- 3848
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 27 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 27
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَخُونُواْ اللَّهَ والرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَنَتِکُمْ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ
ترجمه
اى کسانى که ایمان آورده اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید و آگاهانه به امانت هاى خود خیانت نورزید.
در شأن نزول این آیه آمده است: هنگامى که مسلمانان به فرمان پیامبر، یهود بنى قریظه را محاصره کردند، آنان پیشنهاد صلح و کوچ کردن به شام را دادند و پیامبر نپذیرفت و سعدبن معاذ را به داورى مأمور ساخت. یکى از مسلمانان همراه او به نام «ابولبابه» که سابقه دوستى با آنان داشت، با اشاره به گلوى خود به آنان فهماند که در صورت پذیرش حکمیّت سعدبن معاذ، همه کشته خواهید شد، جبرئیل این اشاره را به پیامبر خبر داد. پس از آن ابولبابه شرمنده از این خیانت، خود را به ستون مسجد پیامبر بست و هفت شبانه روز چیزى نخورد، سرانجام خداوند توبه اش را پذیرفت.
شأن نزول دیگرى نیز بیان شده که در جنگ بدر، بعضى از مسلمانان نامهاى به ابوسفیان نوشتند و از نقشه پیامبر به او خبر دادند، ابوسفیان هم از مشرکان مکّه درخواست کمک کرد که هزار نفر براى جنگ بدر به راه افتادند.
در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسیعى دارد و تمام شئون زندگى سیاسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مى شود از جمله:
الف: تمام نعمت هاى مادّى و معنوى مثل مکتب، قرآن، رهبر، فرزند و آب و خاک.
ب: اهل بیت پیامبر.
ج: هم خودمان، امانت براى خویشتنیم، چنانکه در آیهى دیگر مى خوانیم: «انّکم کنتم تختانون أنفسکم» و هم جامعه براى ما.
د: انفال، غنائم، خمس، زکات و اموال عمومى. (ورود آیه در سوره انفال و غنائم جنگ بدر)
ه : امام باقر (ع) فرمود: احکام دین، فرائض و واجبات الهى، امانت است.
و: حکومت ومسئولیّت.
بنابراین نافرمانى و ادا نکردن حقوق و وظایف خود در ارتباط با این امانت ها، خیانت است، چنانکه ابن عبّاس مى گوید: هرکس چیزى از برنامه هاى اسلامى را ترک کند، یک نوع خیانتى به خدا و پیامبر مرتکب شده است. همان گونه که پیشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئولیّتهاى اجتماعى، خیانت به خدا و رسول و مسلمانان است.
پیامبر اکرم فرمودند: کسى که در امانت خیانت کند در حقیقت منافق است، هرچند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند. و امام صادق علیه السلام فرمودند: نماز و روزه مردم شما را نفریبد، زیرا گاهى همه آنها از روى عادت است. مردم را با راستگویى و اداى امانت امتحان کنید و بشناسید.
خیانت نکردن در امانت از وظایف و حقوق انسانى است، بنابراین حتّى به امانت غیر مسلمان هم نباید خیانت کرد.
پیام ها
1- خیانت، با ایمان سازگار نیست. لازمه ایمان، امان تدارى است. «یا ایها الّذین آمنوا لاتخونوا»
2- گاهى یک اشاره به سود دشمن، خیانت است. (با توجّه به شأن نزول اوّل)
3- افشاى اسرار نظامى، خیانتى زشت است. (با توجّه شأن نزول دوّم آیه)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَخُونُواْ اللَّهَ والرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَنَتِکُمْ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ
ترجمه
اى کسانى که ایمان آورده اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید و آگاهانه به امانت هاى خود خیانت نورزید.
در شأن نزول این آیه آمده است: هنگامى که مسلمانان به فرمان پیامبر، یهود بنى قریظه را محاصره کردند، آنان پیشنهاد صلح و کوچ کردن به شام را دادند و پیامبر نپذیرفت و سعدبن معاذ را به داورى مأمور ساخت. یکى از مسلمانان همراه او به نام «ابولبابه» که سابقه دوستى با آنان داشت، با اشاره به گلوى خود به آنان فهماند که در صورت پذیرش حکمیّت سعدبن معاذ، همه کشته خواهید شد، جبرئیل این اشاره را به پیامبر خبر داد. پس از آن ابولبابه شرمنده از این خیانت، خود را به ستون مسجد پیامبر بست و هفت شبانه روز چیزى نخورد، سرانجام خداوند توبه اش را پذیرفت.
شأن نزول دیگرى نیز بیان شده که در جنگ بدر، بعضى از مسلمانان نامهاى به ابوسفیان نوشتند و از نقشه پیامبر به او خبر دادند، ابوسفیان هم از مشرکان مکّه درخواست کمک کرد که هزار نفر براى جنگ بدر به راه افتادند.
در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسیعى دارد و تمام شئون زندگى سیاسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مى شود از جمله:
الف: تمام نعمت هاى مادّى و معنوى مثل مکتب، قرآن، رهبر، فرزند و آب و خاک.
ب: اهل بیت پیامبر.
ج: هم خودمان، امانت براى خویشتنیم، چنانکه در آیهى دیگر مى خوانیم: «انّکم کنتم تختانون أنفسکم» و هم جامعه براى ما.
د: انفال، غنائم، خمس، زکات و اموال عمومى. (ورود آیه در سوره انفال و غنائم جنگ بدر)
ه : امام باقر (ع) فرمود: احکام دین، فرائض و واجبات الهى، امانت است.
و: حکومت ومسئولیّت.
بنابراین نافرمانى و ادا نکردن حقوق و وظایف خود در ارتباط با این امانت ها، خیانت است، چنانکه ابن عبّاس مى گوید: هرکس چیزى از برنامه هاى اسلامى را ترک کند، یک نوع خیانتى به خدا و پیامبر مرتکب شده است. همان گونه که پیشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئولیّتهاى اجتماعى، خیانت به خدا و رسول و مسلمانان است.
پیامبر اکرم فرمودند: کسى که در امانت خیانت کند در حقیقت منافق است، هرچند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند. و امام صادق علیه السلام فرمودند: نماز و روزه مردم شما را نفریبد، زیرا گاهى همه آنها از روى عادت است. مردم را با راستگویى و اداى امانت امتحان کنید و بشناسید.
خیانت نکردن در امانت از وظایف و حقوق انسانى است، بنابراین حتّى به امانت غیر مسلمان هم نباید خیانت کرد.
پیام ها
1- خیانت، با ایمان سازگار نیست. لازمه ایمان، امان تدارى است. «یا ایها الّذین آمنوا لاتخونوا»
2- گاهى یک اشاره به سود دشمن، خیانت است. (با توجّه به شأن نزول اوّل)
3- افشاى اسرار نظامى، خیانتى زشت است. (با توجّه شأن نزول دوّم آیه)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان