- 943
- 1000
- 1000
- 1000
آسیبها و آفتهای مهدویت
سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع «آسیبها و آفتهای مهدویت»، سال 1400
موضوع مهدویت قبل از اسلام من ورود نمیکنم ولی به درازای تاریخ اسلام قدمت دارد. یعنی چنین نیست که شما موضوع مهدویت را از دویست و پنجاه و پنج که آقا به دنیا آمدند، مطرح باشد. مثل خود داستان کربلا که برای زمان حضور امام حسین علیه السلام نیست و سالها قبل از آن هم این داستان مطرح بوده و روایاتی که از ائمه علیهم السلام راجع به حضرت حجت علیه السلام رسیده است، جالب است که از همهی ائمه علیهم السلام هم هست و بخشی از اینها حتی ندبه است و گریه است و یعنی تعصب به فقدان آقایی است که هنوز به دنیا نیامده است و این خیلی چیز عجیبی است. کتابی به نام مکیال المکارم است که این کتاب دو جلد است. مرحوم آیت الله موسوی در اصفهان تدوین کرده است و خود ایشان خیلی سال است که فوت کرده است. خود او در مقدمه میگوید که اسم این کتاب را هم از حضرت حجت علیه السلام گرفتم. کتاب خیلی منظم است و منقح است و روایات مهدوی اخیراً در دو جلد با تحقیق چاپ شده است و ترجمه شده است. کارهای فراوانی هم به واسطهی مهدویت هم بنیاد و هم مؤسساتی که هست، تشکیل دادند. دانشنامه نوشته شده است و کتابهای روان فراوان راجع به حضرت حجت علیه السلام کار شده است و در عین حال چون مسئله خیلی مهم است و نسلها هم عوض میشوند و نسلهای جدید میآیند، باز هم این موضوع مطرح است و موضوع نویی است و مخصوصاً در این داستانهای کرونا که پیش آمد، این موضوع بیشتر مطرح شد که این علامت ظهور است و چه هست و فلان است. من میخواهم یک بحثی را تحت عنوان آسیبها و آفتهای مهدویت مطرح کنم. بحث خوبی هم هست یعنی مورد نیاز است. من یک وقتی شاید ده سال پیش این را نوشتم و ارائه به کنفرانسی در عراق کردم.
من دوازده تا آسیب را آنجا مورد بررسی قرار دادم و گفتم که اینها مهم است و اینها مبتلا به جامعه است. اصولاً یک فکر خوب هم همیشه آسیب هم دارد و یک درخت پر ثمر آسیب هم دارد. شما ملاحظه بفرمایید روایت هم داریم که «لکل شیء آفت» هر چیزی آفت و آسیب ممکن است که داشته باشد. من برخی از این آسیبها را میگویم. یکی از آسیبهایی که آنجا چالشی شد و مورد بحث قرار گرفت، آسیب تطبیقهای ناروای علائم ظهور بود که برای مردم هم خیلی جای ظهور است.
موضوع مهدویت قبل از اسلام من ورود نمیکنم ولی به درازای تاریخ اسلام قدمت دارد. یعنی چنین نیست که شما موضوع مهدویت را از دویست و پنجاه و پنج که آقا به دنیا آمدند، مطرح باشد. مثل خود داستان کربلا که برای زمان حضور امام حسین علیه السلام نیست و سالها قبل از آن هم این داستان مطرح بوده و روایاتی که از ائمه علیهم السلام راجع به حضرت حجت علیه السلام رسیده است، جالب است که از همهی ائمه علیهم السلام هم هست و بخشی از اینها حتی ندبه است و گریه است و یعنی تعصب به فقدان آقایی است که هنوز به دنیا نیامده است و این خیلی چیز عجیبی است. کتابی به نام مکیال المکارم است که این کتاب دو جلد است. مرحوم آیت الله موسوی در اصفهان تدوین کرده است و خود ایشان خیلی سال است که فوت کرده است. خود او در مقدمه میگوید که اسم این کتاب را هم از حضرت حجت علیه السلام گرفتم. کتاب خیلی منظم است و منقح است و روایات مهدوی اخیراً در دو جلد با تحقیق چاپ شده است و ترجمه شده است. کارهای فراوانی هم به واسطهی مهدویت هم بنیاد و هم مؤسساتی که هست، تشکیل دادند. دانشنامه نوشته شده است و کتابهای روان فراوان راجع به حضرت حجت علیه السلام کار شده است و در عین حال چون مسئله خیلی مهم است و نسلها هم عوض میشوند و نسلهای جدید میآیند، باز هم این موضوع مطرح است و موضوع نویی است و مخصوصاً در این داستانهای کرونا که پیش آمد، این موضوع بیشتر مطرح شد که این علامت ظهور است و چه هست و فلان است. من میخواهم یک بحثی را تحت عنوان آسیبها و آفتهای مهدویت مطرح کنم. بحث خوبی هم هست یعنی مورد نیاز است. من یک وقتی شاید ده سال پیش این را نوشتم و ارائه به کنفرانسی در عراق کردم.
من دوازده تا آسیب را آنجا مورد بررسی قرار دادم و گفتم که اینها مهم است و اینها مبتلا به جامعه است. اصولاً یک فکر خوب هم همیشه آسیب هم دارد و یک درخت پر ثمر آسیب هم دارد. شما ملاحظه بفرمایید روایت هم داریم که «لکل شیء آفت» هر چیزی آفت و آسیب ممکن است که داشته باشد. من برخی از این آسیبها را میگویم. یکی از آسیبهایی که آنجا چالشی شد و مورد بحث قرار گرفت، آسیب تطبیقهای ناروای علائم ظهور بود که برای مردم هم خیلی جای ظهور است.
کاربر مهمان