- 3455
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 6 سوره یوسف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف- آیه 6
وَکَذَلِکَ یَجْتَبِیکَ رَبُّکَ وَیُعَلِّمُکَ مِن تَأْوِیلِ الْأَحَادِیثِ وَیُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَعَلى ءَالِ یَعْقُوبَ کَمَآ أَتَمَّهَا عَلَى أَبَوَیْکَ مِن قَبْلُ إِبْرَهِیمَ وَ إِسْحَقَ إِنَّ رَبَّکَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
ترجمه
و اینگونه پرودگارت تو را برمى گزیند و از تعبیر خواب ها (و سرانجام امور) به تو مىآموزد و نعمت خویش را بر تو و بر خاندان یعقوب تمام مى کند همانگونه که پیش از این بر دو پدرت ابراهیم و اسحاق تمام کرد. همانا پرودگارت داناى حکیم است.
تأویل خواب به معناى بیانِ باطن و نحوه تحقّق خواب است. «احادیث» جمع «حدیث» به معناى نقل ماجراست. از آنجایى که انسان رؤیاى خود را براى دیگران نقل مى کند، به خواب نیز حدیث گفتهاند.
حضرت یعقوب در این آیه، خواب فرزندش یوسف را براى او تعبیر مى کند و از آینده اش خبر مى دهد.
گرچه ظاهر آیه آن است که گوینده جمله «و کذلک یجتبیک» یا خداوند است و یا حضرت یعقوب که چون علم او از طرف خداوند است، یک پیشگویى صحیح است و مانعى ندارد به خصوص با توجّه به اینکه در آن زمان یوسف، پیامبر نبوده با جمله «یجتبیک» مورد خطاب مستقیم خداوند واقع شود.
پیام ها
1- پیامبران، برگزیدگان خداوند هستند. «یَجتبیک»
2- چون یوسف (ع) برگزیده و ... بود به انواع گرفتارى ها مبتلا شد تا گوهر وجودش در گرفتارى ها نمایانده شود. «یجتبیک» (البلاء للولاء...)*
3- ارزش انسان به سن و سال نیست، ممکن است کسى از نظر سنى کوچک تر ولى از نظر خصلت ها و ارزش والاتر باشد. (چنان که یوسف از برادران خود کوچکتر بود) «یجتبیک ربّک»*
4- اولیاى خدا از یک خواب، آینده افراد را مى بینند. «یَجتبیک رَبّک ویُعَلِّمک»
5 - علوم مهم و دانش هاى کلیدى و اساسى را نباید به هر کس آموخت؛ اوّل باید افراد لایق را گزینش کرد و سپس علوم را در اختیار آنان قرار داد. «یجتبیک ربّک و یعلّمک»*
6- علم، اولین هدیه الهى به برگزیدگان خود است. «یجتبیک ربّک و یُعلّمک»
7- انبیا، شاگردان بلاواسطه خداوند هستند. «یعلّمک»
8 - تعبیر خواب، از امورى است که خداوند به انسان عطا مى کند. «یُعلّمُک من تأویل الاحادیث»
9- از جمله راههاى ارتباط با غیب، تعبیر رؤیا و خواب است. «یعلّمک من تأویل الاحادیث»*
10- علم آموخته شده به یوسف (ع) نیز محدود بوده است. («من» در جمله «من تأویل الاحادث»، به معناى بخشى از علم تعبیر خواب است)*
11- مقام نبوّت و حکومت، سرآمد نعمت هاست. «و یتّم نعمته»
12- در فرهنگ قرآن، اجداد در حکم پدر هستند. «اَبَویک من قبل ابراهیم و اسحاق»
13- علم و هدایت و لیاقت یک فرد علاوه بر خود او براى خانواده و خویشاوندان او نیز نعمت و موهبت الهى است. «علیک و على آل یعقوب»*
14- اتمام نعمت بر آل یعقوب نشان از عاقبت به خیرى برادران یوسف دارد. «یتمّ نعمته علیک و على آل یعقوب»*
15- انتخاب انبیا، بر اساس علم و حکمت الهى است. «یجتبیک ... علیمٌ حکیمٌ»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَکَذَلِکَ یَجْتَبِیکَ رَبُّکَ وَیُعَلِّمُکَ مِن تَأْوِیلِ الْأَحَادِیثِ وَیُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَعَلى ءَالِ یَعْقُوبَ کَمَآ أَتَمَّهَا عَلَى أَبَوَیْکَ مِن قَبْلُ إِبْرَهِیمَ وَ إِسْحَقَ إِنَّ رَبَّکَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
ترجمه
و اینگونه پرودگارت تو را برمى گزیند و از تعبیر خواب ها (و سرانجام امور) به تو مىآموزد و نعمت خویش را بر تو و بر خاندان یعقوب تمام مى کند همانگونه که پیش از این بر دو پدرت ابراهیم و اسحاق تمام کرد. همانا پرودگارت داناى حکیم است.
تأویل خواب به معناى بیانِ باطن و نحوه تحقّق خواب است. «احادیث» جمع «حدیث» به معناى نقل ماجراست. از آنجایى که انسان رؤیاى خود را براى دیگران نقل مى کند، به خواب نیز حدیث گفتهاند.
حضرت یعقوب در این آیه، خواب فرزندش یوسف را براى او تعبیر مى کند و از آینده اش خبر مى دهد.
گرچه ظاهر آیه آن است که گوینده جمله «و کذلک یجتبیک» یا خداوند است و یا حضرت یعقوب که چون علم او از طرف خداوند است، یک پیشگویى صحیح است و مانعى ندارد به خصوص با توجّه به اینکه در آن زمان یوسف، پیامبر نبوده با جمله «یجتبیک» مورد خطاب مستقیم خداوند واقع شود.
پیام ها
1- پیامبران، برگزیدگان خداوند هستند. «یَجتبیک»
2- چون یوسف (ع) برگزیده و ... بود به انواع گرفتارى ها مبتلا شد تا گوهر وجودش در گرفتارى ها نمایانده شود. «یجتبیک» (البلاء للولاء...)*
3- ارزش انسان به سن و سال نیست، ممکن است کسى از نظر سنى کوچک تر ولى از نظر خصلت ها و ارزش والاتر باشد. (چنان که یوسف از برادران خود کوچکتر بود) «یجتبیک ربّک»*
4- اولیاى خدا از یک خواب، آینده افراد را مى بینند. «یَجتبیک رَبّک ویُعَلِّمک»
5 - علوم مهم و دانش هاى کلیدى و اساسى را نباید به هر کس آموخت؛ اوّل باید افراد لایق را گزینش کرد و سپس علوم را در اختیار آنان قرار داد. «یجتبیک ربّک و یعلّمک»*
6- علم، اولین هدیه الهى به برگزیدگان خود است. «یجتبیک ربّک و یُعلّمک»
7- انبیا، شاگردان بلاواسطه خداوند هستند. «یعلّمک»
8 - تعبیر خواب، از امورى است که خداوند به انسان عطا مى کند. «یُعلّمُک من تأویل الاحادیث»
9- از جمله راههاى ارتباط با غیب، تعبیر رؤیا و خواب است. «یعلّمک من تأویل الاحادیث»*
10- علم آموخته شده به یوسف (ع) نیز محدود بوده است. («من» در جمله «من تأویل الاحادث»، به معناى بخشى از علم تعبیر خواب است)*
11- مقام نبوّت و حکومت، سرآمد نعمت هاست. «و یتّم نعمته»
12- در فرهنگ قرآن، اجداد در حکم پدر هستند. «اَبَویک من قبل ابراهیم و اسحاق»
13- علم و هدایت و لیاقت یک فرد علاوه بر خود او براى خانواده و خویشاوندان او نیز نعمت و موهبت الهى است. «علیک و على آل یعقوب»*
14- اتمام نعمت بر آل یعقوب نشان از عاقبت به خیرى برادران یوسف دارد. «یتمّ نعمته علیک و على آل یعقوب»*
15- انتخاب انبیا، بر اساس علم و حکمت الهى است. «یجتبیک ... علیمٌ حکیمٌ»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان