- 11506
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 84 و 85 سوره کهف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 84 و 85
إِنَّا مَکَّنَّا لَهُ فِى الْأَرْضِ وَءَاتَیْنَهُ مِن کُلِّ شَىْءٍ سَبَباً
فَأَتْبَعَ سَبَباً
ترجمه
همانا ما در زمین به او (ذوالقرنین) قدرت دادیم و از هر چیزى وسیله اى به او عطا کردیم.
پس او در پى سبب رفت (وسفر خود را آغاز کرد).
در دعایى که حضرت على (ع) تعلیم آن جوان بلخى داد، (دعاى مشلول) مى خوانیم: «یا من نَصر ذى القرنین على ملوک الجبابرة» اى خدایى که ذوالقرنین را بر پادشاهان ستمگر پیروز کردى. و در حدیثى آن حضرت، ذوالقرنین را کسى مىداند که نشانهى پادشاهى و نبوّت داشته و به همه چیز، آگاهى داشته تا حقّ را از باطل بشناسد و خداوند شهرها و دلها را تسلیم او گرداند.
ذوالقرنین و سلیمان، دو مؤمن بودند که حاکم زمین شدند و بخت النصر و نمرود دو کافر که حاکم زمین شدند.
قدرتى را که خداوند به اولیاى خویش مى دهد، (همچون حضرت سلیمان و یوسف و برخى مؤمنان) براى استفاده در راه خداست. قرآن درباره بندگان خوب خدا مىفرماید: «الّذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة...» آنان کسانى هستند که اگر تمکّن و قدرت به آنان دهیم به اقامه نماز و پرداخت زکات و احیاى امر به معروف و نهىاز منکر مى پردازند. و از کسانى که از قدرت خود در مسیر ناحق استفاده کنند، انتقاد کرده و مىفرماید: «کم اهلکنا قبلهم من قرنٍ مکنّاهم فىالارض» چه بسیار کسانى را که پیش از شما هلاک کردیم، زیرا از قدرت وحکومت خود سوءاستفاده مى کردند.
پیام ها
1- خداوند بر همه هستى و اسباب طبیعى، حاکم است و به هر کس بخواهد مکنت و قدرت مى دهد. «مَکنّا له» ولى بهرهورى صحیح، در سایهى حسن نیّت و حسن تدبیر انسان است. «فاَتبَع سببا»
2- گاهى خداوند همه گونه امکانات را در اختیار بعضى قرار مى دهد. «مکنّاله... آتیناه من کلّ شىء سببا»
3- نظام طبیعى، نظام سبب و مسبّب است و هر چیزى سببى دارد که باید آن را شناخت ودر پى آن رفت. «من کلّ شىءٍ سبباً فاَتْبع سببا» بندگان خاص خدا نیز باید به وسیله اسباب و امکانات طبیعى، اهداف حقّ را دنبال کنند.
4- مهم تر از داشتن امکانات و قدرت، خوب استفاده کردن است. «آتیناه...سبباً فاَتْبع سبباً»
5 - ذوالقرنین علاوه بر داشتن امکانات، از دانش بکارگیرى اسباب نیز برخوردار بود. «فاَتْبَع سببا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّا مَکَّنَّا لَهُ فِى الْأَرْضِ وَءَاتَیْنَهُ مِن کُلِّ شَىْءٍ سَبَباً
فَأَتْبَعَ سَبَباً
ترجمه
همانا ما در زمین به او (ذوالقرنین) قدرت دادیم و از هر چیزى وسیله اى به او عطا کردیم.
پس او در پى سبب رفت (وسفر خود را آغاز کرد).
در دعایى که حضرت على (ع) تعلیم آن جوان بلخى داد، (دعاى مشلول) مى خوانیم: «یا من نَصر ذى القرنین على ملوک الجبابرة» اى خدایى که ذوالقرنین را بر پادشاهان ستمگر پیروز کردى. و در حدیثى آن حضرت، ذوالقرنین را کسى مىداند که نشانهى پادشاهى و نبوّت داشته و به همه چیز، آگاهى داشته تا حقّ را از باطل بشناسد و خداوند شهرها و دلها را تسلیم او گرداند.
ذوالقرنین و سلیمان، دو مؤمن بودند که حاکم زمین شدند و بخت النصر و نمرود دو کافر که حاکم زمین شدند.
قدرتى را که خداوند به اولیاى خویش مى دهد، (همچون حضرت سلیمان و یوسف و برخى مؤمنان) براى استفاده در راه خداست. قرآن درباره بندگان خوب خدا مىفرماید: «الّذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة...» آنان کسانى هستند که اگر تمکّن و قدرت به آنان دهیم به اقامه نماز و پرداخت زکات و احیاى امر به معروف و نهىاز منکر مى پردازند. و از کسانى که از قدرت خود در مسیر ناحق استفاده کنند، انتقاد کرده و مىفرماید: «کم اهلکنا قبلهم من قرنٍ مکنّاهم فىالارض» چه بسیار کسانى را که پیش از شما هلاک کردیم، زیرا از قدرت وحکومت خود سوءاستفاده مى کردند.
پیام ها
1- خداوند بر همه هستى و اسباب طبیعى، حاکم است و به هر کس بخواهد مکنت و قدرت مى دهد. «مَکنّا له» ولى بهرهورى صحیح، در سایهى حسن نیّت و حسن تدبیر انسان است. «فاَتبَع سببا»
2- گاهى خداوند همه گونه امکانات را در اختیار بعضى قرار مى دهد. «مکنّاله... آتیناه من کلّ شىء سببا»
3- نظام طبیعى، نظام سبب و مسبّب است و هر چیزى سببى دارد که باید آن را شناخت ودر پى آن رفت. «من کلّ شىءٍ سبباً فاَتْبع سببا» بندگان خاص خدا نیز باید به وسیله اسباب و امکانات طبیعى، اهداف حقّ را دنبال کنند.
4- مهم تر از داشتن امکانات و قدرت، خوب استفاده کردن است. «آتیناه...سبباً فاَتْبع سبباً»
5 - ذوالقرنین علاوه بر داشتن امکانات، از دانش بکارگیرى اسباب نیز برخوردار بود. «فاَتْبَع سببا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است