- 3001
- 1000
- 1000
- 1000
شرح حدیث معراج (بخش سوم)
سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی یا موضوع شرح حدیث معراج (بخش سوم)
در بیان صفات اهل آخرت می توان به موضوع حیا اشاره کرد. حیا در جایی تحقق پیدا می کند که سه عامل وجود دارد، ناظر، عامل و فعل. گاه احترامی که انسان برای ناظر قائل است مانع از انجام خطا می شود.
رسول خدا (ص) حیا را به دو بخش تقسیم می کند :
حیای جاهلانه :
1. حیا از اظهار حق، نادرست است. باید در زمان بیان حق حیا را کنار بگذاریم و با شجاعت از حق بگوییم.
2. حیا از آموختن نیز نادرست است. همان طور که همیشه شنیده ایم پرسیدن بهتر از ندانستن است.
3. حیا در کار و تلاش نیز ناپسند است چرا که کارکردن و کسب درآمد از امور سفارش شده است و گذران زندگی به آن وابسته است.
4. حیا در انفاقِ ناچیز هم خوب نیست چرا که انفاق بدون توجه به مقدارش، همواره از سوی بزرگان دین سفارش شده است.
حیای عاقلانه :
1. حیا از خداوند که موجب می شود تا انسان از گناه و خطا دوری کند. این بهترین و بالاترین نوع از حیا است.
2. حیا از افکار عمومی که موجب می شود فساد در جامعه کم شود.
3. حیا از والدین و بزرگترها
در بیان صفات اهل آخرت می توان به موضوع حیا اشاره کرد. حیا در جایی تحقق پیدا می کند که سه عامل وجود دارد، ناظر، عامل و فعل. گاه احترامی که انسان برای ناظر قائل است مانع از انجام خطا می شود.
رسول خدا (ص) حیا را به دو بخش تقسیم می کند :
حیای جاهلانه :
1. حیا از اظهار حق، نادرست است. باید در زمان بیان حق حیا را کنار بگذاریم و با شجاعت از حق بگوییم.
2. حیا از آموختن نیز نادرست است. همان طور که همیشه شنیده ایم پرسیدن بهتر از ندانستن است.
3. حیا در کار و تلاش نیز ناپسند است چرا که کارکردن و کسب درآمد از امور سفارش شده است و گذران زندگی به آن وابسته است.
4. حیا در انفاقِ ناچیز هم خوب نیست چرا که انفاق بدون توجه به مقدارش، همواره از سوی بزرگان دین سفارش شده است.
حیای عاقلانه :
1. حیا از خداوند که موجب می شود تا انسان از گناه و خطا دوری کند. این بهترین و بالاترین نوع از حیا است.
2. حیا از افکار عمومی که موجب می شود فساد در جامعه کم شود.
3. حیا از والدین و بزرگترها
تاکنون نظری ثبت نشده است