- 4404
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 25و 24 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 24 و 25
قَالَ اهْبِطُواْ بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَکُمْ فِى الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتَعٌ إِلَى حِینٍ
قَالَ فِیهَا تَحْیَوْنَ وَفِیهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ
ترجمه
(خداوند) فرمود: فرود آیید، بعضى از شما دشمن بعض دیگرید و تا مدّتى (معیّن) براى شما در زمین جایگاه و وسیله بهره گیرى خواهد بود.
(او) فرمود: در این زمین زندگى مى کنید و در آن مى میرید و از آن (براى محاسبه روز قیامت،) بیرون آورده مى شوید.
مخاطبین جمله «اهبطوا»، یا آدم و حوّا و ابلیس هستند و یا آدم و حوّا و ذریّه آنها. البتّه در یک جا ابلیس به تنهایى مورد خطاب قرار گرفته است، «فاهبط منها» و در جایى دیگر آدم و حوّا، «قال اهبطا منها جمیعاً» که اگر جایگاه هبوط آنها یکى باشد، ممکن است «اهبطوا» جمع بین آنها باشد.
مراد از «هبوط»، آمدن به زمین است، زیرا به دنبال آن مى فرماید:«ولکم فىالارض مستقرّ»
گرچه خداوند توبه آدم و حوّا را پذیرفت، «فتاب علیه»، ولى اثر وضعى گناه باقى است. اثر وضعى آن ترک اولى و نافرمانى آدم و حوّا، خروج از آن جایگاه بهشتى و هبوط به زمین بود. «اهبطوا»
پیام ها
1- از آثار وضعى خلاف و گناه نمى توان گریخت. «قال اهبطوا»
2- گاهى عملکرد والدین، در هبوط و سقوط نسل آنان هم اثر مى گذارد. «قال اهبطوا...»
3- بهشت آدم و حوّا، مکانى غیر از زمین و بالاتر و برتر از آن بود. «اهبطوا»
4- دنیا جایگاه تنازع و تزاحم و تضادّ است و انسان ها به خاطر تزاحم منافع و غرائز، با هم درگیر مى شوند. «بعضکم لبعض عدوّ»
5 - زندگى دنیوى و بهره ورى از آن ابدى نیست. «الى حین»
6- انسان، پس از مرگ دوباره زنده خواهد شد. «منها تخرجون» حضرت آدم از این ناراحت و غمگین بود که پنداشت دیگر به بهشت و زندگى جاوید نخواهد رسید، خداوند فرمود: پس از زندگى دنیا مى تواند به بهشت جاوید برسد.
7- مدّت و نهایت زندگى دنیوى براى بشر معلوم نیست. («حین» نکره آمده است)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ اهْبِطُواْ بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَکُمْ فِى الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتَعٌ إِلَى حِینٍ
قَالَ فِیهَا تَحْیَوْنَ وَفِیهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ
ترجمه
(خداوند) فرمود: فرود آیید، بعضى از شما دشمن بعض دیگرید و تا مدّتى (معیّن) براى شما در زمین جایگاه و وسیله بهره گیرى خواهد بود.
(او) فرمود: در این زمین زندگى مى کنید و در آن مى میرید و از آن (براى محاسبه روز قیامت،) بیرون آورده مى شوید.
مخاطبین جمله «اهبطوا»، یا آدم و حوّا و ابلیس هستند و یا آدم و حوّا و ذریّه آنها. البتّه در یک جا ابلیس به تنهایى مورد خطاب قرار گرفته است، «فاهبط منها» و در جایى دیگر آدم و حوّا، «قال اهبطا منها جمیعاً» که اگر جایگاه هبوط آنها یکى باشد، ممکن است «اهبطوا» جمع بین آنها باشد.
مراد از «هبوط»، آمدن به زمین است، زیرا به دنبال آن مى فرماید:«ولکم فىالارض مستقرّ»
گرچه خداوند توبه آدم و حوّا را پذیرفت، «فتاب علیه»، ولى اثر وضعى گناه باقى است. اثر وضعى آن ترک اولى و نافرمانى آدم و حوّا، خروج از آن جایگاه بهشتى و هبوط به زمین بود. «اهبطوا»
پیام ها
1- از آثار وضعى خلاف و گناه نمى توان گریخت. «قال اهبطوا»
2- گاهى عملکرد والدین، در هبوط و سقوط نسل آنان هم اثر مى گذارد. «قال اهبطوا...»
3- بهشت آدم و حوّا، مکانى غیر از زمین و بالاتر و برتر از آن بود. «اهبطوا»
4- دنیا جایگاه تنازع و تزاحم و تضادّ است و انسان ها به خاطر تزاحم منافع و غرائز، با هم درگیر مى شوند. «بعضکم لبعض عدوّ»
5 - زندگى دنیوى و بهره ورى از آن ابدى نیست. «الى حین»
6- انسان، پس از مرگ دوباره زنده خواهد شد. «منها تخرجون» حضرت آدم از این ناراحت و غمگین بود که پنداشت دیگر به بهشت و زندگى جاوید نخواهد رسید، خداوند فرمود: پس از زندگى دنیا مى تواند به بهشت جاوید برسد.
7- مدّت و نهایت زندگى دنیوى براى بشر معلوم نیست. («حین» نکره آمده است)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان