- 3185
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 35 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 35
وَمَا کَانَ صَلَاتُهُمْ عِندَ الْبَیْتِ إِلَّا مُکَآءً وَتَصْدِیَةً فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا کُنتُمْ تَکْفُرُونَ
ترجمه
(دعا و) نمازشان نزد بیت اللّه (کعبه)، جز سوت کشیدن و کف زدن نبود. پس به خاطر آنکه کفر مى ورزیدید، عذاب (الهى را) بچشید.
«مُکاء»، به معناى سوت کشیدن و «تَصدیة»، به معناى کف زدن است.
سوت کشیدن آنان شاید به خاطر اعلام حضورشان نسبت به بتهایى بوده که در کعبه قرار داشته است.
مفسّران از مصادیق روشن عذاب در جمله «فذوقوا العذاب» را شکست مشرکین در جنگ بدر مى دانند.
پیام ها
1- بى احترامى و انجام امور لغو و بیهوده، همچون کف زدن و سوت کشیدن در مکان مقدّس، نشان دهنده لیاقت نداشتن براى تولیت آن مکان است. «انْ اولیائه الاّ المتّقون... و ما کان صلاتهم عند البیت الاّ مُکاء وتصدیة»
2- در طول تاریخ، مراسم مذهبى دستخوش تحریف و یا آمیخته به امورى لغو شده است. «صلاتهم... مُکاءً و تصدیة»
3- گاهى مقدّس ترین مراکز، صحنه بالاترین خرافات مى شود. «عند البیت الا مکاءً و تصدیة»
4- کفر و بى احترامى به مقدّسات، عذاب الهى را به دنبال دارد. «مکاء و تصدیة فذوقوا العذاب بما کنتم تکفرون»
5 - لجاجت و استمرار در کفر و انحراف، عامل نزول عذاب است. «فذوقوا العذاب بما کنتم تکفرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَا کَانَ صَلَاتُهُمْ عِندَ الْبَیْتِ إِلَّا مُکَآءً وَتَصْدِیَةً فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا کُنتُمْ تَکْفُرُونَ
ترجمه
(دعا و) نمازشان نزد بیت اللّه (کعبه)، جز سوت کشیدن و کف زدن نبود. پس به خاطر آنکه کفر مى ورزیدید، عذاب (الهى را) بچشید.
«مُکاء»، به معناى سوت کشیدن و «تَصدیة»، به معناى کف زدن است.
سوت کشیدن آنان شاید به خاطر اعلام حضورشان نسبت به بتهایى بوده که در کعبه قرار داشته است.
مفسّران از مصادیق روشن عذاب در جمله «فذوقوا العذاب» را شکست مشرکین در جنگ بدر مى دانند.
پیام ها
1- بى احترامى و انجام امور لغو و بیهوده، همچون کف زدن و سوت کشیدن در مکان مقدّس، نشان دهنده لیاقت نداشتن براى تولیت آن مکان است. «انْ اولیائه الاّ المتّقون... و ما کان صلاتهم عند البیت الاّ مُکاء وتصدیة»
2- در طول تاریخ، مراسم مذهبى دستخوش تحریف و یا آمیخته به امورى لغو شده است. «صلاتهم... مُکاءً و تصدیة»
3- گاهى مقدّس ترین مراکز، صحنه بالاترین خرافات مى شود. «عند البیت الا مکاءً و تصدیة»
4- کفر و بى احترامى به مقدّسات، عذاب الهى را به دنبال دارد. «مکاء و تصدیة فذوقوا العذاب بما کنتم تکفرون»
5 - لجاجت و استمرار در کفر و انحراف، عامل نزول عذاب است. «فذوقوا العذاب بما کنتم تکفرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان