- 3566
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 11 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه11
«نُعاس»، به ابتداى خواب و خواب سبک و آرام بخش گفته مى شود، یعنى در حال استراحت آن چنان خواب عمیقى بر شما مسلّط نشد که دشمن از آن سوء استفاده کرده و بر شما شبیخون بزند.
لشکر قریش با ساز و برگ جنگى فراوان و آذوقه کافى و حتّى زنان خواننده براى تقویت روحیّه جنگجویان، وارد منطقه بدر شدند و ابتدا چاه هاى آب را در اختیار خود گرفتند ولى مسلمانان دچار تزلزل بودند. پیامبر که مى دید یارانش ممکن است شب را به آرامى نخوابند و فردا با جسم و روحى خسته در برابر دشمن قرار گیرند، بشارت داد که فرشتگان الهى به یارى آنان خواهند آمد و آنها را دلدارى داد به طورى که شب را به آرامى خوابیدند. از طرف دیگر علاوه بر کمبود آب براى تطهیر و رفع تشنگى، مشکل اساسى منطقه بدر، وجود شنه اى نرم و روان بود که پاها در آن فرو مى رفت، در آن شب باران بارید و مسلمانان دلگرم شدند و زمین زیر پایشان سفت شد.
البتّه ممکن است مراد از ثبات قدم در آیه، همان استقامت و پایدارى باشد، نه محکم شدن پاها در زمین باران خورده. هر دو احتمال نیز با هم ممکن است.
مراد از «پاک شدن از پلیدى» ممکن است پاک شدن از وسوسه هاى شیطان و یا پاک شدن از پلیدى جسمانى بر اثر جنابت بعضى در آن شب باشد، به هر حال باران با توجّه به نیاز شدید مسلمانان، همه این مشکلات را برطرف کرد.
امام صادق (ع) فرمود: آب باران بیاشامید که امراض را برطرف مى کند، آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند. «یذهب عنکم رجز الشیطان»
پیام ها
1- با اراده و امداد الهى، در برابر دشمن مسلّح و انبوه هم مى توان آرامش داشته و آرام خوابید، و اگر خدا نخواهد، در بهترین باغ ها و شرایط، نه خوابى هست و نه آرامشى. «اذ یغشّیکم النعاس أمنة منه»
2- گاهى استراحت و خواب سبک در جنگ، نعمت بزرگ الهى است، که هم خستگى را بر طرف مى کند و هم مجال شبیخون به دشمن نمى دهد. «النّعاس أمنة منه»
3- اگر ایمان و صبر باشد، خداوند عوامل طبیعى را در اختیار انسان و به سود او قرار مى دهد. «ینزّل علیکم من السماء ماءً»
4- نقش عوامل طبیعى همچون باد، باران، خواب و... را در جبهه ها نباید تصادفى پنداشت. «یغشّیکم النعاس... ینزّل علیکم...»
5 - پاکى ظاهرى: «لیطهّرکم» و پاکى باطنى: «یذهب عنکم رجز الشیطان»، هر یک به تنهایى ارزش است، امّا ارزشمندتر وجود هردو با هم مى باشد.
6- انتظار خداوند از مجاهد مسلمان، پاکى و داشتن روحیّه اى بالا و مقاوم و ثابت قدم بودن است. «لیطهرّکم... لیربط على قلوبکم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«نُعاس»، به ابتداى خواب و خواب سبک و آرام بخش گفته مى شود، یعنى در حال استراحت آن چنان خواب عمیقى بر شما مسلّط نشد که دشمن از آن سوء استفاده کرده و بر شما شبیخون بزند.
لشکر قریش با ساز و برگ جنگى فراوان و آذوقه کافى و حتّى زنان خواننده براى تقویت روحیّه جنگجویان، وارد منطقه بدر شدند و ابتدا چاه هاى آب را در اختیار خود گرفتند ولى مسلمانان دچار تزلزل بودند. پیامبر که مى دید یارانش ممکن است شب را به آرامى نخوابند و فردا با جسم و روحى خسته در برابر دشمن قرار گیرند، بشارت داد که فرشتگان الهى به یارى آنان خواهند آمد و آنها را دلدارى داد به طورى که شب را به آرامى خوابیدند. از طرف دیگر علاوه بر کمبود آب براى تطهیر و رفع تشنگى، مشکل اساسى منطقه بدر، وجود شنه اى نرم و روان بود که پاها در آن فرو مى رفت، در آن شب باران بارید و مسلمانان دلگرم شدند و زمین زیر پایشان سفت شد.
البتّه ممکن است مراد از ثبات قدم در آیه، همان استقامت و پایدارى باشد، نه محکم شدن پاها در زمین باران خورده. هر دو احتمال نیز با هم ممکن است.
مراد از «پاک شدن از پلیدى» ممکن است پاک شدن از وسوسه هاى شیطان و یا پاک شدن از پلیدى جسمانى بر اثر جنابت بعضى در آن شب باشد، به هر حال باران با توجّه به نیاز شدید مسلمانان، همه این مشکلات را برطرف کرد.
امام صادق (ع) فرمود: آب باران بیاشامید که امراض را برطرف مى کند، آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند. «یذهب عنکم رجز الشیطان»
پیام ها
1- با اراده و امداد الهى، در برابر دشمن مسلّح و انبوه هم مى توان آرامش داشته و آرام خوابید، و اگر خدا نخواهد، در بهترین باغ ها و شرایط، نه خوابى هست و نه آرامشى. «اذ یغشّیکم النعاس أمنة منه»
2- گاهى استراحت و خواب سبک در جنگ، نعمت بزرگ الهى است، که هم خستگى را بر طرف مى کند و هم مجال شبیخون به دشمن نمى دهد. «النّعاس أمنة منه»
3- اگر ایمان و صبر باشد، خداوند عوامل طبیعى را در اختیار انسان و به سود او قرار مى دهد. «ینزّل علیکم من السماء ماءً»
4- نقش عوامل طبیعى همچون باد، باران، خواب و... را در جبهه ها نباید تصادفى پنداشت. «یغشّیکم النعاس... ینزّل علیکم...»
5 - پاکى ظاهرى: «لیطهّرکم» و پاکى باطنى: «یذهب عنکم رجز الشیطان»، هر یک به تنهایى ارزش است، امّا ارزشمندتر وجود هردو با هم مى باشد.
6- انتظار خداوند از مجاهد مسلمان، پاکى و داشتن روحیّه اى بالا و مقاوم و ثابت قدم بودن است. «لیطهرّکم... لیربط على قلوبکم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است