- 2169
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 5 و 6سوره فرقان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فرقان- آیه 5 و 6
وَقَالُواْ أَسَطِیرُ الْأَوَّلِینَ اکْتَتَبَهَا فَهِىَ تُمْلَى عَلَیْهِ بُکْرَةً وَأَصِیلاً
قُلْ أَنزَلَهُ الَّذِى یَعْلَمُ السِّرَّ فِى السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ کَانَ غَفُوراً رَّحِیماً
ترجمه
و (کفّار) گفتند: (قرآن) افسانه هاى پیشینیان است که او براى خود نسخه اى نوشته و هر صبح و شام بر او دیکته مى شود.
بگو: (این قرآن را) کسى فرستاد که اسرار را در آسمانها و زمین مى داند، قطعاً او آمرزنده و مهربان است.
کفّار، هم به محتواى قرآن اشکال مىکردند که نوآورى ندارد، بلکه افسانه هاى قدیمى است، «اساطیر الاوّلین» و هم شخص پیامبر را زیر سؤال مى بردند که رونویسى کرده است، «اِکتَتَبها» و هم یارانى خیالى براى پیامبر در نظر مىگرفتند، «تُملى علیه».
مراد از نوشتن اساطیر، یا این است که آنها معتقد بودند کسانى براى آن حضرت مى نوشتند و یا مى گفتند: پیامبر سواد دارد واُمّى بودن او را نفى مىکردند.
در این آیه آمده است: «یعلم السرّ»، ولى علم خداوند به ظاهر را نفرموده است. آرى کسى که اسرار و حقایق پنهان را مىداند، آگاهى او بر حقایق آشکار مسلّم است.
پیام ها
1- در بیان مطالب مخالفان، امانت را مراعات کنید. «قالوا اساطیر الاوّلین»
2- به یاوه گویان پاسخ دهید. «قل»
3- قرآن، از سرچشمهى علم بىنهایت است، نه افسانه. «انزله الّذى یعلم»
4- قرآن ساخته دست بشر نیست، بلکه فرستادهى کسى است که به تمام اسرار عالم علم دارد. «انزله الّذى یعلم السرّ...»
5 - قرآن حاوى دستوراتى اسرارآمیز است. «انزله الّذى یعلم السرّ...»
6- علم خداوند نسبت به حقایق پنهان و آشکار، یکسان است. «یعلم السرّ»
7- در آسمانها اسرارى است که دست بشر به آن نمى رسد. «السرّ فى السموات»
8 - راه توبه حتّى براى کفّارى که قرآن را افسانه و پیامبر را دروغ پرداز مى خوانند، باز است. «انّه کان غفورا رحیما»
9- بخشش تنها کافى نیست، لطف و رحمت نیز لازم است. «غفورا رحیما»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَقَالُواْ أَسَطِیرُ الْأَوَّلِینَ اکْتَتَبَهَا فَهِىَ تُمْلَى عَلَیْهِ بُکْرَةً وَأَصِیلاً
قُلْ أَنزَلَهُ الَّذِى یَعْلَمُ السِّرَّ فِى السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ کَانَ غَفُوراً رَّحِیماً
ترجمه
و (کفّار) گفتند: (قرآن) افسانه هاى پیشینیان است که او براى خود نسخه اى نوشته و هر صبح و شام بر او دیکته مى شود.
بگو: (این قرآن را) کسى فرستاد که اسرار را در آسمانها و زمین مى داند، قطعاً او آمرزنده و مهربان است.
کفّار، هم به محتواى قرآن اشکال مىکردند که نوآورى ندارد، بلکه افسانه هاى قدیمى است، «اساطیر الاوّلین» و هم شخص پیامبر را زیر سؤال مى بردند که رونویسى کرده است، «اِکتَتَبها» و هم یارانى خیالى براى پیامبر در نظر مىگرفتند، «تُملى علیه».
مراد از نوشتن اساطیر، یا این است که آنها معتقد بودند کسانى براى آن حضرت مى نوشتند و یا مى گفتند: پیامبر سواد دارد واُمّى بودن او را نفى مىکردند.
در این آیه آمده است: «یعلم السرّ»، ولى علم خداوند به ظاهر را نفرموده است. آرى کسى که اسرار و حقایق پنهان را مىداند، آگاهى او بر حقایق آشکار مسلّم است.
پیام ها
1- در بیان مطالب مخالفان، امانت را مراعات کنید. «قالوا اساطیر الاوّلین»
2- به یاوه گویان پاسخ دهید. «قل»
3- قرآن، از سرچشمهى علم بىنهایت است، نه افسانه. «انزله الّذى یعلم»
4- قرآن ساخته دست بشر نیست، بلکه فرستادهى کسى است که به تمام اسرار عالم علم دارد. «انزله الّذى یعلم السرّ...»
5 - قرآن حاوى دستوراتى اسرارآمیز است. «انزله الّذى یعلم السرّ...»
6- علم خداوند نسبت به حقایق پنهان و آشکار، یکسان است. «یعلم السرّ»
7- در آسمانها اسرارى است که دست بشر به آن نمى رسد. «السرّ فى السموات»
8 - راه توبه حتّى براى کفّارى که قرآن را افسانه و پیامبر را دروغ پرداز مى خوانند، باز است. «انّه کان غفورا رحیما»
9- بخشش تنها کافى نیست، لطف و رحمت نیز لازم است. «غفورا رحیما»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است