سخنرانی حجت الاسلام مهدی ابوطالبی با موضوع «مواضع سیاسی علما در طول تاریخ»، سال 1402
آیا علما و حوزه های علمیه با انقلاب اسلامی ایران مخالف بودند؟
یکی از بحث هایی که بیشتر مورد توجه است و نسبت به آن بحث هایی مطرح می شود عملکرد سیاسی اجتماعی علمای شیعه است به ویژه عملکرد سیاسی و البته اندیشه سیاسی علمای شیعه.
در طول تاریخ تشیع اندیشه های فقهی و کلامی و فلسفی علمای شیعه در حوزه سیاست و مباحث مربوط به حوزه سیاست در آثار مختلف آنها مطرح شده و حتی آثاری در مورد آنها نوشته شده که در دسترس هست.
درباره عملکرد سیاسی علمای شیعه این نکته قابل توجه است که علمای شیعه بر اساس موازین فقهی، بر حسب شرایط مختلف، تکلیف شرعی خود و عمل سیاسی و اجتماعی خود را مشخص می کرده اند و بر همان میزان هم عمل می کرده اند. طبعتا در دوره هایی که حکومت های شیعی یا اسلامی نبوده است و شرایط در خیلی از مواقع شرایط تقیه بوده، بر همان میزان و شرایط عمل خود را مشخص کرده و تعاملات خود را با حکومت، سیاست و جامعه تعیین می کرده اند.
در دورههایی که حکومت های شیعه شکل گرفت، فضای سیاسی اجتماعی برای عملکرد سیاسی اجتماعی علمای شیعه طبعا بیشتر و بهتر شد و لذا شاهد تحرکات بیشتری هستیم.
آیا علما و حوزه های علمیه با انقلاب اسلامی ایران مخالف بودند؟
یکی از بحث هایی که بیشتر مورد توجه است و نسبت به آن بحث هایی مطرح می شود عملکرد سیاسی اجتماعی علمای شیعه است به ویژه عملکرد سیاسی و البته اندیشه سیاسی علمای شیعه.
در طول تاریخ تشیع اندیشه های فقهی و کلامی و فلسفی علمای شیعه در حوزه سیاست و مباحث مربوط به حوزه سیاست در آثار مختلف آنها مطرح شده و حتی آثاری در مورد آنها نوشته شده که در دسترس هست.
درباره عملکرد سیاسی علمای شیعه این نکته قابل توجه است که علمای شیعه بر اساس موازین فقهی، بر حسب شرایط مختلف، تکلیف شرعی خود و عمل سیاسی و اجتماعی خود را مشخص می کرده اند و بر همان میزان هم عمل می کرده اند. طبعتا در دوره هایی که حکومت های شیعی یا اسلامی نبوده است و شرایط در خیلی از مواقع شرایط تقیه بوده، بر همان میزان و شرایط عمل خود را مشخص کرده و تعاملات خود را با حکومت، سیاست و جامعه تعیین می کرده اند.
در دورههایی که حکومت های شیعه شکل گرفت، فضای سیاسی اجتماعی برای عملکرد سیاسی اجتماعی علمای شیعه طبعا بیشتر و بهتر شد و لذا شاهد تحرکات بیشتری هستیم.
تاکنون نظری ثبت نشده است