- 8868
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 58 و 59 سوره نحل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 59-58
وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالْأُنثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَهُوَ کَظِیمٌ
یَتَوَرَى مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَیُمْسِکُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِى التُّرَابِ أَلَا سَآءَ مَا یَحْکُمُونَ
ترجمه
و هرگاه یکى از آن مشرکان به دختردار شدن بشارت داده شود، صورتش از غصّه سیاه مى شود، در حالى که خشم خود را فرو مى برد.
به خاطر بشارت تلخى که به او داده شده، از میان مردم متوارى مى شود ( درمانده است که) آیا این دختر را همراه با ننگ و خفت نگاه دارد یا او را در خاک پنهان کند. بدانید که چه بد قضاوت مىکنند.
دلیل تنفر اعراب جاهل از دختر، امور زیر بوده است:
الف: دختر نقش اقتصادى و تولیدى نداشته و بار زندگى بوده است.
ب: در جنگ که سرنوشت قبیله به آن بوده، دختر قدرت جنگیدن و دفاع نداشته است.
ج: در جنگ ها، دختران به اسارت رفته و مورد تجاوز دشمن قرار مىگرفتند.
بر خلاف تفکّر جاهلى، اسلام براى دختر، ارزش زیادى قائل شده است که به گوشهاى از آن اشاره مىکنیم:
پیامبر اسلام مى فرماید: «نعم الولد البنات»دختران چه فرزندان خوبى هستند. خداوند نیز نسل پیامبر را از دخترش فاطمه زهرا قرار داده است.
امام صادق (ع) به مردى که از تولد دخترش ناراحت بود فرمود: آیا تو بهتر مى دانى یا خدا؟ گفت: خدا، امام فرمود: خداوند نیز آنچه را براى تو بهتر بوده، انتخاب کرده و به تو دختر داده است.
پیام ها
1- تحقیر و پست شمردنِ دختر، فکر جاهلى و خرافى است. «اذا بُشّر... بالانثى ظل وجهه»
2- با آنکه اصلِ تولد فرزند، بشارت است، امّا خرافات، بشارت را مایه ذلّت مى شمرد. «بُشّر ... ظلّ وجهه»
3- خرافات و عقاید باطل، مایه تهدید خانواده هاست. «ظلّ وجهه... یتوارى من القوم»
4- گاهى بزرگترین جنایت ها، زیر پوشش مقدّس ترین شعارها صورت مى گیرد. «أیُمسکه على هون امیدسّه فى التراب» (بهنام حفظ آبرو، فرزندش را زنده به گور مى کند)
5 - ادیان آسمانى، عقاید خرافى را در مورد دختر و زن، محکوم مى کنند. «ساء مایحکمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالْأُنثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَهُوَ کَظِیمٌ
یَتَوَرَى مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَیُمْسِکُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِى التُّرَابِ أَلَا سَآءَ مَا یَحْکُمُونَ
ترجمه
و هرگاه یکى از آن مشرکان به دختردار شدن بشارت داده شود، صورتش از غصّه سیاه مى شود، در حالى که خشم خود را فرو مى برد.
به خاطر بشارت تلخى که به او داده شده، از میان مردم متوارى مى شود ( درمانده است که) آیا این دختر را همراه با ننگ و خفت نگاه دارد یا او را در خاک پنهان کند. بدانید که چه بد قضاوت مىکنند.
دلیل تنفر اعراب جاهل از دختر، امور زیر بوده است:
الف: دختر نقش اقتصادى و تولیدى نداشته و بار زندگى بوده است.
ب: در جنگ که سرنوشت قبیله به آن بوده، دختر قدرت جنگیدن و دفاع نداشته است.
ج: در جنگ ها، دختران به اسارت رفته و مورد تجاوز دشمن قرار مىگرفتند.
بر خلاف تفکّر جاهلى، اسلام براى دختر، ارزش زیادى قائل شده است که به گوشهاى از آن اشاره مىکنیم:
پیامبر اسلام مى فرماید: «نعم الولد البنات»دختران چه فرزندان خوبى هستند. خداوند نیز نسل پیامبر را از دخترش فاطمه زهرا قرار داده است.
امام صادق (ع) به مردى که از تولد دخترش ناراحت بود فرمود: آیا تو بهتر مى دانى یا خدا؟ گفت: خدا، امام فرمود: خداوند نیز آنچه را براى تو بهتر بوده، انتخاب کرده و به تو دختر داده است.
پیام ها
1- تحقیر و پست شمردنِ دختر، فکر جاهلى و خرافى است. «اذا بُشّر... بالانثى ظل وجهه»
2- با آنکه اصلِ تولد فرزند، بشارت است، امّا خرافات، بشارت را مایه ذلّت مى شمرد. «بُشّر ... ظلّ وجهه»
3- خرافات و عقاید باطل، مایه تهدید خانواده هاست. «ظلّ وجهه... یتوارى من القوم»
4- گاهى بزرگترین جنایت ها، زیر پوشش مقدّس ترین شعارها صورت مى گیرد. «أیُمسکه على هون امیدسّه فى التراب» (بهنام حفظ آبرو، فرزندش را زنده به گور مى کند)
5 - ادیان آسمانى، عقاید خرافى را در مورد دختر و زن، محکوم مى کنند. «ساء مایحکمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است