- 2385
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 184 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 184
أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُواْ مَا بِصَاحِبِهِم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ مُّبِینٌ
ترجمه
آیا آنان فکر نکردند که همنشین آنان (پیامبر اسلام،) هیچگونه جنون ندارد؟ او جز هشداردهنده اى آشکار نیست.
«جِنّة»، به معناى جنون و در اصل به معناى پوشش است، گویا هنگام جنون، پوششى روى عقل قرار مى گیرد.
هنوز پیامبر به مدینه هجرت نکرده بود که شبى بر کوه صفا تا پاسى از شب، مردم را به خدا دعوت کرده و از مجازات هاى الهى بیم و اندرز مى داد. مشرکان گفتند: رفیق ما دیوانه شده است که چنین سخنانى بر زبانش جارى مىشود. آیات فوق نازل شد.
آنان به کسى تهمت جنون مىزدند که قبل از رسالت، او را محمّد امین نام نهاده بودند.
پیام ها
1- تهمت و جسارت، شیوه و عمل اهل فکر و اندیشه نیست. «أولم یتفکّروا»
2- پیامبر، مصاحب و هم صحبت مردم است. اگر دیوانه بود، چرا قبلاً نگفتند و چرا سالها با او هم صحبت شدند؟ «صاحبهم»
3- در نظام فاسد، به حقّ گویان نسبت جنون مى دهند. «من جِنّة»
4- پیامبران، از سوى مخالفان گرفتار تهمت سحر یا جنون بودهاند.«من جِنّة» چنانکه در آیهاى دیگر مىخوانیم: «کذلک ما أتى الّذین من قبلهم من رسول الاّ قالوا ساحر أو مجنون»
5 - در شیوه تبلیغ و تربیت و مخاطب شناسى، براى تربیت غافلان باید بیشتر نذیر بود، نه بشیر. «ان هو الاّ نذیر»
6- براى مردم مغرور و خواب آلود، باید صریح و آشکار حرف بزنیم. «مبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُواْ مَا بِصَاحِبِهِم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ مُّبِینٌ
ترجمه
آیا آنان فکر نکردند که همنشین آنان (پیامبر اسلام،) هیچگونه جنون ندارد؟ او جز هشداردهنده اى آشکار نیست.
«جِنّة»، به معناى جنون و در اصل به معناى پوشش است، گویا هنگام جنون، پوششى روى عقل قرار مى گیرد.
هنوز پیامبر به مدینه هجرت نکرده بود که شبى بر کوه صفا تا پاسى از شب، مردم را به خدا دعوت کرده و از مجازات هاى الهى بیم و اندرز مى داد. مشرکان گفتند: رفیق ما دیوانه شده است که چنین سخنانى بر زبانش جارى مىشود. آیات فوق نازل شد.
آنان به کسى تهمت جنون مىزدند که قبل از رسالت، او را محمّد امین نام نهاده بودند.
پیام ها
1- تهمت و جسارت، شیوه و عمل اهل فکر و اندیشه نیست. «أولم یتفکّروا»
2- پیامبر، مصاحب و هم صحبت مردم است. اگر دیوانه بود، چرا قبلاً نگفتند و چرا سالها با او هم صحبت شدند؟ «صاحبهم»
3- در نظام فاسد، به حقّ گویان نسبت جنون مى دهند. «من جِنّة»
4- پیامبران، از سوى مخالفان گرفتار تهمت سحر یا جنون بودهاند.«من جِنّة» چنانکه در آیهاى دیگر مىخوانیم: «کذلک ما أتى الّذین من قبلهم من رسول الاّ قالوا ساحر أو مجنون»
5 - در شیوه تبلیغ و تربیت و مخاطب شناسى، براى تربیت غافلان باید بیشتر نذیر بود، نه بشیر. «ان هو الاّ نذیر»
6- براى مردم مغرور و خواب آلود، باید صریح و آشکار حرف بزنیم. «مبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است