- 5299
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 200 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 200
وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَنِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
ترجمه
و اگر از طرف شیطان (و شیطان صفتان) کمترین وسوسه و تحریک و سوءنیّتى به تو رسید، پس به خداوند پناه آور، که قطعاً او شنوا و داناست.
کلمه «مس»، به معناى اصابت و برخورد کردن همراه با لمس نمودن مى باشد. «طائف»، به معنى طواف کننده است، گویا وسوسه هاى شیطانى همچون طواف کننده اى پیرامون فکر و روح انسان پیوسته گردش مى کند تا راهى براى نفوذ بیابد.
شاید مراد از توجّه در این آیه، تذکّر به شنوایى و بینایى خداوند است که در پایان آیه قبل آمده بود، یعنى توجّه مى کنند که خدا کار آنها را مى بیند و حرفشان را مى شنود و این توجّه به حضور خداوند، سبب ترک گناه مى شود. چنانکه امام صادق (ع) درباره این آیه فرمود: وسوسه گناه به سراغ بنده مى آید، او به یاد خداوند مى افتد، متذکّر شده و انجام نمى دهد.
پیام ها
1- شیطان، سراغ انسان هاى با تقوا و مؤمن هم مى رود. «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم»
2- شیطان ها براى انحراف، پیوسته در حال گشت و طوافند. «طائف»
(وسوسه هاى نفسانى و شیطانى، مثل میکروب همه جا وجود دارند و دنبال ایمان هاى ضعیفند تا در آنها نفوذ کنند.)
3- گاهى ممکن است علما، مربّیان و مصلحان، مورد تماسهاى مشکوک براى القاى خط انحرافى قرار گیرند که باید هشیار باشند و در مسیر خواسته هاى دشمن قرار نگیرند و به خدا پناه ببرند. «اذا مسّهم... تذکّروا»
4- یاد خدا، به انسان بصیرت مى دهد و او را از وسوسه ها نگاه مى دارد. «تذکّروا، مبصرون»
5 - متّقى، به خدا توجّه کرده و شیطان شناس و آگاه است. «اتّقوا... تذکّروا»
6- گناهکاران و گرفتاران شیطان، کورند و نجات یافتگان از دام هاى ابلیس، بینایند. «مبصرون»
7- اگر جامعه از نظر اخلاقى، سیاسى، اقتصادى و نظامى، پاک و متّقى باشد، رفت و آمدها و تماس ها با شیطان صفتان در آنها کارساز نخواهد بود. «تذکّروا، مبصرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَنِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
ترجمه
و اگر از طرف شیطان (و شیطان صفتان) کمترین وسوسه و تحریک و سوءنیّتى به تو رسید، پس به خداوند پناه آور، که قطعاً او شنوا و داناست.
کلمه «مس»، به معناى اصابت و برخورد کردن همراه با لمس نمودن مى باشد. «طائف»، به معنى طواف کننده است، گویا وسوسه هاى شیطانى همچون طواف کننده اى پیرامون فکر و روح انسان پیوسته گردش مى کند تا راهى براى نفوذ بیابد.
شاید مراد از توجّه در این آیه، تذکّر به شنوایى و بینایى خداوند است که در پایان آیه قبل آمده بود، یعنى توجّه مى کنند که خدا کار آنها را مى بیند و حرفشان را مى شنود و این توجّه به حضور خداوند، سبب ترک گناه مى شود. چنانکه امام صادق (ع) درباره این آیه فرمود: وسوسه گناه به سراغ بنده مى آید، او به یاد خداوند مى افتد، متذکّر شده و انجام نمى دهد.
پیام ها
1- شیطان، سراغ انسان هاى با تقوا و مؤمن هم مى رود. «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم»
2- شیطان ها براى انحراف، پیوسته در حال گشت و طوافند. «طائف»
(وسوسه هاى نفسانى و شیطانى، مثل میکروب همه جا وجود دارند و دنبال ایمان هاى ضعیفند تا در آنها نفوذ کنند.)
3- گاهى ممکن است علما، مربّیان و مصلحان، مورد تماسهاى مشکوک براى القاى خط انحرافى قرار گیرند که باید هشیار باشند و در مسیر خواسته هاى دشمن قرار نگیرند و به خدا پناه ببرند. «اذا مسّهم... تذکّروا»
4- یاد خدا، به انسان بصیرت مى دهد و او را از وسوسه ها نگاه مى دارد. «تذکّروا، مبصرون»
5 - متّقى، به خدا توجّه کرده و شیطان شناس و آگاه است. «اتّقوا... تذکّروا»
6- گناهکاران و گرفتاران شیطان، کورند و نجات یافتگان از دام هاى ابلیس، بینایند. «مبصرون»
7- اگر جامعه از نظر اخلاقى، سیاسى، اقتصادى و نظامى، پاک و متّقى باشد، رفت و آمدها و تماس ها با شیطان صفتان در آنها کارساز نخواهد بود. «تذکّروا، مبصرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان