- 574
- 1000
- 1000
- 1000
شخصیت و الگویی برجسته برای جوانان
سخنرانی حجت الاسلام علی نظری منفرد با موضوع «شخصیت و الگویی برجسته برای جوانان»، سال 1400
من سالروز ولادت با سعادت علی بن الحسین الشهید علیه السلام را تبریک عرض میکنم خدمت همه دوستان و مؤمنین و مؤمنات خصوصاً نسل جوان ما که ما مفتخر هستیم در میان آقازادگان ائمه علیهم السلام یک شخصیتهای برجستهای که میتوانند برای جوانهای ما الگو باشند در همه ابعاد؛ بعد ایثار، شجاعت، وفاداری، ادب، اخلاص، تعبد، اینهایی که شخصیت ساز است و اساساً هویت انسان را میسازد و انسان را به مدارج کمال میرساند. یکی از آنها آقا علی بن الحسین الشهید علیه السلام هست. حضرت علی اکبر علیه السلام از نظر نَسَب، پدر بزرگوارشان آقا امام حسین علیه السلام هست. مادرشان لیلا است. لیلا دختر ابو مُرّه است. ابو مُرّه پسر عروة بن مسعود ثقفی است. عروة بن مسعود ثقفی که از قبیله بنی ثقیف است و جد لیلا هست، مادر حضرت علی اکبر علیه السلام ایشان اهل طائف است. یکی از شخصیتهای بزرگ عصر خودش به حساب میآمده است. بعد از آنکه پیامبر خدا مبعوث به رسالت شد، مردم گفتند: اگر قرار است کسی پیامبر و برگزیده خدا شود باید این دو نفر که مطرح هستند، یکی عروة بن مسعود ثقفی در طائف و یکی هم ولید بن مغیره مخزومی در مکه، که خدای متعال میفرماید: «وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ هذَا الْقُرْآنُ عَلى رَجُلٍ مِنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظِیمٍ» یکی طائف و دیگری مکه، یعنی یک شخصیت مطرحی بوده در عصر جاهلیت، چرا قرآن بر یکی از این دو نفر یعنی عروة بن مسعود و ولید بن مُغیره، نازل نشده است؟ بر پیامبر یتیم نازل شده است؟ «أَ لَمْ یَجِدْکَ یَتِیماً فَآوى» معلوم میشود عروة بن مسعود ثقفی یک شخصیتی بوده است. عروة بن مسعود ثقفی همان کسی است که در صلح حدیبیه آمد و نماینده قریش بود، صلح حدیبیه را با پیامبر ایشان برقرار کرد و بعد که برگشت و آن صلح نامه انجام شد، خودش آمد در مدینه، محشر مقدس پیامبر اکرم و اسلام آورد. بعد به رسول خدا عرض کرد: یا رسول الله! اگر اجازه بدهید من برگردم طائف، مردم طائف را به اسلام دعوت کنم. پیامبر فرمودند: من سابقهای که از مردم طائف دارم، نمیپذیرند. عرض کرد: یا رسول الله از من میپذیرند. ایشان به طائف آمد و بالای منزل خودش رفت و فریاد زد کلمه توحید را، »لا اله الا الله» را به مردم القاء کرد. مردم را از بت پرستی نهی کرد. همینطور که ایستاده بود یک تیری آمد به گودی سینهاش اصابت کرد و درجا شهید شد.
رسول خدا بعد از آنکه خبر شهادت عروة بن مسعود ثقفی را شنید فرمود: «مثلُ عروة مثل صاحب یاسین» رسل انطاکیه که خداوند متعال اول سوره یاسین داستانشان را مطرح کرده، او هم همینطور شد که خدای متعال میفرماید: مردی آمد و گفت: از این رسل پیروی کنید، او را کشتند. گفت: «یا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ، بِما غَفَرَ لِی رَبِّی وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ» فرمود: مثل عروه مثل صاحب یاسین است. یعنی یک چنین تأییدی را پیامبر در مورد عروة بن مسعود ثقفی دارند. این تا حدودی شناخت عروة بن مسعود ثقفی است. یک نکته دیگر هم در مورد عروة هست که در طول عرایضم به مناسبتی مطرح خواهم کرد.
من سالروز ولادت با سعادت علی بن الحسین الشهید علیه السلام را تبریک عرض میکنم خدمت همه دوستان و مؤمنین و مؤمنات خصوصاً نسل جوان ما که ما مفتخر هستیم در میان آقازادگان ائمه علیهم السلام یک شخصیتهای برجستهای که میتوانند برای جوانهای ما الگو باشند در همه ابعاد؛ بعد ایثار، شجاعت، وفاداری، ادب، اخلاص، تعبد، اینهایی که شخصیت ساز است و اساساً هویت انسان را میسازد و انسان را به مدارج کمال میرساند. یکی از آنها آقا علی بن الحسین الشهید علیه السلام هست. حضرت علی اکبر علیه السلام از نظر نَسَب، پدر بزرگوارشان آقا امام حسین علیه السلام هست. مادرشان لیلا است. لیلا دختر ابو مُرّه است. ابو مُرّه پسر عروة بن مسعود ثقفی است. عروة بن مسعود ثقفی که از قبیله بنی ثقیف است و جد لیلا هست، مادر حضرت علی اکبر علیه السلام ایشان اهل طائف است. یکی از شخصیتهای بزرگ عصر خودش به حساب میآمده است. بعد از آنکه پیامبر خدا مبعوث به رسالت شد، مردم گفتند: اگر قرار است کسی پیامبر و برگزیده خدا شود باید این دو نفر که مطرح هستند، یکی عروة بن مسعود ثقفی در طائف و یکی هم ولید بن مغیره مخزومی در مکه، که خدای متعال میفرماید: «وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ هذَا الْقُرْآنُ عَلى رَجُلٍ مِنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظِیمٍ» یکی طائف و دیگری مکه، یعنی یک شخصیت مطرحی بوده در عصر جاهلیت، چرا قرآن بر یکی از این دو نفر یعنی عروة بن مسعود و ولید بن مُغیره، نازل نشده است؟ بر پیامبر یتیم نازل شده است؟ «أَ لَمْ یَجِدْکَ یَتِیماً فَآوى» معلوم میشود عروة بن مسعود ثقفی یک شخصیتی بوده است. عروة بن مسعود ثقفی همان کسی است که در صلح حدیبیه آمد و نماینده قریش بود، صلح حدیبیه را با پیامبر ایشان برقرار کرد و بعد که برگشت و آن صلح نامه انجام شد، خودش آمد در مدینه، محشر مقدس پیامبر اکرم و اسلام آورد. بعد به رسول خدا عرض کرد: یا رسول الله! اگر اجازه بدهید من برگردم طائف، مردم طائف را به اسلام دعوت کنم. پیامبر فرمودند: من سابقهای که از مردم طائف دارم، نمیپذیرند. عرض کرد: یا رسول الله از من میپذیرند. ایشان به طائف آمد و بالای منزل خودش رفت و فریاد زد کلمه توحید را، »لا اله الا الله» را به مردم القاء کرد. مردم را از بت پرستی نهی کرد. همینطور که ایستاده بود یک تیری آمد به گودی سینهاش اصابت کرد و درجا شهید شد.
رسول خدا بعد از آنکه خبر شهادت عروة بن مسعود ثقفی را شنید فرمود: «مثلُ عروة مثل صاحب یاسین» رسل انطاکیه که خداوند متعال اول سوره یاسین داستانشان را مطرح کرده، او هم همینطور شد که خدای متعال میفرماید: مردی آمد و گفت: از این رسل پیروی کنید، او را کشتند. گفت: «یا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ، بِما غَفَرَ لِی رَبِّی وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ» فرمود: مثل عروه مثل صاحب یاسین است. یعنی یک چنین تأییدی را پیامبر در مورد عروة بن مسعود ثقفی دارند. این تا حدودی شناخت عروة بن مسعود ثقفی است. یک نکته دیگر هم در مورد عروة هست که در طول عرایضم به مناسبتی مطرح خواهم کرد.
تاکنون نظری ثبت نشده است