سخنرانی حجت الاسلام سیدحسین آقامیری با موضوع "انتقام از ظلمی بزرگ در عالم هستی"، سال ۱۴۰۳
در دعای ندبه عبارتی میخوانیم به این مضمون کجاست آن منتقمی که خون به ناحق ریخته انبیا الهی و فرزندان آنان را از قاتلینشان بستاند؟ و کجاست آن منتقمی که انتقام بگیرد از کسانی که حسین بن علی را در کربلا به شهادت رساندند؟ این انتقامی که میگوییم چگونه انتقامی است و بناست از چه جریانی و از چه کسانی انتقام گرفته شود؟ وجود مقدس امام عصر عجل الله وقتی ظهور مینمایند بر اساس روایات ما پنج ندا سر میدهند که به اراده الهی تمام مردم عالم صدای امام زمان را میشنوند و به قدرت و اراده الهی هرکس با هر زبانی متوجه کلام امام میشود. یکی از آن نداها این است که ای اهل عالم من منتقم هستم. مسئله انتقام صرفاً در دعای ندبه نیامده است، بلکه در سایر ادعیه ها و روایات هم این مسئله بیا... ن شده است. تصور عموم جامعه ما از انتقام حضرت، صرفاً یک انتقام نظامی است. برای درک شدت انتقام باید توجه داشته باشیم که چه ظلمی در عالم اتفاق افتاده است و این انتقام متناسب با آن خواهد بود. مصیبت کربلا، مصیبت اعظم عالم است و این مصیبت ثمره ذکر و جریان است. اگر بناست انتقامی گرفته شود، باید از آن جریانی انتقام گرفته شود که صحنه کربلا را به وجود آوردند. اما چه شد که مردم جامعه چنین اتفاقی را در کربلا رقم زدند و پسر پیغمبرشان را شهید کردند. مشخص است که برای اهل بیت ما خیلی مهم است که آیندگان ما بتوانند صحنه کربلا را به خوبی تحلیل کنند. برای اینکه انتقام حضرت امام حضرت عجل الله را درک کنیم باید متوجه باشیم چه ظلمی در عالم اتفاق افتاده است؟ صحنه عاشورا ثمره ظلم است و ثمره تفکر غلط یک جریان است. برای رسیدن به تحلیل صحیح عاشورا، باید به اتفاقات قبلی رجوع کنیم. بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله بود که مردم و امت پیامبر به عهدشان وفا نکردند و سقیفه را رقم زدند و حاصل سقیفه شد کربلا و روز عاشورا رقم خورد. جامعه وقتی که مدار زندگی اش از مدار ولی خارج شود میشود ظلم بزرگی که در عالم اتفاق افتاد و موجب جدایی بشر از مسیر ولی الهی بوده است و امام عصر منتقم است، چون ائمه میخواستند که بشر را به راه مسیر الهی برگردانند و امام زمان این کار ناتمام را به پایان میرساند. نمایش بیشتر
در دعای ندبه عبارتی میخوانیم به این مضمون کجاست آن منتقمی که خون به ناحق ریخته انبیا الهی و فرزندان آنان را از قاتلینشان بستاند؟ و کجاست آن منتقمی که انتقام بگیرد از کسانی که حسین بن علی را در کربلا به شهادت رساندند؟ این انتقامی که میگوییم چگونه انتقامی است و بناست از چه جریانی و از چه کسانی انتقام گرفته شود؟ وجود مقدس امام عصر عجل الله وقتی ظهور مینمایند بر اساس روایات ما پنج ندا سر میدهند که به اراده الهی تمام مردم عالم صدای امام زمان را میشنوند و به قدرت و اراده الهی هرکس با هر زبانی متوجه کلام امام میشود. یکی از آن نداها این است که ای اهل عالم من منتقم هستم. مسئله انتقام صرفاً در دعای ندبه نیامده است، بلکه در سایر ادعیه ها و روایات هم این مسئله بیا... ن شده است. تصور عموم جامعه ما از انتقام حضرت، صرفاً یک انتقام نظامی است. برای درک شدت انتقام باید توجه داشته باشیم که چه ظلمی در عالم اتفاق افتاده است و این انتقام متناسب با آن خواهد بود. مصیبت کربلا، مصیبت اعظم عالم است و این مصیبت ثمره ذکر و جریان است. اگر بناست انتقامی گرفته شود، باید از آن جریانی انتقام گرفته شود که صحنه کربلا را به وجود آوردند. اما چه شد که مردم جامعه چنین اتفاقی را در کربلا رقم زدند و پسر پیغمبرشان را شهید کردند. مشخص است که برای اهل بیت ما خیلی مهم است که آیندگان ما بتوانند صحنه کربلا را به خوبی تحلیل کنند. برای اینکه انتقام حضرت امام حضرت عجل الله را درک کنیم باید متوجه باشیم چه ظلمی در عالم اتفاق افتاده است؟ صحنه عاشورا ثمره ظلم است و ثمره تفکر غلط یک جریان است. برای رسیدن به تحلیل صحیح عاشورا، باید به اتفاقات قبلی رجوع کنیم. بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله بود که مردم و امت پیامبر به عهدشان وفا نکردند و سقیفه را رقم زدند و حاصل سقیفه شد کربلا و روز عاشورا رقم خورد. جامعه وقتی که مدار زندگی اش از مدار ولی خارج شود میشود ظلم بزرگی که در عالم اتفاق افتاد و موجب جدایی بشر از مسیر ولی الهی بوده است و امام عصر منتقم است، چون ائمه میخواستند که بشر را به راه مسیر الهی برگردانند و امام زمان این کار ناتمام را به پایان میرساند. نمایش بیشتر
تاکنون نظری ثبت نشده است