- 3452
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 202 و201 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 202 و 201
إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَئِفٌ مِّنَ الشَّیْطَنِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ
وَإِخْوَنُهُمْ یَمُدُّونَهُمْ فِى الْغَىِّ ثُمَّ لَا یُقْصِرُونَ
ترجمه
همانا کسانى که تقوا پیشه کرده اند، هرگاه وسوسه هاى) شیطانى به آنان نزدیک شود، متوجّه مى شوند (و خدا را یاد مى کنند)، آنگاه بینا مى گردند.
و برادرانشان، (شیطان صفتان گمراه،) آنان را در انحراف مى کشند و نگه مىدارند و هیچ کوتاهى نمى کنند.
کلمهى «مس»، به معناى اصابت و برخورد کردن همراه با لمس نمودن مىباشد. «طائف»، به معنى طواف کننده است، گویا وسوسه هاى شیطانى همچون طواف کنندهاى پیرامون فکر و روح انسان پیوسته گردش مىکند تا راهى براى نفوذ بیابد.
شاید مراد از توجّه در این آیه، تذکّر به شنوایى و بینایى خداوند است که در پایان آیهى قبل آمده بود، یعنى توجّه مى کنند که خدا کار آنها را مى بیند و حرفشان را مى شنود و این توجّه به حضور خداوند، سبب ترک گناه مى شود. چنانکه امام صادق (ع) دربارهى این آیه فرمود: وسوسه گناه به سراغ بنده مىآید، او به یاد خداوند مىافتد، متذکّر شده و انجام نمىدهد.
در برخى روایات، ذکر «لااله الاّ اللّه» براى دفع وسوسه هاى شیطان توصیه شده است.
وسوسه شیطان، گاهى از دور است، «فوسوس الیه» ، گاهى از طریق نفوذ در روح و جان، «فى صدور النّاس» ، گاهى با همنشینى، «فهو له قرین» ، گاهى هم از طریق رابطه و تماس. «مسّهم»
پیام ها
1- شیطان، سراغ انسانهاى با تقوا و مؤمن هم مىرود. «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم»
2- شیطانها براى انحراف، پیوسته در حال گشت و طوافند. «طائف»
(وسوسه هاى نفسانى و شیطانى، مثل میکرب همه جا وجود دارند و دنبال ایمانهاى ضعیفند تا در آنها نفوذ کنند.)
3- گاهى ممکن است علما، مربّیان و مصلحان، مورد تماس هاى مشکوک براى القاى خط انحرافى قرار گیرند که باید هشیار باشند و در مسیر خواسته هاى دشمن قرار نگیرند و به خدا پناه ببرند. «اذا مسّهم... تذکّروا»
4- یاد خدا، به انسان بصیرت مىدهد و او را از وسوسهها نگاه مىدارد. «تذکّروا، مبصرون»
5 - متّقى، به خدا توجّه کرده و شیطان شناس و آگاه است. «اتّقوا... تذکّروا»
6- گناهکاران و گرفتاران شیطان، کورند و نجات یافتگان از دامهاى ابلیس، بینایند. «مبصرون»
7- اگر جامعه از نظر اخلاقى، سیاسى، اقتصادى و نظامى، پاک و متّقى باشد، رفت و آمدها و تماسها با شیطان صفتان در آنها کارساز نخواهد بود. «تذکّروا، مبصرون»
8 - اگر تقوا و تذکّر نباشد، شیطانها با انسان برادر مى شوند و تماس آنها، آسان و مؤثّر مى گردد و انسان را به عمق گمراهى مى کشانند. «اخوانهم یمدّونهف فى الغىّ»
9- راه انحراف، نهایت و حدّ ندارد. «یمدّونهم فى الغىّ»
10- خداوند، صالحان متّقى را تحت ولایت قرار مىدهد، چنانکه در آیات قبل خواندیم، «انّ ولىّ اللّه... و هو یتولّى الصالحین» ولى بى تقوایان، گرفتار اُخوّت شیطانى مىشوند. «اخوانهم یمدّونهم فى الغىّ»
11- شیطانها، پس از به گمراهى کشاندن انسانهایى که برادر آنها شده اند، دستبردار نیستند و همچنان آنان را در منجلاب گمراهى فرو مىبرند. «فى الغىّ لایقصرون»
12- شیطان صفتان، در مسیر انحراف به کسى رحم نمى کنند و از هیچ کس دست برنمى دارند. «لا یقصرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَئِفٌ مِّنَ الشَّیْطَنِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ
وَإِخْوَنُهُمْ یَمُدُّونَهُمْ فِى الْغَىِّ ثُمَّ لَا یُقْصِرُونَ
ترجمه
همانا کسانى که تقوا پیشه کرده اند، هرگاه وسوسه هاى) شیطانى به آنان نزدیک شود، متوجّه مى شوند (و خدا را یاد مى کنند)، آنگاه بینا مى گردند.
و برادرانشان، (شیطان صفتان گمراه،) آنان را در انحراف مى کشند و نگه مىدارند و هیچ کوتاهى نمى کنند.
کلمهى «مس»، به معناى اصابت و برخورد کردن همراه با لمس نمودن مىباشد. «طائف»، به معنى طواف کننده است، گویا وسوسه هاى شیطانى همچون طواف کنندهاى پیرامون فکر و روح انسان پیوسته گردش مىکند تا راهى براى نفوذ بیابد.
شاید مراد از توجّه در این آیه، تذکّر به شنوایى و بینایى خداوند است که در پایان آیهى قبل آمده بود، یعنى توجّه مى کنند که خدا کار آنها را مى بیند و حرفشان را مى شنود و این توجّه به حضور خداوند، سبب ترک گناه مى شود. چنانکه امام صادق (ع) دربارهى این آیه فرمود: وسوسه گناه به سراغ بنده مىآید، او به یاد خداوند مىافتد، متذکّر شده و انجام نمىدهد.
در برخى روایات، ذکر «لااله الاّ اللّه» براى دفع وسوسه هاى شیطان توصیه شده است.
وسوسه شیطان، گاهى از دور است، «فوسوس الیه» ، گاهى از طریق نفوذ در روح و جان، «فى صدور النّاس» ، گاهى با همنشینى، «فهو له قرین» ، گاهى هم از طریق رابطه و تماس. «مسّهم»
پیام ها
1- شیطان، سراغ انسانهاى با تقوا و مؤمن هم مىرود. «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم»
2- شیطانها براى انحراف، پیوسته در حال گشت و طوافند. «طائف»
(وسوسه هاى نفسانى و شیطانى، مثل میکرب همه جا وجود دارند و دنبال ایمانهاى ضعیفند تا در آنها نفوذ کنند.)
3- گاهى ممکن است علما، مربّیان و مصلحان، مورد تماس هاى مشکوک براى القاى خط انحرافى قرار گیرند که باید هشیار باشند و در مسیر خواسته هاى دشمن قرار نگیرند و به خدا پناه ببرند. «اذا مسّهم... تذکّروا»
4- یاد خدا، به انسان بصیرت مىدهد و او را از وسوسهها نگاه مىدارد. «تذکّروا، مبصرون»
5 - متّقى، به خدا توجّه کرده و شیطان شناس و آگاه است. «اتّقوا... تذکّروا»
6- گناهکاران و گرفتاران شیطان، کورند و نجات یافتگان از دامهاى ابلیس، بینایند. «مبصرون»
7- اگر جامعه از نظر اخلاقى، سیاسى، اقتصادى و نظامى، پاک و متّقى باشد، رفت و آمدها و تماسها با شیطان صفتان در آنها کارساز نخواهد بود. «تذکّروا، مبصرون»
8 - اگر تقوا و تذکّر نباشد، شیطانها با انسان برادر مى شوند و تماس آنها، آسان و مؤثّر مى گردد و انسان را به عمق گمراهى مى کشانند. «اخوانهم یمدّونهف فى الغىّ»
9- راه انحراف، نهایت و حدّ ندارد. «یمدّونهم فى الغىّ»
10- خداوند، صالحان متّقى را تحت ولایت قرار مىدهد، چنانکه در آیات قبل خواندیم، «انّ ولىّ اللّه... و هو یتولّى الصالحین» ولى بى تقوایان، گرفتار اُخوّت شیطانى مىشوند. «اخوانهم یمدّونهم فى الغىّ»
11- شیطانها، پس از به گمراهى کشاندن انسانهایى که برادر آنها شده اند، دستبردار نیستند و همچنان آنان را در منجلاب گمراهى فرو مىبرند. «فى الغىّ لایقصرون»
12- شیطان صفتان، در مسیر انحراف به کسى رحم نمى کنند و از هیچ کس دست برنمى دارند. «لا یقصرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است