- 428
- 1000
- 1000
- 1000
درجه تقرّب و قرب به حجت خدا
سخنرانی آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری با موضوع «درجه تقرّب و قرب به حجت خدا»، سال 1401
ارزش هر انسان در هر برهه به اندازه صحابت و قرب او به امام عصر خود است. به همین خاطر است که شما در تاریخ انبیاء و اهل بیت عصمت و طهارت ملاحظه میکنید نامهایی در تاریخ مانا شده که صحابت ویژه و حقیقی و صادقانه به آن حجت خدا داشتند. حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت نوح، حضرت خاتم الانبیاء محمّد مصطفی علیهم السلام و همچنین حضرات معصومین علیهم السلام این چنین هستند. به همین جهت یک قاعده کلی است که ارزش حقیقی هر انسان به درجه قرب و صحابت او به حجت خداست در فضای زندگی. البته این نکته کاملاً روشن هست که درجه تقرّب و قرب به حجت خدا طریق تقرّب به ذات اقدس باری تعالی است. این ذوات مقدسه صراط مستقیم تقرّباند. این محبت از محبتها سواست. حبّ محبوب خدا حبّ خداست. به همین جهت در شرایط کنونی هم همین قاعده ساری و جاریست که درجه ارزش واقعی هر انسان به درجه قرب او به ساحت مقدس حضرت بقیﺔ الله الأعظم روحی فداست.
اما صحابت دو شکل است، یکی صحابت ظهوریست که در کنار امام و ظهورش صحابت دارند، یکی هم صحابت حضوری است. صحابت ظهوری مثل صحابه رسول خدا، اهل بیت وقتی که تشریف داشتند علیهم السّلام.
آنهایی که در محضر حضرت بودند و درکشان کردند. اینها صحابت ظهوریاند. اما یک صحابت صحابت حضوری است. صحابت ظهوری شهودی است، راحت مشاهده میشود، حس میشود آن حجت خدا. اما صحابت حضوری امام حاضر است اما ظاهر نیست، اما ما ظاهریم، ما غایب نیستیم، امام غایب است ولی امام حاضر است به اینجا ثابت حضوری مطرح است.
ارزش هر انسان در هر برهه به اندازه صحابت و قرب او به امام عصر خود است. به همین خاطر است که شما در تاریخ انبیاء و اهل بیت عصمت و طهارت ملاحظه میکنید نامهایی در تاریخ مانا شده که صحابت ویژه و حقیقی و صادقانه به آن حجت خدا داشتند. حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت نوح، حضرت خاتم الانبیاء محمّد مصطفی علیهم السلام و همچنین حضرات معصومین علیهم السلام این چنین هستند. به همین جهت یک قاعده کلی است که ارزش حقیقی هر انسان به درجه قرب و صحابت او به حجت خداست در فضای زندگی. البته این نکته کاملاً روشن هست که درجه تقرّب و قرب به حجت خدا طریق تقرّب به ذات اقدس باری تعالی است. این ذوات مقدسه صراط مستقیم تقرّباند. این محبت از محبتها سواست. حبّ محبوب خدا حبّ خداست. به همین جهت در شرایط کنونی هم همین قاعده ساری و جاریست که درجه ارزش واقعی هر انسان به درجه قرب او به ساحت مقدس حضرت بقیﺔ الله الأعظم روحی فداست.
اما صحابت دو شکل است، یکی صحابت ظهوریست که در کنار امام و ظهورش صحابت دارند، یکی هم صحابت حضوری است. صحابت ظهوری مثل صحابه رسول خدا، اهل بیت وقتی که تشریف داشتند علیهم السّلام.
آنهایی که در محضر حضرت بودند و درکشان کردند. اینها صحابت ظهوریاند. اما یک صحابت صحابت حضوری است. صحابت ظهوری شهودی است، راحت مشاهده میشود، حس میشود آن حجت خدا. اما صحابت حضوری امام حاضر است اما ظاهر نیست، اما ما ظاهریم، ما غایب نیستیم، امام غایب است ولی امام حاضر است به اینجا ثابت حضوری مطرح است.
تاکنون نظری ثبت نشده است