- 2152
- 1000
- 1000
- 1000
عوامل عاقبت بخیری، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام دکترناصر رفیعی با موضوع «عوامل عاقبت بخیری»، جلسه دوم،(برنامه سمت خدا) سال 1395
یکی از دعاهای اولیا و انبیای الهی دعا برای عاقبت بخیری و فرجام نیک و زندگی را به خیر پایان بردن بوده است. «وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرار»، «تَوَفَّنِی مُسْلِماً»، «أَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ». اینها ردیفهای این دعاست که در قرآن کریم آمده است. عرض کردیم در صحیفه سجادیه دعای مستقلی برای عاقبت بخیری داریم. ائمه ما هم سفارش کردند که بعضی دعاها را بخوانید، برای اینکه عاقبت بخیر شوید. بحث گذشته بیشتر در همین دعاها گذشت. البته یک راهکارهایی را هم اشاره کردیم. امروز یک راهکار اساسی را اشاره میکنم و یک مقدار در مورد آن توضیح میدهم. آن راهکار این است که فرمودند: «من کان عاقلا ختم له بالجنة» هرکسی خردمند باشد، عاقبت بخیر میشود. اهل بهشت میشود. این حرفی است که خود جهنمیها میزنند. یعنی وقتی به آنها میگویند: چرا شما جهنمی شدید یا به این عذاب مبتلا شدید؟ در سورهی ملک هست، میگویند: «لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنَّا فِی أَصْحابِ السَّعِیرِ» اگر میشنیدیم و میاندیشیدیم، هرگز در اصحاب جهنم نبودیم.
در قرآن مکرر برخورد میکنیم. «أَ فَلا تَعْقِلُون»، «لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون»، «لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُون». چرا تعقل نمیکنید؟ شاید تعقل کنید. خیلی تعبیر عقل را در آیات مورد تأکید قرار داده است. نقطهی مقابلش جهل است. عدم فهم است. «قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها».
من اجازه میخواهم یک مقداری روی بحث عقل صحبت کنم، چون گاهی ممکن است بعضیها عقل را با زرنگی مساوی بگیرند. بگویند: کسی که بتواند پشت خودش را در اداره زود ببندد. میتواند در صف جلو بیافتد. گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. این گلیم از آب کشیدن نیست. گلیم دیگران را در آب میاندازد. اگر توانست در بازار سیاست یکطور رأی بیاورد. اینها را عاقل میگویند. یکی از بزرگان میگفت: به عموم بگویی عاقل کیست؟ میگوید: آن کسی که یک تومان را زود دو تومان کند. این عقل نیست. این خرد نیست. عقل و خرد در مبنای دینی و روایی ما آن چیزی است که انسان را به کارهای عاقلانه و خردمندانه وا دارد.
انسان عاقل کیست؟ دوم اینکه چه چیزی باعث میشود این عقل ما کار نکند. عقل ما کاربرد نداشته باشد. آسیبها و آفتهایی که مانع از کارکرد صحیح عقل میشود. رسول خدا فرمود: عاقلترین مردم کسی است که به چهار چیز فکر کند. «ألا و إن أعقل الناس عبد عرف ربه فأطاعه». اول خدا را بشناسد و بندگیاش را بکند. خدایی که به شما هستی داده و تمام لحظات زندگی به او وابسته هستید، فردای قیامت تمام امور و حساب و کتاب ما به دست اوست، مهربان و حکیم است. باقی است و شما فانی هستید، لذا من گاهی به خانوادههایی که میگویند: بچه ما نماز نمیخواند، میگویم: اینقدر از ائمه هزینه نکنید. تو را به خدا بخوان! تو را به پیغمبر بخوان! میگویم: به او بفهمانید که نماز یک نیاز است. آیا در غذای ظهر هم اینقدر قربان صدقهاش میروید؟ آیا در فصل سرد هم بدون لباس از خانه بیرون میرود؟ فوراً برمیگردد و لباس میپوشد. میگوید: سرد است. یک پالتو به من بدهید. نیاز به نماز در جوان را اگر ایجاد کردی، خوب است. این فکر میکند الآن یک تکلیفی گردنش است، مثل اداره که کارت میزنند، اگر نزنند حقوق نمیگیرند. نه آقا اگر کارت نماز را نزنی، خدا حقوق تو را میدهد. «یا دائم الفضل علی البریه» فرعون یک عمری زندگی کرد، کافر بود. الآن در این عالم ما کلی مرتد و کافر داریم. از هوا استنشاق میکنند. از جاذبه استفاده میکنند. آن برکاتی که در زندگی توست، آن عنایاتی که هست.
یکی از دعاهای اولیا و انبیای الهی دعا برای عاقبت بخیری و فرجام نیک و زندگی را به خیر پایان بردن بوده است. «وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرار»، «تَوَفَّنِی مُسْلِماً»، «أَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ». اینها ردیفهای این دعاست که در قرآن کریم آمده است. عرض کردیم در صحیفه سجادیه دعای مستقلی برای عاقبت بخیری داریم. ائمه ما هم سفارش کردند که بعضی دعاها را بخوانید، برای اینکه عاقبت بخیر شوید. بحث گذشته بیشتر در همین دعاها گذشت. البته یک راهکارهایی را هم اشاره کردیم. امروز یک راهکار اساسی را اشاره میکنم و یک مقدار در مورد آن توضیح میدهم. آن راهکار این است که فرمودند: «من کان عاقلا ختم له بالجنة» هرکسی خردمند باشد، عاقبت بخیر میشود. اهل بهشت میشود. این حرفی است که خود جهنمیها میزنند. یعنی وقتی به آنها میگویند: چرا شما جهنمی شدید یا به این عذاب مبتلا شدید؟ در سورهی ملک هست، میگویند: «لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنَّا فِی أَصْحابِ السَّعِیرِ» اگر میشنیدیم و میاندیشیدیم، هرگز در اصحاب جهنم نبودیم.
در قرآن مکرر برخورد میکنیم. «أَ فَلا تَعْقِلُون»، «لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون»، «لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُون». چرا تعقل نمیکنید؟ شاید تعقل کنید. خیلی تعبیر عقل را در آیات مورد تأکید قرار داده است. نقطهی مقابلش جهل است. عدم فهم است. «قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها».
من اجازه میخواهم یک مقداری روی بحث عقل صحبت کنم، چون گاهی ممکن است بعضیها عقل را با زرنگی مساوی بگیرند. بگویند: کسی که بتواند پشت خودش را در اداره زود ببندد. میتواند در صف جلو بیافتد. گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. این گلیم از آب کشیدن نیست. گلیم دیگران را در آب میاندازد. اگر توانست در بازار سیاست یکطور رأی بیاورد. اینها را عاقل میگویند. یکی از بزرگان میگفت: به عموم بگویی عاقل کیست؟ میگوید: آن کسی که یک تومان را زود دو تومان کند. این عقل نیست. این خرد نیست. عقل و خرد در مبنای دینی و روایی ما آن چیزی است که انسان را به کارهای عاقلانه و خردمندانه وا دارد.
انسان عاقل کیست؟ دوم اینکه چه چیزی باعث میشود این عقل ما کار نکند. عقل ما کاربرد نداشته باشد. آسیبها و آفتهایی که مانع از کارکرد صحیح عقل میشود. رسول خدا فرمود: عاقلترین مردم کسی است که به چهار چیز فکر کند. «ألا و إن أعقل الناس عبد عرف ربه فأطاعه». اول خدا را بشناسد و بندگیاش را بکند. خدایی که به شما هستی داده و تمام لحظات زندگی به او وابسته هستید، فردای قیامت تمام امور و حساب و کتاب ما به دست اوست، مهربان و حکیم است. باقی است و شما فانی هستید، لذا من گاهی به خانوادههایی که میگویند: بچه ما نماز نمیخواند، میگویم: اینقدر از ائمه هزینه نکنید. تو را به خدا بخوان! تو را به پیغمبر بخوان! میگویم: به او بفهمانید که نماز یک نیاز است. آیا در غذای ظهر هم اینقدر قربان صدقهاش میروید؟ آیا در فصل سرد هم بدون لباس از خانه بیرون میرود؟ فوراً برمیگردد و لباس میپوشد. میگوید: سرد است. یک پالتو به من بدهید. نیاز به نماز در جوان را اگر ایجاد کردی، خوب است. این فکر میکند الآن یک تکلیفی گردنش است، مثل اداره که کارت میزنند، اگر نزنند حقوق نمیگیرند. نه آقا اگر کارت نماز را نزنی، خدا حقوق تو را میدهد. «یا دائم الفضل علی البریه» فرعون یک عمری زندگی کرد، کافر بود. الآن در این عالم ما کلی مرتد و کافر داریم. از هوا استنشاق میکنند. از جاذبه استفاده میکنند. آن برکاتی که در زندگی توست، آن عنایاتی که هست.
تاکنون نظری ثبت نشده است