- 4555
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 88 و 89 سوره طه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 88 و 89
فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلاً جَسَداً لَّهُ خُوَارٌ فَقَالُواْ هَذَآ إِلَهُکُمْ وَ إِلَهُ مُوسَى فَنَسِىَ
أَفَلَا یَرَوْنَ أَلَّا یَرْجِعُ إِلَیْهِمْ قَوْلًا وَلَا یَمْلِکُ لَهُمْ ضَرّاً وَلَا نَفْعاً
ترجمه
پس (سامرى) براى آنها پیکر گوساله نرى که داراى صدایى بود پدید آورد، آنگاه (با پیروانش به مردم) گفتند: این خداى شما و خداى موسى است. پس سامرى (خدا و همه تعلیمات موسى را) فراموش کرد.
از جمله هنرهاى سامرى این بود که چگونگى ساخت گوساله را به مردم نشان نداد و مردم یکدفعه با پیکر گوساله اى صدادار مواجه شدند. «فاخرج»
بنىاسرائیل نیندیشیدند که اگر گوساله قابل پرستیدن است، خود سامرى که سازنده آن است به طریق اولى قابل پرستش است.
پیام ها
1- هنرى که با جامعه شناسى و روانشناسى همراه باشد، مؤثّرتر است. «فاخرج لهم عجلاً» (عامل موفّقیت سریع سامرى در جلب توجّه بنى اسرائیل، شناختِ زمینه هاى بتپرستى و گاو پرستى در آن جامعه و حضور نداشتن رهبر بود.)
2- هنر در اختیار افراد منحرف، همچون تیغ در کف زنگى مست، مهلک و خطرناک است همچون گوساله سامرى. «القى السامرى»
3- مجسمه سازى، ذوب فلزات و ریخته گرى، سابقه طولانى دارد. «عجلاًجسداً»
4- بزرگترین خطرى که هر امّت و انقلابى را تهدید مى کند، ارتجاع، ارتداد و انحراف فرهنگى و عقیدتى است. «هذا الهکم»
5 - فطرت همه انسانها بر خداپرستى است، انبیا راه صحیح و معبود واقعى را نشان مى دهند، امّا سامرىها، کج راهه و گوساله ها را. «هذا الهکم»
6- اگر بزرگان و رهبران قوم با تهمت خراب شوند، راه براى خراب کردن دیگر افراد هموار مى شود. «و اله موسى»
7- نتیجه فراموش نمودن احکام و دستورات الهى و جداشدن از رهبران دینى، انحراف و بدعاقبتى است. «فنسى» (مى گویند: سامرى از یاران موسى (ع) بود که تعهّدات خویش را در قبال او فراموش کرد.)
8 - راه و مکتب انبیا، استدلالى و منطقى است. «أفلا یرون... لایملک لهم نفعاً و لا ضرّاً» (عقل مى گوید که معبود انسان باید قدرت جلب منفعت را براى انسان و دفع شرور را از او داشته باشد.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلاً جَسَداً لَّهُ خُوَارٌ فَقَالُواْ هَذَآ إِلَهُکُمْ وَ إِلَهُ مُوسَى فَنَسِىَ
أَفَلَا یَرَوْنَ أَلَّا یَرْجِعُ إِلَیْهِمْ قَوْلًا وَلَا یَمْلِکُ لَهُمْ ضَرّاً وَلَا نَفْعاً
ترجمه
پس (سامرى) براى آنها پیکر گوساله نرى که داراى صدایى بود پدید آورد، آنگاه (با پیروانش به مردم) گفتند: این خداى شما و خداى موسى است. پس سامرى (خدا و همه تعلیمات موسى را) فراموش کرد.
از جمله هنرهاى سامرى این بود که چگونگى ساخت گوساله را به مردم نشان نداد و مردم یکدفعه با پیکر گوساله اى صدادار مواجه شدند. «فاخرج»
بنىاسرائیل نیندیشیدند که اگر گوساله قابل پرستیدن است، خود سامرى که سازنده آن است به طریق اولى قابل پرستش است.
پیام ها
1- هنرى که با جامعه شناسى و روانشناسى همراه باشد، مؤثّرتر است. «فاخرج لهم عجلاً» (عامل موفّقیت سریع سامرى در جلب توجّه بنى اسرائیل، شناختِ زمینه هاى بتپرستى و گاو پرستى در آن جامعه و حضور نداشتن رهبر بود.)
2- هنر در اختیار افراد منحرف، همچون تیغ در کف زنگى مست، مهلک و خطرناک است همچون گوساله سامرى. «القى السامرى»
3- مجسمه سازى، ذوب فلزات و ریخته گرى، سابقه طولانى دارد. «عجلاًجسداً»
4- بزرگترین خطرى که هر امّت و انقلابى را تهدید مى کند، ارتجاع، ارتداد و انحراف فرهنگى و عقیدتى است. «هذا الهکم»
5 - فطرت همه انسانها بر خداپرستى است، انبیا راه صحیح و معبود واقعى را نشان مى دهند، امّا سامرىها، کج راهه و گوساله ها را. «هذا الهکم»
6- اگر بزرگان و رهبران قوم با تهمت خراب شوند، راه براى خراب کردن دیگر افراد هموار مى شود. «و اله موسى»
7- نتیجه فراموش نمودن احکام و دستورات الهى و جداشدن از رهبران دینى، انحراف و بدعاقبتى است. «فنسى» (مى گویند: سامرى از یاران موسى (ع) بود که تعهّدات خویش را در قبال او فراموش کرد.)
8 - راه و مکتب انبیا، استدلالى و منطقى است. «أفلا یرون... لایملک لهم نفعاً و لا ضرّاً» (عقل مى گوید که معبود انسان باید قدرت جلب منفعت را براى انسان و دفع شرور را از او داشته باشد.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است