- 3752
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 21سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 21
وَقَاسَمَهُمَآ إِنِّى لَکُمَا لَمِنَ النَّصِحِینَ
ترجمه
و (شیطان براى آن که وسوسهاش تأثیر کند،) براى آن دو سوگند یاد کرد که به راستى من از خیرخواهان شمایم.
حضرت آدم و همسرش در آغاز به ابلیس اعتمادى نداشتند و شیطان براى جلب اعتماد آنها سوگند یاد کرد و بر آن نیز تأکید نمود. امام رضا (ع) فرمود: آدم و حوّا تا آن زمان سوگند دروغ به خدا را نشنیده بودند و به همین دلیل به او اعتماد کردند و از آن شجره خوردند. البتّه این عمل قبل از نبوّت حضرت آدم بوده و نهى تحریمى و گناه کبیرهاى که مستحقّ آتش باشد نبوده است. بنابراین اوّلین سوگند دروغ، از شیطان بوده است.
قرآن مىفرماید: منافقان نیز اهل سوگند دروغ اند. و کسى که پى در پى سوگند مى خورد، لایق رهبرى جامعه نیست. «لاتطع کلّ حلاّف مهین» قاسمهما« از باب مفاعله، شاید رمز تأکید باشد.
پیام ها
1- سوگند دروغ، کار شیطانى است. «قاسمهما»
2- به هر سوگندى نباید اطمینان کرد. «قاسمهما»
3- دشمن، از اعتقادات و باورهاى ما به نفع خود سود مىبرد. «قاسمهما»
4- گاهى دشمن با ظاهرى دلسوزانه و ادّعاى خیرخواهى، در ما نفوذ مى کند و ضربه مى زند. «انّى لکما لمن الناصحین» برادران یوسف نیز براى از بین بردن یوسف و جدا کردن او از پدرشان به او گفتند: «انّا له لناصحون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَقَاسَمَهُمَآ إِنِّى لَکُمَا لَمِنَ النَّصِحِینَ
ترجمه
و (شیطان براى آن که وسوسهاش تأثیر کند،) براى آن دو سوگند یاد کرد که به راستى من از خیرخواهان شمایم.
حضرت آدم و همسرش در آغاز به ابلیس اعتمادى نداشتند و شیطان براى جلب اعتماد آنها سوگند یاد کرد و بر آن نیز تأکید نمود. امام رضا (ع) فرمود: آدم و حوّا تا آن زمان سوگند دروغ به خدا را نشنیده بودند و به همین دلیل به او اعتماد کردند و از آن شجره خوردند. البتّه این عمل قبل از نبوّت حضرت آدم بوده و نهى تحریمى و گناه کبیرهاى که مستحقّ آتش باشد نبوده است. بنابراین اوّلین سوگند دروغ، از شیطان بوده است.
قرآن مىفرماید: منافقان نیز اهل سوگند دروغ اند. و کسى که پى در پى سوگند مى خورد، لایق رهبرى جامعه نیست. «لاتطع کلّ حلاّف مهین» قاسمهما« از باب مفاعله، شاید رمز تأکید باشد.
پیام ها
1- سوگند دروغ، کار شیطانى است. «قاسمهما»
2- به هر سوگندى نباید اطمینان کرد. «قاسمهما»
3- دشمن، از اعتقادات و باورهاى ما به نفع خود سود مىبرد. «قاسمهما»
4- گاهى دشمن با ظاهرى دلسوزانه و ادّعاى خیرخواهى، در ما نفوذ مى کند و ضربه مى زند. «انّى لکما لمن الناصحین» برادران یوسف نیز براى از بین بردن یوسف و جدا کردن او از پدرشان به او گفتند: «انّا له لناصحون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است