- 4258
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 11سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 11
وَلَقَدْ خَلَقْنَکُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَکُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَئِکَةِ اسْجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِیسَ لَمْ یَکُن مِّنَ السَّجِدِینَ
ترجمه
و همانا ما شما را آفریدیم، سپس به صورتبندى و چهره نگارى شما پرداختیم، آنگاه به فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده کنید. پس همه سجده کردند، جز ابلیس که از سجده کنندگان نبود.
در آیه قبل، قدرت مادّى و سلطه انسان بر زمین مطرح بود، ولى در این آیه به مقام معنوى انسان اشاره شده که همه فرشتگان بر او سجده کرده اند.
وقتى همه فرشتگان فرمانبردار خدایند و بر آدم سجده کردند، دریغ است که انسان فرمان نبرد و براى خدا سجده نکند.
همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبرى
در این آیه، دوبار همه انسان ها مخاطب قرار گرفته اند، «و لقد خلقناکم... صوّرناکم» امّا سجده براى حضرت آدم (ع) ذکر شده است، شاید اشاره به این باشد که همه انسان ها استعداد مسجود ملائکه شدن را دارند.
از این آیه تا 14 آیه بعد، به داستان حضرت آدم (ع) مربوط مى شود.
مردى یهودى از حضرت على (ع) سؤال کرد: خداوند به ملائکه فرمود بر آدم سجده کنند، آیا از پیامبر اسلام نیز چنین احترامى کرده است؟
حضرت فرمود: خداوند به پیامبر فضیلتى بالاتر از این داد، خداوند با آن عظمتى که دارد همراه تمام فرشتگان، بر محمّد (ص) صلوات مى فرستد و صلوات مؤمنین بر پیامبر را عبادت خود خوانده است.
پیام ها
1- آفرینش انسان، در چند مرحله تحقّق یافته است. «ولقد خلقناکم ثمّ صوّرناکم»
2- سجده براى حضرت آدم بود، نه همه انسان ها. «قلنا للملائکة اسجدوا لآدم» و گرنه مى فرمود: «اسجدوا لکم» همان گونه که فرمود: «خلقناکم ثمّ صوّرناکم»
3- در انسان، استعداد و لیاقت رسیدن به مقامى است که مسجود فرشتگان شود. «اُسجدوا لآدم»
4- سجده براى غیر خدا، اگر بر اساس فرمان خدا باشد، شرک نیست. «قلنا... اُسجدوا لآدم»
5 - ابلیس، همپایه فرشتگان بود و خطاب به فرشتگان، شامل او نیز مى شد. «فسجدوا الاّ ابلیس»
6- سجده نکردن ابلیس سهوى نبود، بلکه از روى علم و عمد بود. «الاّ ابلیس لم یکن من السّاجدین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَقَدْ خَلَقْنَکُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَکُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَئِکَةِ اسْجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِیسَ لَمْ یَکُن مِّنَ السَّجِدِینَ
ترجمه
و همانا ما شما را آفریدیم، سپس به صورتبندى و چهره نگارى شما پرداختیم، آنگاه به فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده کنید. پس همه سجده کردند، جز ابلیس که از سجده کنندگان نبود.
در آیه قبل، قدرت مادّى و سلطه انسان بر زمین مطرح بود، ولى در این آیه به مقام معنوى انسان اشاره شده که همه فرشتگان بر او سجده کرده اند.
وقتى همه فرشتگان فرمانبردار خدایند و بر آدم سجده کردند، دریغ است که انسان فرمان نبرد و براى خدا سجده نکند.
همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبرى
در این آیه، دوبار همه انسان ها مخاطب قرار گرفته اند، «و لقد خلقناکم... صوّرناکم» امّا سجده براى حضرت آدم (ع) ذکر شده است، شاید اشاره به این باشد که همه انسان ها استعداد مسجود ملائکه شدن را دارند.
از این آیه تا 14 آیه بعد، به داستان حضرت آدم (ع) مربوط مى شود.
مردى یهودى از حضرت على (ع) سؤال کرد: خداوند به ملائکه فرمود بر آدم سجده کنند، آیا از پیامبر اسلام نیز چنین احترامى کرده است؟
حضرت فرمود: خداوند به پیامبر فضیلتى بالاتر از این داد، خداوند با آن عظمتى که دارد همراه تمام فرشتگان، بر محمّد (ص) صلوات مى فرستد و صلوات مؤمنین بر پیامبر را عبادت خود خوانده است.
پیام ها
1- آفرینش انسان، در چند مرحله تحقّق یافته است. «ولقد خلقناکم ثمّ صوّرناکم»
2- سجده براى حضرت آدم بود، نه همه انسان ها. «قلنا للملائکة اسجدوا لآدم» و گرنه مى فرمود: «اسجدوا لکم» همان گونه که فرمود: «خلقناکم ثمّ صوّرناکم»
3- در انسان، استعداد و لیاقت رسیدن به مقامى است که مسجود فرشتگان شود. «اُسجدوا لآدم»
4- سجده براى غیر خدا، اگر بر اساس فرمان خدا باشد، شرک نیست. «قلنا... اُسجدوا لآدم»
5 - ابلیس، همپایه فرشتگان بود و خطاب به فرشتگان، شامل او نیز مى شد. «فسجدوا الاّ ابلیس»
6- سجده نکردن ابلیس سهوى نبود، بلکه از روى علم و عمد بود. «الاّ ابلیس لم یکن من السّاجدین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان