- 2037
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 127 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 127
فرعون پس از شکست در برابر موسى، از آن حضرت و بنى اسرائیل دست برداشت. در این مدّت تبلیغات پیروان موسى زیاد شد تا آنجا که اشراف قوم فرعون از سکوت او احساس خطر کرده و خواستار جلوگیرى و برخورد با آنان شدند.
فرعون خود را خالق نمىدانست، بلکه «ربّ» مىپنداشت: «انا ربّکم الاعلى» و مى گفت: براى شما معبودى جز خود سراغ ندارم، «ما عَلمتُ لکم من اله غیرى» ولى او و مردمش معبودهایى داشتند و آنها را به عنوان مظاهرى از خالق مىپرستیدند. «آلهتک»
پیام ها
1- بخشى از مفاسد طاغوت ها، به خاطر فساد اطرافیان است. «وقال الملأ»
2- رژیم هاى باطل طاغوتى، در مواجه با حقّ و مردان حقّ، دچار تصمیم هاى متضادّ و سردرگم مى شوند. لذا فرعون گاهى تصمیم به قتل موسى مى گیرد، «ذرونى اَقتُل موسى» و گاهى او را آزاد مىگ ذارد تا آنجا که مورد اعتراض اطرافیان قرار مى گیرد. «أتذر موسى و قومه»
3- حرکت اصلاحى پیامبران از دید طاغوت ها، فساد، فتنه، اغتشاش و خلاف مصالح عمومى است. «لیفسدوا فى الارض»
4- حذف پسران و حفظ زنان، یک سیاست فرعونى است تا جوانمردى و غیرت از مردان رخت بربندد و زنان، ابزار برنامه ها و سیاست هاى آنان شوند. مثل سیاست استعمارى امروز. «سنقتّل ابناءهم و نستحیى نساءهم»
5 - مخالفان انبیا، براى دو قشر جوان دختر و پسر برنامه ها دارند. «سنقتّل ابناءهم و نستحیى نساءهم»
6- سردادن شعارهاى تو خالى براى حفظ خود، سیاست فرعونى است. «انّا فوقهم قاهرون» (این جمله کنایه از تسلّط کامل است)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فرعون پس از شکست در برابر موسى، از آن حضرت و بنى اسرائیل دست برداشت. در این مدّت تبلیغات پیروان موسى زیاد شد تا آنجا که اشراف قوم فرعون از سکوت او احساس خطر کرده و خواستار جلوگیرى و برخورد با آنان شدند.
فرعون خود را خالق نمىدانست، بلکه «ربّ» مىپنداشت: «انا ربّکم الاعلى» و مى گفت: براى شما معبودى جز خود سراغ ندارم، «ما عَلمتُ لکم من اله غیرى» ولى او و مردمش معبودهایى داشتند و آنها را به عنوان مظاهرى از خالق مىپرستیدند. «آلهتک»
پیام ها
1- بخشى از مفاسد طاغوت ها، به خاطر فساد اطرافیان است. «وقال الملأ»
2- رژیم هاى باطل طاغوتى، در مواجه با حقّ و مردان حقّ، دچار تصمیم هاى متضادّ و سردرگم مى شوند. لذا فرعون گاهى تصمیم به قتل موسى مى گیرد، «ذرونى اَقتُل موسى» و گاهى او را آزاد مىگ ذارد تا آنجا که مورد اعتراض اطرافیان قرار مى گیرد. «أتذر موسى و قومه»
3- حرکت اصلاحى پیامبران از دید طاغوت ها، فساد، فتنه، اغتشاش و خلاف مصالح عمومى است. «لیفسدوا فى الارض»
4- حذف پسران و حفظ زنان، یک سیاست فرعونى است تا جوانمردى و غیرت از مردان رخت بربندد و زنان، ابزار برنامه ها و سیاست هاى آنان شوند. مثل سیاست استعمارى امروز. «سنقتّل ابناءهم و نستحیى نساءهم»
5 - مخالفان انبیا، براى دو قشر جوان دختر و پسر برنامه ها دارند. «سنقتّل ابناءهم و نستحیى نساءهم»
6- سردادن شعارهاى تو خالى براى حفظ خود، سیاست فرعونى است. «انّا فوقهم قاهرون» (این جمله کنایه از تسلّط کامل است)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است