- 652
- 1000
- 1000
- 1000
معنویت و احساس مسئولیت اجتماعی، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "معنویت و احساس مسئولیت اجتماعی"، جلسه دوم، فاطمیه، سال 1400
در یک تقسیم، اولین مرتبه کمال و خوب بودن و شاخص رسیدن به اولین مرتبه، این است که انسان خودش را دوست داشته باشد و برای خودش عزت و احترام قائل باشد. این خودخواهی مطلقا بد نیست، آن نوعی از خودخواهی بد است که انسان دیگران را بخاطر خودش ذبح می کند. اینکه انسان خودش را از دوست نداشته باشد، چیز بدی است. در روایت داریم که انسانی که خودش را گرامی بدارد شهوات و زشتیها نزد او بد می شوند. مرتبه اول یک انسان، درک ارزش وجودی خودش و احترام به شخص خودش است که منشاء بسیاری از کمالات همین است. انسانی که خودش را دوست داشته باشد حالا میتوان با او صحبت کرد و از او خواست که دیگران را همانند خودش دوست بدارد.
مراحل علاقه و دلسوزی به دیگران:
.1 با خودمان دلسوزانه برخورد کنیم و تلقی درستی از دوست داشتن خود داشته باشیم.
.2 دلسوز خانواده و فامیل باشیم.
.3 دلسوز دوستان خود باشیم.
.4 نسبت به عموم مردم دلسوز باشیم.
.5 برای کلیت جامعه بشری دلسوزی کنیم.
سیاست یعنی علاقه و حساسیت نسبت به سرنوشت عمومی جامعه. هر کسی نمی تواند سیاستمدار باشد. پاکی و تقدس سیاستمداران در زمان ظهور در روایات آمده است، سردار سلیمانی باقر نمونه یک سیاستمدار اهل معنویت بودند. دعا برای ظهور، دعا برای نجات کل جامعه بشریت است.نصیحت در فارسی به معنای پند و اندرز دادن است، ولی در ادبیات عرب به معنای مخلص بودن برای کسی از روی محبت است. و حاوی دلسوزی خیلی شدید است که در قرآن کریم این دلسوزی نسبت داده شده به پیامبران الهی. در روایت داریم که فرد مومن، غریزه اش دلسوز دیگران بودن است. اما در جامعه امروزی قوانین بروکراسی، مهمترین عامل عدم دلسوزی مردم برای یکدیگر است. بروکراسی، عامل سلب مسئولیت اجتماعی است. اصلاح ساختار ها برای افزایش احساس مسئولیت اجتماعی امری ضروری است.
در یک تقسیم، اولین مرتبه کمال و خوب بودن و شاخص رسیدن به اولین مرتبه، این است که انسان خودش را دوست داشته باشد و برای خودش عزت و احترام قائل باشد. این خودخواهی مطلقا بد نیست، آن نوعی از خودخواهی بد است که انسان دیگران را بخاطر خودش ذبح می کند. اینکه انسان خودش را از دوست نداشته باشد، چیز بدی است. در روایت داریم که انسانی که خودش را گرامی بدارد شهوات و زشتیها نزد او بد می شوند. مرتبه اول یک انسان، درک ارزش وجودی خودش و احترام به شخص خودش است که منشاء بسیاری از کمالات همین است. انسانی که خودش را دوست داشته باشد حالا میتوان با او صحبت کرد و از او خواست که دیگران را همانند خودش دوست بدارد.
مراحل علاقه و دلسوزی به دیگران:
.1 با خودمان دلسوزانه برخورد کنیم و تلقی درستی از دوست داشتن خود داشته باشیم.
.2 دلسوز خانواده و فامیل باشیم.
.3 دلسوز دوستان خود باشیم.
.4 نسبت به عموم مردم دلسوز باشیم.
.5 برای کلیت جامعه بشری دلسوزی کنیم.
سیاست یعنی علاقه و حساسیت نسبت به سرنوشت عمومی جامعه. هر کسی نمی تواند سیاستمدار باشد. پاکی و تقدس سیاستمداران در زمان ظهور در روایات آمده است، سردار سلیمانی باقر نمونه یک سیاستمدار اهل معنویت بودند. دعا برای ظهور، دعا برای نجات کل جامعه بشریت است.نصیحت در فارسی به معنای پند و اندرز دادن است، ولی در ادبیات عرب به معنای مخلص بودن برای کسی از روی محبت است. و حاوی دلسوزی خیلی شدید است که در قرآن کریم این دلسوزی نسبت داده شده به پیامبران الهی. در روایت داریم که فرد مومن، غریزه اش دلسوز دیگران بودن است. اما در جامعه امروزی قوانین بروکراسی، مهمترین عامل عدم دلسوزی مردم برای یکدیگر است. بروکراسی، عامل سلب مسئولیت اجتماعی است. اصلاح ساختار ها برای افزایش احساس مسئولیت اجتماعی امری ضروری است.
تاکنون نظری ثبت نشده است