- 297
- 1000
- 1000
- 1000
مقام محمود،مقامی سازگار با ذات انسان، جلسه ششم
سخنرانی استاد محمد شجاعی با موضوع "مقام محمود، مقامی سازگار با ذات انسان".
اینکه انسان در کارهای محال رغبت کند از اصلیترین درجات نفهمی انسانهاست. یعنی انسان باید در چیزی رغبت کند که شدنی و معقول باشد و نباید به دنبال نشدنیها برویم، چون این از حربههای شیطان برای فریب انسان است. از خصوصیات انسان جاهل همین است که آرزوهایش از محالات است و دست نیافتنی هاست. اما در ادعیه به ما میآموزند که باید چیزهای شدنی و قابل دستیابی را طلب کنیم، پس اگر معصوم به ما میگوید که این خواستهها را داشته باشید امکان اینکه به آن برسیم هست. زیارت عاشورا دقیقاً تنظیم شده است با ساختار وجودی انسان، یعنی با بخش نباتی و جمادی و حیوانی ما کاری ندارد. زیارت عاشورا با بخش فوق عقلانی ما کار دارد و زبانش زبان عشق و عرفان است و با بخش انسانی ما سر و کار دارد. ما اگر واقعا راستگو باشیم به قدم صدق میرسیم، آنگاه به مقام محمودی که نزد آنهاست هم می رسیم. اگر کسی مودت و محبتی نسبت به اهل بیت داشته باشد، تمنای بزرگش وصال به این مقام محمود است. مقام محمود به صورت کلی هر مقام و هر درجهای است که شما مورد حمد واقع میشوید. کسی که طالب مقام محمود است، یعنی مقامی را میخواهد که برای شما نزد خدا هست. یعنی خیلی بالا میخواهد. اینجا مبنا رسیدن به آن مقام است و هنگامی که به آنجا میرسیم، نوع نگاه مان، نوع ارتباطمان و رفتارمان همه بر اساس آن هدف تنظیم میشود و وقتی این گونه میشود من دیگر کاری ندارم که چه موانعی بر سر راهم است و از همه عبور میکنم. قرار است من تخلق الله یعنی اخلاقم شبیه به خدا شود، و اسم الرحمان در من تجلی کند دیگر کاری ندارم که بقیه نمیخواهند شبیه خدا شوند، اینکه قرآن دستور میدهد اول سرعت بگیرید و بعد سبقت بگیرید برای همین است. ما اصلاً نباید کاری با دیگران داشته باشیم. وقتی ساکن حرم قلبمان فقط خداست آن هنگام ما به آرامش میرسیم.
اینکه انسان در کارهای محال رغبت کند از اصلیترین درجات نفهمی انسانهاست. یعنی انسان باید در چیزی رغبت کند که شدنی و معقول باشد و نباید به دنبال نشدنیها برویم، چون این از حربههای شیطان برای فریب انسان است. از خصوصیات انسان جاهل همین است که آرزوهایش از محالات است و دست نیافتنی هاست. اما در ادعیه به ما میآموزند که باید چیزهای شدنی و قابل دستیابی را طلب کنیم، پس اگر معصوم به ما میگوید که این خواستهها را داشته باشید امکان اینکه به آن برسیم هست. زیارت عاشورا دقیقاً تنظیم شده است با ساختار وجودی انسان، یعنی با بخش نباتی و جمادی و حیوانی ما کاری ندارد. زیارت عاشورا با بخش فوق عقلانی ما کار دارد و زبانش زبان عشق و عرفان است و با بخش انسانی ما سر و کار دارد. ما اگر واقعا راستگو باشیم به قدم صدق میرسیم، آنگاه به مقام محمودی که نزد آنهاست هم می رسیم. اگر کسی مودت و محبتی نسبت به اهل بیت داشته باشد، تمنای بزرگش وصال به این مقام محمود است. مقام محمود به صورت کلی هر مقام و هر درجهای است که شما مورد حمد واقع میشوید. کسی که طالب مقام محمود است، یعنی مقامی را میخواهد که برای شما نزد خدا هست. یعنی خیلی بالا میخواهد. اینجا مبنا رسیدن به آن مقام است و هنگامی که به آنجا میرسیم، نوع نگاه مان، نوع ارتباطمان و رفتارمان همه بر اساس آن هدف تنظیم میشود و وقتی این گونه میشود من دیگر کاری ندارم که چه موانعی بر سر راهم است و از همه عبور میکنم. قرار است من تخلق الله یعنی اخلاقم شبیه به خدا شود، و اسم الرحمان در من تجلی کند دیگر کاری ندارم که بقیه نمیخواهند شبیه خدا شوند، اینکه قرآن دستور میدهد اول سرعت بگیرید و بعد سبقت بگیرید برای همین است. ما اصلاً نباید کاری با دیگران داشته باشیم. وقتی ساکن حرم قلبمان فقط خداست آن هنگام ما به آرامش میرسیم.
تاکنون نظری ثبت نشده است