت انتخاب کرد یعنی عبادت امت یک طرف عبادت حسین یک طرف، وقتی سعی مسلم را نوشته شارع می آید می رسد به روایات مفصلی که می گوید اطاعت از حاکم جائر واجب است می گوید من متحیر هستم این روایات را بپذیرم یا سیره حسین را بپذیرم که رسول خداگفته حسین انی و انامن حسین این هم باز روایات اهل سنت است.
ببینید با یک حرکت تمام این تعریف را زد خراب کرد اگر این تعریف جا بیفتد دیگر از اسلام چیزی نمی ماند ما باید با برهان و استدلال برویم سراغ کربلا کورکورانه مرو در کربلا، تا نیفتی چون حسین اندر بلا آقای مهندسی می فرمود همچنان که امام حسین نیفتاده تو هم نیفتی اینطوری معنا می کرد کورکورانه اهل کوفه کورکورانه با احساسات رفتند اونجا شما اونطوری نروید که حضرت سید الشهدا کاری کرد که حجت دست خدا باشد و لله الحجۀ البالغه وقتی در میدان می گوید انا احب من غیر اول این معنی اش را چی چی را می خواهد تغییر بدهد این را خوب متوجه می شوی و بعد عزاداری را شروع می کنی اون وقت عزاداری و اشک چشم مزه می دهد اون وقت بروی کربلا می شوی مست ازا ینکه امام حسین چیکار کرده است.
قطعات
-
عنوانزمانتعداد پخش
-
-
تاکنون نظری ثبت نشده است