- 2910
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 67 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 67
«ثخن» به معناى ضخامت، غلظت و سنگینى است و در جنگ کنایه از استحکام و پیروزى و غلبه آشکار و قدرتمندانه است.
این آیه، هشدارى است که اسیر کردن و گرفتن فدیه براى آزاد کردن آنان و جمع غنائم جنگى، مسلمانان را از هدف اصلى باز ندارد و ناخودآگاه ضربه نخورند.
پیام ها
1- تعیین شیوه جنگ و اسیر گرفتن، از وظایف پیامبر است. «ما کان لنبىّ...»
2- سنّت و سیره انبیاى الهى این بوده است که تا پایگاه شان محکم نشده، نباید اسیر بگیرند. «ما کان لنبىّ... حتّى یثخن»
3- از خطر دنیاگرایى در بحرانى ترین شرایط نظامى، حتّى براى مؤمنان نباید غافل شد. «تریدون عرَض الدنیا»
4- در صحنه جنگ، پیش از تسلّط کامل بر منطقه، اسیر گرفتن ممنوع است. «ما کان... حتّى یُثخِن»
5 - وظیفه رزمنده، ابتدا تثبیت موقعیّت خود است (نه اسیر گرفتن و جمع غنائم). «حتّى یُثخِن فى الارض»
6- تمرکز در هدف و دورى از تشتّت در جنگ، یک ضرورت است. «حتّى یثخن فى الارض»
7- دنیا، ناپایدار و گذراست. «عرض الدنیا»
8 - سرکوبى مخالفان دین و محکم کردن پایگاه توحید، آخرت جویى است. «حتّى یثخن فى الارض... واللّه یرید الاخرة»
9- هدف اصلى در جنگ و جهاد اسلامى، رسیدن به منافع اخروى (جلب رضاى خدا، تقویت حقّ وتلاش براى نجات مستضعفان) است، نه به دست آوردن غنائم و اسیر و فدیه گرفتن. «واللّه یرید الاخرة»
10- رهنمودهاى خداوند در زمینه مسائل جنگ، حکیمانه و به کارگیرى آنها رمز عزّت و پیروزى است. «واللّه عزیز حکیم»
11- دین اسلام نه تنها بى ارتباط با مسائل اجتماعى و دنیوى نیست، بلکه در ریزترین مسائل تاکتیکى جنگ هم دخالت کرده و نظر داده است. (کلّ آیه)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«ثخن» به معناى ضخامت، غلظت و سنگینى است و در جنگ کنایه از استحکام و پیروزى و غلبه آشکار و قدرتمندانه است.
این آیه، هشدارى است که اسیر کردن و گرفتن فدیه براى آزاد کردن آنان و جمع غنائم جنگى، مسلمانان را از هدف اصلى باز ندارد و ناخودآگاه ضربه نخورند.
پیام ها
1- تعیین شیوه جنگ و اسیر گرفتن، از وظایف پیامبر است. «ما کان لنبىّ...»
2- سنّت و سیره انبیاى الهى این بوده است که تا پایگاه شان محکم نشده، نباید اسیر بگیرند. «ما کان لنبىّ... حتّى یثخن»
3- از خطر دنیاگرایى در بحرانى ترین شرایط نظامى، حتّى براى مؤمنان نباید غافل شد. «تریدون عرَض الدنیا»
4- در صحنه جنگ، پیش از تسلّط کامل بر منطقه، اسیر گرفتن ممنوع است. «ما کان... حتّى یُثخِن»
5 - وظیفه رزمنده، ابتدا تثبیت موقعیّت خود است (نه اسیر گرفتن و جمع غنائم). «حتّى یُثخِن فى الارض»
6- تمرکز در هدف و دورى از تشتّت در جنگ، یک ضرورت است. «حتّى یثخن فى الارض»
7- دنیا، ناپایدار و گذراست. «عرض الدنیا»
8 - سرکوبى مخالفان دین و محکم کردن پایگاه توحید، آخرت جویى است. «حتّى یثخن فى الارض... واللّه یرید الاخرة»
9- هدف اصلى در جنگ و جهاد اسلامى، رسیدن به منافع اخروى (جلب رضاى خدا، تقویت حقّ وتلاش براى نجات مستضعفان) است، نه به دست آوردن غنائم و اسیر و فدیه گرفتن. «واللّه یرید الاخرة»
10- رهنمودهاى خداوند در زمینه مسائل جنگ، حکیمانه و به کارگیرى آنها رمز عزّت و پیروزى است. «واللّه عزیز حکیم»
11- دین اسلام نه تنها بى ارتباط با مسائل اجتماعى و دنیوى نیست، بلکه در ریزترین مسائل تاکتیکى جنگ هم دخالت کرده و نظر داده است. (کلّ آیه)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است