- 5815
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 32 سوره توبه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 32
یُرِیدُونَ أَن یُطْفِئُواْ نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَ هِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّآ أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَفِرُونَ
ترجمه
مى خواهند نور خدا را با دهان هایشان خاموش سازند، ولى خداوند جزاین نمى خواهد که نور خود را به کمال برساند، هرچند کفّار، ناراحت باشند.
پیامبر اکرم فرمودند: خداوند به اهل زمین نگاه کرد و من را انتخاب کرد، سپس بار دیگر نگاه کرد و على بن ابىطالب (ع) را انتخاب فرمود، او بعد از من نور زمین است. آنگاه حضرت این آیه را تلاوت کردند.
پیام ها
1- توطئه دشمنان، دائمى و بى وقفه است. «یریدون» (فعلمضارع، رمز تداوم است)
2- احکام اسلام و دین خدا، نور است ونور، سرچشمه حیات. «نوراللَّه»
3- هرچند گروه هاى کفّار هر دسته اى به نوعى تلاش مى کنند، امّا هدف همه آنها خاموش ساختنِ فروغ دین است. «یطفئوا نور اللَّه»
4- تلاش هاى کافران در مبارزه با دین، مثل فوت کردن به خورشید است. «یطفئوا نور اللَّه بافواههم»
5 - بیشترین تلاشِ دشمنان دین، از راه تبلیغات است. «بافواههم»
6- اگر نداى اسلام از زبان پیامبر نور است، تداوم آن در شکل امامت، اتمام نور است. «یتمّ نوره»
7- خداوند به طرفداران حق، وعده پیروزى داده است. «ان یتمّ نوره ...»
8 - خداوند، فروغ دین را نه تنها حفظ مى کند، بلکه گسترش مى دهد. «یتمّ نوره»
9- کفّار بدانند که با اراده حتمى خداوند براى پیروزى دین حقّ، طرف اند و هرگونه تلاش بر علیه مکتب اسلام محکوم به شکست است. «یتمّ نوره»
10- اسلام مکتبى جاودانه بوده، «یتمّ نوره» و مخالف آن کافر است. «ولو کره الکافرون»
11- اراده الهى، در مسیر راضى ساختن پیامبر خویش است، هرچند کفّار را خوش نیاید. «ولو کره الکافرون»
نمرودها، فرعون ها، بنى امیه و بنى عباس و امثال آنان، نمونه هاى عملى تلاش کفّارند. ) چنانکه در آیه اکمال دین، مسأله امامت به عنوان اتمام نعمت به حساب آمده است: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى». در داستان تغییر قبله نیز خداوند قبله اى قرار داد که پیامبر اسلام راضى باشد؛ «قبلةً ترضاها» و نیز: «ولسوف یعطیک ربّک فترضى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یُرِیدُونَ أَن یُطْفِئُواْ نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَ هِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّآ أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَفِرُونَ
ترجمه
مى خواهند نور خدا را با دهان هایشان خاموش سازند، ولى خداوند جزاین نمى خواهد که نور خود را به کمال برساند، هرچند کفّار، ناراحت باشند.
پیامبر اکرم فرمودند: خداوند به اهل زمین نگاه کرد و من را انتخاب کرد، سپس بار دیگر نگاه کرد و على بن ابىطالب (ع) را انتخاب فرمود، او بعد از من نور زمین است. آنگاه حضرت این آیه را تلاوت کردند.
پیام ها
1- توطئه دشمنان، دائمى و بى وقفه است. «یریدون» (فعلمضارع، رمز تداوم است)
2- احکام اسلام و دین خدا، نور است ونور، سرچشمه حیات. «نوراللَّه»
3- هرچند گروه هاى کفّار هر دسته اى به نوعى تلاش مى کنند، امّا هدف همه آنها خاموش ساختنِ فروغ دین است. «یطفئوا نور اللَّه»
4- تلاش هاى کافران در مبارزه با دین، مثل فوت کردن به خورشید است. «یطفئوا نور اللَّه بافواههم»
5 - بیشترین تلاشِ دشمنان دین، از راه تبلیغات است. «بافواههم»
6- اگر نداى اسلام از زبان پیامبر نور است، تداوم آن در شکل امامت، اتمام نور است. «یتمّ نوره»
7- خداوند به طرفداران حق، وعده پیروزى داده است. «ان یتمّ نوره ...»
8 - خداوند، فروغ دین را نه تنها حفظ مى کند، بلکه گسترش مى دهد. «یتمّ نوره»
9- کفّار بدانند که با اراده حتمى خداوند براى پیروزى دین حقّ، طرف اند و هرگونه تلاش بر علیه مکتب اسلام محکوم به شکست است. «یتمّ نوره»
10- اسلام مکتبى جاودانه بوده، «یتمّ نوره» و مخالف آن کافر است. «ولو کره الکافرون»
11- اراده الهى، در مسیر راضى ساختن پیامبر خویش است، هرچند کفّار را خوش نیاید. «ولو کره الکافرون»
نمرودها، فرعون ها، بنى امیه و بنى عباس و امثال آنان، نمونه هاى عملى تلاش کفّارند. ) چنانکه در آیه اکمال دین، مسأله امامت به عنوان اتمام نعمت به حساب آمده است: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى». در داستان تغییر قبله نیز خداوند قبله اى قرار داد که پیامبر اسلام راضى باشد؛ «قبلةً ترضاها» و نیز: «ولسوف یعطیک ربّک فترضى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است