- 5106
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 52 سوره توبه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 52
قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنآ إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَن یُصِیبَکُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِّنْ عِندِهِ أَوْ بِأَیْدِینَا فَتَرَبَّصُواْ إِنَّا مَعَکُم مُّتَرَبِّصُونَ
ترجمه
(اى پیامبر! به منافقان) بگو: آیا براى ما جز یکى از دو نیکى (فتح یا شهادت) را انتظار دارید؟ ولى ما منتظریم که عذاب خداوند یا از سوى خودش یا به دست ما به شما برسد. پس شما منتظر باشید، ما نیز با شما در انتظار مى مانیم.
این آیه، توضیحى بر آیه قبل است که خدا را مولاى مؤمنان دانست، خدایى که جز خیر نمى نویسد و حتّى اگر شهادت هم مقرّر کند، خیر و خوبى است.
امام باقر در تفسیر «احدى الحسنیین» فرمودند: مراد یا مرگ در راه خدا و یا درک ظهور امام زمان است.
پیام ها
1- باید دیدگاه «احدى الحسنیین» را براى دوست و دشمن، تبیین و تبلیغ کرد. «قل»
2- ارزشها و ملاکهاى ارزش٬گذارى، در بینش مؤمنان و منافقان متفاوت است. «احدى الحسنیین» در دید اهل ایمان، رفتن یا ماندن مهم نیست، مهم در خط بودن است، لذا فتح یا شهادت، هر دو پیروزى است.
3- منافقان، اگر در جنگ و درگیرى با نظام اسلامى کشته شوند، دوزخى اند و اگر بدون جنگ هم بمیرند، اهل دوزخ اند. پس به دست مؤمنان، یا از سوى خدا گرفتار عذاب مى شوند. «من عنده او بایدینا»
4- مؤمن، به هدف و نتیجه کار یقین دارد. «فتربّصوا انّا معکم متربّصون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنآ إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَن یُصِیبَکُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِّنْ عِندِهِ أَوْ بِأَیْدِینَا فَتَرَبَّصُواْ إِنَّا مَعَکُم مُّتَرَبِّصُونَ
ترجمه
(اى پیامبر! به منافقان) بگو: آیا براى ما جز یکى از دو نیکى (فتح یا شهادت) را انتظار دارید؟ ولى ما منتظریم که عذاب خداوند یا از سوى خودش یا به دست ما به شما برسد. پس شما منتظر باشید، ما نیز با شما در انتظار مى مانیم.
این آیه، توضیحى بر آیه قبل است که خدا را مولاى مؤمنان دانست، خدایى که جز خیر نمى نویسد و حتّى اگر شهادت هم مقرّر کند، خیر و خوبى است.
امام باقر در تفسیر «احدى الحسنیین» فرمودند: مراد یا مرگ در راه خدا و یا درک ظهور امام زمان است.
پیام ها
1- باید دیدگاه «احدى الحسنیین» را براى دوست و دشمن، تبیین و تبلیغ کرد. «قل»
2- ارزشها و ملاکهاى ارزش٬گذارى، در بینش مؤمنان و منافقان متفاوت است. «احدى الحسنیین» در دید اهل ایمان، رفتن یا ماندن مهم نیست، مهم در خط بودن است، لذا فتح یا شهادت، هر دو پیروزى است.
3- منافقان، اگر در جنگ و درگیرى با نظام اسلامى کشته شوند، دوزخى اند و اگر بدون جنگ هم بمیرند، اهل دوزخ اند. پس به دست مؤمنان، یا از سوى خدا گرفتار عذاب مى شوند. «من عنده او بایدینا»
4- مؤمن، به هدف و نتیجه کار یقین دارد. «فتربّصوا انّا معکم متربّصون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است