- 3849
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 36 و 35سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 35 و 36
یَبَنِى ءَادَمَ إِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ ءَایَتِى فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ
وَ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَتِنَا و اسْتَکْبَرُواْ عَنْهَآ أُوْلَئِکَ أصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ
ترجمه
اى فرزندان آدم! هرگاه پیامبرانى از خودتان به سوى شما بیایند که آیات مرا بر شما بازگو کنند (از آنها پیروى کنید)، پس کسانى که تقوا و صلاح پیشه کنند، هیچ ترسى بر آنان نیست و آنان اندوهگین نمى شوند.
و کسانى که آیات مارا تکذیب کنند و از روى استکبار از آن سرپیچى نمایند، آنان همدم آتشند و همیشه در آن خواهند بود.
«خوف» و ترس، مربوط به امور آینده و در مقابل امنیّت و آسایش است، امّا «حزن» و اندوه، مربوط به گذشته و آنچه از دست رفته مى باشد و در مقابل سرور و شادمانى است.
پیام ها
1- از سنّت هاى الهى، ارسال رسولان براى بیان وحى الهى است. «یأتینّکم... یقصّون علیکم آیاتى»
2- از راه هاى نفوذ و تأثیر سخن، سنخیّت پیام آور با خود مردم است. «منکم»
3- انسان، آزاد و داراى اختیار است و سرنوشتش در گرو گرایش و عمل خود اوست. «فمن اتّقى و أصلح»
4- متّقى، اصلاح گر و داراى فعّالیّت مثبت است، نه گوشه گیر. «اتّقى وأصلح»
5 - تقوا و خودسازى باید قبل از اصلاح دیگران باشد و اصلاحگران باید خود متّقى باشند. «اتّقى وأصلح»
6- مؤمنان و پیروان واقعى انبیا، آنانند که اهل تقوا و اصلاح باشند. «یاتینّکم رسل... فمن اتّقى و اصلح» و نفرمود: «فمن آمن بهم»
7- آرامش حقیقى در سایه تقوا و اصلاح است. «اتّقى و اصلح فلا خوف علیهم»
8 - پیامد تکذیب، تکبّر و سرپیچى از انبیا، عذاب ابدى و دوزخ است. «استکبروا... اصحاب النّار... فیها خالدون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَبَنِى ءَادَمَ إِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ ءَایَتِى فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ
وَ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَتِنَا و اسْتَکْبَرُواْ عَنْهَآ أُوْلَئِکَ أصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ
ترجمه
اى فرزندان آدم! هرگاه پیامبرانى از خودتان به سوى شما بیایند که آیات مرا بر شما بازگو کنند (از آنها پیروى کنید)، پس کسانى که تقوا و صلاح پیشه کنند، هیچ ترسى بر آنان نیست و آنان اندوهگین نمى شوند.
و کسانى که آیات مارا تکذیب کنند و از روى استکبار از آن سرپیچى نمایند، آنان همدم آتشند و همیشه در آن خواهند بود.
«خوف» و ترس، مربوط به امور آینده و در مقابل امنیّت و آسایش است، امّا «حزن» و اندوه، مربوط به گذشته و آنچه از دست رفته مى باشد و در مقابل سرور و شادمانى است.
پیام ها
1- از سنّت هاى الهى، ارسال رسولان براى بیان وحى الهى است. «یأتینّکم... یقصّون علیکم آیاتى»
2- از راه هاى نفوذ و تأثیر سخن، سنخیّت پیام آور با خود مردم است. «منکم»
3- انسان، آزاد و داراى اختیار است و سرنوشتش در گرو گرایش و عمل خود اوست. «فمن اتّقى و أصلح»
4- متّقى، اصلاح گر و داراى فعّالیّت مثبت است، نه گوشه گیر. «اتّقى وأصلح»
5 - تقوا و خودسازى باید قبل از اصلاح دیگران باشد و اصلاحگران باید خود متّقى باشند. «اتّقى وأصلح»
6- مؤمنان و پیروان واقعى انبیا، آنانند که اهل تقوا و اصلاح باشند. «یاتینّکم رسل... فمن اتّقى و اصلح» و نفرمود: «فمن آمن بهم»
7- آرامش حقیقى در سایه تقوا و اصلاح است. «اتّقى و اصلح فلا خوف علیهم»
8 - پیامد تکذیب، تکبّر و سرپیچى از انبیا، عذاب ابدى و دوزخ است. «استکبروا... اصحاب النّار... فیها خالدون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است