- 505
- 1000
- 1000
- 1000
کمال انسان با هفت حقیقت ایمان، جلسه پنجم
سخنرانی آیت الله حسین انصاریان با موضوع «کمال انسان با هفت حقیقت ایمان»، جلسه پنجم، سال 1402
انسان در دنیا و آخرت نیازمند ایمانی است که پروردگار مهربان عالم آن ایمان را بپذیرند، ایمانی که خداوند قبول میکند، ایمانی است که از قران کریم و روایات اهلبیت علیهمالسلام اخذ گردد.
هیچ مکتبی در کره زمین نه میتواند ایمان و شرایط ایمان را برای انسان بیان کند و نه میتواند ایمان انسان را کامل سازد. تحقق ایمان کامل درگرو عمل به قرآن و سیره اهلبیت علیهمالسلام است.
ایمان قلبی باوری است که بهصورت عمل تجلی یابد، ایمان آنقدر باید قوی و پرقدرت باشد که خودش را بهصورت انجام واجبات و ترک محرمات و پایبندی به اخلاق الهی نشان دهد. تمام عملهای صالح و اخلاق حسنه انعکاس ایمان باطن در ظاهر وجود انسان است.
ایمان سه مرحله کامل، ناقص و زائد دارد. امام علیهالسلام در این روایات برای توضیح ایمان، از اعمال بهره میگیرند؛ کسی که در حد طاقت خود واجبات را انجام، محرمات را ترک و اخلاق حسنه دارد، ایمانش کامل است و هر معتقد به خدایی که نماز نمیخواند، روزه نمیگیرد یا حقوق مالی را رعایت نمیکند و… نشاندهنده نقصان ایمانش است.
ایمان ناقص که قدرت ندارد تا دارنده را در گردونه عمل به واجبات و ترک محرمات قرار دهد؛ قابلقبول نبوده، نزد پروردگار عالم پذیرفته نیست. ایمانی که باعقل، علم و دیدن استاد الهی تقویت و چهره خودش را در عمل صالح نشان دهد، پذیرفته پروردگار مهربان عالم است.
انسان در دنیا و آخرت نیازمند ایمانی است که پروردگار مهربان عالم آن ایمان را بپذیرند، ایمانی که خداوند قبول میکند، ایمانی است که از قران کریم و روایات اهلبیت علیهمالسلام اخذ گردد.
هیچ مکتبی در کره زمین نه میتواند ایمان و شرایط ایمان را برای انسان بیان کند و نه میتواند ایمان انسان را کامل سازد. تحقق ایمان کامل درگرو عمل به قرآن و سیره اهلبیت علیهمالسلام است.
ایمان قلبی باوری است که بهصورت عمل تجلی یابد، ایمان آنقدر باید قوی و پرقدرت باشد که خودش را بهصورت انجام واجبات و ترک محرمات و پایبندی به اخلاق الهی نشان دهد. تمام عملهای صالح و اخلاق حسنه انعکاس ایمان باطن در ظاهر وجود انسان است.
ایمان سه مرحله کامل، ناقص و زائد دارد. امام علیهالسلام در این روایات برای توضیح ایمان، از اعمال بهره میگیرند؛ کسی که در حد طاقت خود واجبات را انجام، محرمات را ترک و اخلاق حسنه دارد، ایمانش کامل است و هر معتقد به خدایی که نماز نمیخواند، روزه نمیگیرد یا حقوق مالی را رعایت نمیکند و… نشاندهنده نقصان ایمانش است.
ایمان ناقص که قدرت ندارد تا دارنده را در گردونه عمل به واجبات و ترک محرمات قرار دهد؛ قابلقبول نبوده، نزد پروردگار عالم پذیرفته نیست. ایمانی که باعقل، علم و دیدن استاد الهی تقویت و چهره خودش را در عمل صالح نشان دهد، پذیرفته پروردگار مهربان عالم است.
تاکنون نظری ثبت نشده است