- 237
- 1000
- 1000
- 1000
نصب ولایت و مایوس شدن دشمنان و شیاطین
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «نصب ولایت و مایوس شدن دشمنان و شیاطین»، سال 1400
«الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن » بعد از این که حضرت مأمور به ابلاغ غدیر شدند و این مأموریت را انجام دادند، خدای متعال آیات مبارکاتی را نازل فرمود؛ «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی » دیگر دینی که برای شما باید نازل میشد در نقطه کمال خودش قرار گرفت و نعمتی که باید به شما عطا می شد به نحو تام و تمام داده شد. این اسلام است که مرضی خداست «وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً».
خدای متعال در این آیه می فرمایند امروز در ظرف تحقق غدیر دیگر کفار از دین شما مأیوس شدند. تا قبل از غدیر سران کفر و نفاق و همینطور شیاطین امیدوار بودند که بتوانند مسیر را سد کنند و راه دین را به روی امت حضرت ببندند. اما بعد از غدیر از این امر مأیوس شدند. «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن » دیگر نگران آنها نباشید و از این به بعد مراقب من باشید و از من بترسید و خشیت از من داشته باشید.
در این آیه شریفه پیداست خطاب با کسانی است که نگران دین هستند و اینطور نیست که فقط نگران دنیای شان باشند. اینها نگران هستند که نکند دین شان که تمام خیر دنیا و آخرت در اوست، از دست برود. خدای متعال می فرماید کفار دیگر نمی توانند لطمه به دین شما بزنند و دین شما را از شما بگیرند. آنها مأیوس شدند، ولی از ناحیه ما نگران باشید «وَ اخْشَوْن ». یک دینی خدای متعال به نبی اکرم عطا کرده که این دین باید نازل بشود، تا دین ما بشود. در روایت آمده «إِنَّ شِیعَتَنَا آخِذُونَ بِحُجْزَتِنَا وَ نَحْنُ آخِذُونَ بِحُجْزَةِ نَبِیِّنَا وَ نَبِیُّنَا آخِذٌ بِحُجْزَةِ اَللَّهِ» در روز قیامت شیعیان ما متمسک به حجزه ما هستند و ما هم متمسک به حجزه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هستیم و پیامبر هم حجزه الهی را گرفته است. از حضرت سوال شد این حجزه چیست؟ فرمودند: «الْحُجْزَةُ النُّور»، یعنی «شیعتنا یأخذون بنورنا و نحن نأخذ بنور نبینا و نبینا یأخذ بنور الله».
در یک روایت دیگری حضرت فرمودند مقصود از حجزه دین است؛ یعنی «شیعتنا یأخذون بدیننا و نحن نأخذ بدین نبینا و نبینا نأخذ بدین الله». رشته تا به ما برسد باید از این مسیر عبور کند. این تعبیر هم تعبیر عجیبی است. «نَحْنُ آخِذُونَ بِحُجْزَةِ نَبِیِّنَا» نبی یعنی کسی که خبر از طرف خدا می آورد. این پیامبر در واقع بالإصاله مبعوث به ائمه علیهم السلام است و آنها هستند که دعوتش را می فهمند و الا مابقی دستشان به آن دعوت و خبری که پیامبر آورده نمی رسد. آن کسانی که در واقع صاحب خبر هستند و این خبر را نبی اکرم از عالم غیب برای آن ها می آورد، امیرالمؤمنین و ائمه علیهم السلام هستند.
«الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن » بعد از این که حضرت مأمور به ابلاغ غدیر شدند و این مأموریت را انجام دادند، خدای متعال آیات مبارکاتی را نازل فرمود؛ «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی » دیگر دینی که برای شما باید نازل میشد در نقطه کمال خودش قرار گرفت و نعمتی که باید به شما عطا می شد به نحو تام و تمام داده شد. این اسلام است که مرضی خداست «وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً».
خدای متعال در این آیه می فرمایند امروز در ظرف تحقق غدیر دیگر کفار از دین شما مأیوس شدند. تا قبل از غدیر سران کفر و نفاق و همینطور شیاطین امیدوار بودند که بتوانند مسیر را سد کنند و راه دین را به روی امت حضرت ببندند. اما بعد از غدیر از این امر مأیوس شدند. «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن » دیگر نگران آنها نباشید و از این به بعد مراقب من باشید و از من بترسید و خشیت از من داشته باشید.
در این آیه شریفه پیداست خطاب با کسانی است که نگران دین هستند و اینطور نیست که فقط نگران دنیای شان باشند. اینها نگران هستند که نکند دین شان که تمام خیر دنیا و آخرت در اوست، از دست برود. خدای متعال می فرماید کفار دیگر نمی توانند لطمه به دین شما بزنند و دین شما را از شما بگیرند. آنها مأیوس شدند، ولی از ناحیه ما نگران باشید «وَ اخْشَوْن ». یک دینی خدای متعال به نبی اکرم عطا کرده که این دین باید نازل بشود، تا دین ما بشود. در روایت آمده «إِنَّ شِیعَتَنَا آخِذُونَ بِحُجْزَتِنَا وَ نَحْنُ آخِذُونَ بِحُجْزَةِ نَبِیِّنَا وَ نَبِیُّنَا آخِذٌ بِحُجْزَةِ اَللَّهِ» در روز قیامت شیعیان ما متمسک به حجزه ما هستند و ما هم متمسک به حجزه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هستیم و پیامبر هم حجزه الهی را گرفته است. از حضرت سوال شد این حجزه چیست؟ فرمودند: «الْحُجْزَةُ النُّور»، یعنی «شیعتنا یأخذون بنورنا و نحن نأخذ بنور نبینا و نبینا یأخذ بنور الله».
در یک روایت دیگری حضرت فرمودند مقصود از حجزه دین است؛ یعنی «شیعتنا یأخذون بدیننا و نحن نأخذ بدین نبینا و نبینا نأخذ بدین الله». رشته تا به ما برسد باید از این مسیر عبور کند. این تعبیر هم تعبیر عجیبی است. «نَحْنُ آخِذُونَ بِحُجْزَةِ نَبِیِّنَا» نبی یعنی کسی که خبر از طرف خدا می آورد. این پیامبر در واقع بالإصاله مبعوث به ائمه علیهم السلام است و آنها هستند که دعوتش را می فهمند و الا مابقی دستشان به آن دعوت و خبری که پیامبر آورده نمی رسد. آن کسانی که در واقع صاحب خبر هستند و این خبر را نبی اکرم از عالم غیب برای آن ها می آورد، امیرالمؤمنین و ائمه علیهم السلام هستند.
تاکنون نظری ثبت نشده است