- 2830
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 18سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 18
قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُوماً مَّدْحُوراً لَّمَن تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنکُمْ أَجْمَعِینَ
ترجمه
(خداوند) فرمود: از این جایگاه، با ذلّت و سرشکستگى بیرون رو! سوگند یاد مى کنم که هر کس از آنها پیرو تو شود، به یقین دوزخ را از همه شما پر خواهم کرد.
شگفتا که یک لحظه تکبّر و خودبرتربینى «أنا خیر»، چه عواقبى دارد! «اهبِط، اُخرُج، انّک من الصاغرین ...» این همه تحقیر و سقوط، نثار متکبّر مى شود، چون به جاى عذرخواهى، تصمیم گرفت که نسل بشر را گمراه کند.
«مَذئُوم» از ریشه «ذئم»، به معناى عیب شدید است. «مَدحور» از «دحر»، به معناى بیرون راندن همراه با ذلّت است.
ابوحنیفه سه عقیده داشت که آنها را القا مى کرد؛ یکى اینکه تمام افعال بندگان، فعل خداوند است و آنان در کارهای شان مجبورند، دوّم آنکه خدا قابل دیدن است و سوّم آنکه شیطان را به آتش نمى توان سوزاند، زیرا آتش در آتش تأثیرگذار نیست.
بهلول شاگرد امام صادق (ع) در محکومیّت و بطلان عقاید او، کلوخى برداشت و بر سر او زد. وقتى شکایت نزد خلیفه برده و علّت را جویا شدند، بهلول گفت: به اقرار
خودش، خدا این کار را انجام داده و من تقصیرى ندارم. علاوه بر آنکه او دروغ مى گوید که سرش درد مى کند، زیرا اگر دردى وجود دارد باید آن را نشان دهد و دیگر اینکه انسان از خاک است و خاک در خاک (کلوخ در انسان)، تأثیرگذار نیست؟!
پیام ها
1- گرچه ابلیس در مسیر راه مستقیم کمین کرده و دائماً وسوسه مى کند، ولى گنهکار خود به دنبال شیطان مى رود و جهنّمى مى شود. «لمن تبعک»
2- منحرفین به قدرى زیادند که دوزخ را پر مى کنند، «لاملئنّ» ولى افراد سالم و پاک و سپاسگزار کم هستند، چنانکه در آیه 10 خواندیم: «قلیلاً ما تشکرون»
3- پیروى از شیطان، موجب همنشینى با او در جهنم است. «لمن تبعک منهم لاملانّ جهنّم منکم اجمعین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُوماً مَّدْحُوراً لَّمَن تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنکُمْ أَجْمَعِینَ
ترجمه
(خداوند) فرمود: از این جایگاه، با ذلّت و سرشکستگى بیرون رو! سوگند یاد مى کنم که هر کس از آنها پیرو تو شود، به یقین دوزخ را از همه شما پر خواهم کرد.
شگفتا که یک لحظه تکبّر و خودبرتربینى «أنا خیر»، چه عواقبى دارد! «اهبِط، اُخرُج، انّک من الصاغرین ...» این همه تحقیر و سقوط، نثار متکبّر مى شود، چون به جاى عذرخواهى، تصمیم گرفت که نسل بشر را گمراه کند.
«مَذئُوم» از ریشه «ذئم»، به معناى عیب شدید است. «مَدحور» از «دحر»، به معناى بیرون راندن همراه با ذلّت است.
ابوحنیفه سه عقیده داشت که آنها را القا مى کرد؛ یکى اینکه تمام افعال بندگان، فعل خداوند است و آنان در کارهای شان مجبورند، دوّم آنکه خدا قابل دیدن است و سوّم آنکه شیطان را به آتش نمى توان سوزاند، زیرا آتش در آتش تأثیرگذار نیست.
بهلول شاگرد امام صادق (ع) در محکومیّت و بطلان عقاید او، کلوخى برداشت و بر سر او زد. وقتى شکایت نزد خلیفه برده و علّت را جویا شدند، بهلول گفت: به اقرار
خودش، خدا این کار را انجام داده و من تقصیرى ندارم. علاوه بر آنکه او دروغ مى گوید که سرش درد مى کند، زیرا اگر دردى وجود دارد باید آن را نشان دهد و دیگر اینکه انسان از خاک است و خاک در خاک (کلوخ در انسان)، تأثیرگذار نیست؟!
پیام ها
1- گرچه ابلیس در مسیر راه مستقیم کمین کرده و دائماً وسوسه مى کند، ولى گنهکار خود به دنبال شیطان مى رود و جهنّمى مى شود. «لمن تبعک»
2- منحرفین به قدرى زیادند که دوزخ را پر مى کنند، «لاملئنّ» ولى افراد سالم و پاک و سپاسگزار کم هستند، چنانکه در آیه 10 خواندیم: «قلیلاً ما تشکرون»
3- پیروى از شیطان، موجب همنشینى با او در جهنم است. «لمن تبعک منهم لاملانّ جهنّم منکم اجمعین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است