- 51
- 1000
- 1000
- 1000
تمدن پایهگذاری شده توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله، جلسه هشتم
سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی با موضوع «تمدن پایهگذاری شده توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله»، جلسه هشتم، سال 1402
رسول خدا یک تمدن عظیمی را پایهگذاری کرده است. ارکان آرمانی برای یک تمدن آرمانی در سیره حضرت، بیان حضرت و در قرآن حضرت خودش را نشان داده است. و امکان ندارد که یک چیزی روی دست این تمدن باشد تا روز آخر دنیا. بشر به هیچ پیامبری و به هیچ برنامهای احتیاج ندارد و ما در صدد بودیم که آن ارکانی را که حضرت تصویر کرده است، آنها را بیان کنیم. عظمت حضرت، شخصیت حضرت در این اصول، در این ارکان متجلی است. یعنی کسی بخواهد حضرت ختمی مرتبت را بشناسد اینجا بهترین جا است. جاهای بسیار حساسی دست گذاشته است. سوژههایی که هم قدرت تخریب آن بالا هست و هم قدرت اصلاح آن بالا است، اولویت خودش قرار داده است و با توجه به اینکه فکر، فکر آسمانی است و خدای متعال به عنایات خداوندی مؤید بوده است، مطالبی که فرموده است هیچوقت منسوخ نمیشود. در هر دوره گمشده بشریت است و این خصوصیت بسیار مطالعهکردنی است که حضرت چه جامعهای میخواسته بسازد در مدت کوتاهی که ارکان و طراحی کلی آن بنای فاخر را ریخته است. یکی از این ارکان این است که ما وقتی یک تمدن شایسته داریم میتواند در تاریخ بقاع و ماندگاری داشته باشد، در ادوار مختلف تاریخی، خضوع نکند در برابر شرایط اجتماعی که از طرف انسانهای غیر معصوم درست میشود این هست که انسانها عبودیتشان تأمین شود. ما گفتیم که عبودیت یعنی انسان مملوک غیر خدا نشود. اطراف ما هزاران مملوکیت ما را تهدید میکند. انسان باید در برابر این مملوکیتها آزاده باشد. آزاد نه. ما در اسلام آزاده داریم. اینکه انسان از هر قید و بند آزاد باشد اینطور نیست.
اینکه امام حسین گفت: «کنتم احرارا فی دنیاکم» یعنی آزاده باشید. نه اینکه آزاد باشید به بیت من این کار را بکنید. «أَنْتَ حُرٌّ کَمَا سُمِّیتک ام» که به حضرت حر هم گفت، آن هم همینطور هست. یعنی آن هم به این معنا است که تو آزاده هستی که به ریاست پشت پا زدی. به ترس پشتپا زدی. پشت پا زدی به وعده وعیدهایی که آن اشرار به جناب حر داده بودند و از اینکه جان خودش را فدا بکند. این خیلی حریت میخواست. این حریت اساس سلامتی یک جامعه است. این حریت اگر در افراد درست نشود، یکی تحت تأثیر رشوه قرار بگیرد، یکی تحت تأثیر ریاست قرار بگیرد، یکی تحت تأثیر تلخ واهمه و دلهره قرار بگیرد، اصلاً اوضاع به هم میریزد. در تمام عرضهها که من جزئیات آن را بخواهم وارد شوم میبینید که مشکلاتی برای بشر درست شده است که کرامت آن شکسته است. در این خصوص (6:48 نامفهوم) که اسم آن را شنیدهاید که این کارها را میکرد گفت که این آزاده است چون آزاد بود این کارها را نمیکرد، که او فهمید که موسی بن جعفر از آنجا رد شده است این حرف را گفته است خودش را درست کرد آزاد بود بعد شد آزاده. این مطلب، مطلب بسیار مهمی است. حالا ما مملوکیتها را شمردیم. گاهی انسانها مملوک هستند در برابر مدح و ظن، گاهی مملوک هستند در برابر رد و قبول مردم، گاهی مملوک هست در برابر قضاوت.
رسول خدا یک تمدن عظیمی را پایهگذاری کرده است. ارکان آرمانی برای یک تمدن آرمانی در سیره حضرت، بیان حضرت و در قرآن حضرت خودش را نشان داده است. و امکان ندارد که یک چیزی روی دست این تمدن باشد تا روز آخر دنیا. بشر به هیچ پیامبری و به هیچ برنامهای احتیاج ندارد و ما در صدد بودیم که آن ارکانی را که حضرت تصویر کرده است، آنها را بیان کنیم. عظمت حضرت، شخصیت حضرت در این اصول، در این ارکان متجلی است. یعنی کسی بخواهد حضرت ختمی مرتبت را بشناسد اینجا بهترین جا است. جاهای بسیار حساسی دست گذاشته است. سوژههایی که هم قدرت تخریب آن بالا هست و هم قدرت اصلاح آن بالا است، اولویت خودش قرار داده است و با توجه به اینکه فکر، فکر آسمانی است و خدای متعال به عنایات خداوندی مؤید بوده است، مطالبی که فرموده است هیچوقت منسوخ نمیشود. در هر دوره گمشده بشریت است و این خصوصیت بسیار مطالعهکردنی است که حضرت چه جامعهای میخواسته بسازد در مدت کوتاهی که ارکان و طراحی کلی آن بنای فاخر را ریخته است. یکی از این ارکان این است که ما وقتی یک تمدن شایسته داریم میتواند در تاریخ بقاع و ماندگاری داشته باشد، در ادوار مختلف تاریخی، خضوع نکند در برابر شرایط اجتماعی که از طرف انسانهای غیر معصوم درست میشود این هست که انسانها عبودیتشان تأمین شود. ما گفتیم که عبودیت یعنی انسان مملوک غیر خدا نشود. اطراف ما هزاران مملوکیت ما را تهدید میکند. انسان باید در برابر این مملوکیتها آزاده باشد. آزاد نه. ما در اسلام آزاده داریم. اینکه انسان از هر قید و بند آزاد باشد اینطور نیست.
اینکه امام حسین گفت: «کنتم احرارا فی دنیاکم» یعنی آزاده باشید. نه اینکه آزاد باشید به بیت من این کار را بکنید. «أَنْتَ حُرٌّ کَمَا سُمِّیتک ام» که به حضرت حر هم گفت، آن هم همینطور هست. یعنی آن هم به این معنا است که تو آزاده هستی که به ریاست پشت پا زدی. به ترس پشتپا زدی. پشت پا زدی به وعده وعیدهایی که آن اشرار به جناب حر داده بودند و از اینکه جان خودش را فدا بکند. این خیلی حریت میخواست. این حریت اساس سلامتی یک جامعه است. این حریت اگر در افراد درست نشود، یکی تحت تأثیر رشوه قرار بگیرد، یکی تحت تأثیر ریاست قرار بگیرد، یکی تحت تأثیر تلخ واهمه و دلهره قرار بگیرد، اصلاً اوضاع به هم میریزد. در تمام عرضهها که من جزئیات آن را بخواهم وارد شوم میبینید که مشکلاتی برای بشر درست شده است که کرامت آن شکسته است. در این خصوص (6:48 نامفهوم) که اسم آن را شنیدهاید که این کارها را میکرد گفت که این آزاده است چون آزاد بود این کارها را نمیکرد، که او فهمید که موسی بن جعفر از آنجا رد شده است این حرف را گفته است خودش را درست کرد آزاد بود بعد شد آزاده. این مطلب، مطلب بسیار مهمی است. حالا ما مملوکیتها را شمردیم. گاهی انسانها مملوک هستند در برابر مدح و ظن، گاهی مملوک هستند در برابر رد و قبول مردم، گاهی مملوک هست در برابر قضاوت.
تاکنون نظری ثبت نشده است