- 1239
- 1000
- 1000
- 1000
شناخت مسئله توحید - بخش پنجم
سخنرانی حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان با موضوع شناخت مسئله توحید
اعظم ترین و مهم ترین بحث اعتقادی، توحید است. سود عملی توحید را باید زندگی انبیاء، ائمه طاهرین و زندگی اولیاء الهی دید. پاک ترین و سودمندترین زندگی ها محصول باور و اعتقاد به توحید به دست می آید. انبیاء و اولیاء خدا تمام جوانب و رضایت زندگی خود را در رضایت مندی و امر و نهی خداوند می دیدند و بدون امر و اذن و رضایت او دست به کاری نمی زدند. به اذن خداوند به دفاع از دین و مظلوم می پرداختند. به اذان و فرمان خداوند صبر پیشه می کردند. صبر هم نه معنی اینکه در برابر ظلم و ستم سکوت کنیم بلکه یعنی اینکه امر و نهی الهی را تحمل و مقاومت کردند.
عبادت خدا، ترک گناه و تحمل مصیبت صبر و ایستادگی را می طلبد. تحمل انبیاء الهی در انجام امور الهی و ترک نواهی خداوند یک تحمل کامل و با یقین بود. آن جا که باید عمل می کردند کامل انجام می دادند و آنجا که باید نه می گفتند شجاعانه ترک آن عمل می کردند.
همه پیام قرآن مجید شامل انجام دادنی ها و انجام ندادنی ها است. خداوند انسانها را سفارش به تقوا می کند و سفارش می کند که در تمام برنامه های زندگیتان حق خدا را رعایت کنید. تقوا یعنی اینکه حدود خدا را در تمام جهات زندگی مراعات کنید.
حضرت یوسف علت عزیز شدن در سرزمین مصر را رعایت حدود الهی و ایستادگی در مقابل و تمام شهوات و لذت های نامشروع بیان می کند و این حقیقت برای همه انسان ها وجود دارد.
بحث توحید هم اشرف حقایق است و هم ینفع حقایق است و برای انسان بسیار سودمند است. هر کس حدود و حق خدا را از بین برد و بت های و هوای نفسانی خویش را پیروی کند، برای او سودی نخواهد داشت و جزء ضرر حاصلی در برندارد.
در فرهنگ و در دوران ابا عبدالله الحسین، دستگاه اموی اعتقاد و باور به توحید و خداوند را در زندگی افراد حذف کردند و روی به شیطان و شرک آوردند و حاصل آن حادثه و قیام کربلا است.
توحید در دو مرحله در زندگی انسان متبلور می شود. مرحله انجام دادنی و مرحله ترک آن.
برای رسیدن به قرب الهی باید ابتدا آلودگی های نفسانی و روحی خود را کنار بگذاریم و به طهارت باطنی برسیم.
اعظم ترین و مهم ترین بحث اعتقادی، توحید است. سود عملی توحید را باید زندگی انبیاء، ائمه طاهرین و زندگی اولیاء الهی دید. پاک ترین و سودمندترین زندگی ها محصول باور و اعتقاد به توحید به دست می آید. انبیاء و اولیاء خدا تمام جوانب و رضایت زندگی خود را در رضایت مندی و امر و نهی خداوند می دیدند و بدون امر و اذن و رضایت او دست به کاری نمی زدند. به اذن خداوند به دفاع از دین و مظلوم می پرداختند. به اذان و فرمان خداوند صبر پیشه می کردند. صبر هم نه معنی اینکه در برابر ظلم و ستم سکوت کنیم بلکه یعنی اینکه امر و نهی الهی را تحمل و مقاومت کردند.
عبادت خدا، ترک گناه و تحمل مصیبت صبر و ایستادگی را می طلبد. تحمل انبیاء الهی در انجام امور الهی و ترک نواهی خداوند یک تحمل کامل و با یقین بود. آن جا که باید عمل می کردند کامل انجام می دادند و آنجا که باید نه می گفتند شجاعانه ترک آن عمل می کردند.
همه پیام قرآن مجید شامل انجام دادنی ها و انجام ندادنی ها است. خداوند انسانها را سفارش به تقوا می کند و سفارش می کند که در تمام برنامه های زندگیتان حق خدا را رعایت کنید. تقوا یعنی اینکه حدود خدا را در تمام جهات زندگی مراعات کنید.
حضرت یوسف علت عزیز شدن در سرزمین مصر را رعایت حدود الهی و ایستادگی در مقابل و تمام شهوات و لذت های نامشروع بیان می کند و این حقیقت برای همه انسان ها وجود دارد.
بحث توحید هم اشرف حقایق است و هم ینفع حقایق است و برای انسان بسیار سودمند است. هر کس حدود و حق خدا را از بین برد و بت های و هوای نفسانی خویش را پیروی کند، برای او سودی نخواهد داشت و جزء ضرر حاصلی در برندارد.
در فرهنگ و در دوران ابا عبدالله الحسین، دستگاه اموی اعتقاد و باور به توحید و خداوند را در زندگی افراد حذف کردند و روی به شیطان و شرک آوردند و حاصل آن حادثه و قیام کربلا است.
توحید در دو مرحله در زندگی انسان متبلور می شود. مرحله انجام دادنی و مرحله ترک آن.
برای رسیدن به قرب الهی باید ابتدا آلودگی های نفسانی و روحی خود را کنار بگذاریم و به طهارت باطنی برسیم.
تاکنون نظری ثبت نشده است