- 3622
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 8 و 9 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 8 و 9
«میزان»، وسیله سنجش است و هر چیزى وسیله سنجش خاصّى دارد، مثلاً دیوار را با شاقول، گرمى و سردى هوا را با دماسنج، میوه را با کیلو و پارچه را با متر مىسنجند، همان گونه که وسیله سنجش انسان هاى عادّى، انسان هاى کامل مى باشند.
میزانِ روز قیامت حقّ و حقیقت است. در آن روز هم حاکمیّت با حقّ است، «هنالک الولایة للّه الحقّ» هم روز حقّ است، «ذلک الیوم الحقّ» و هم میزانِ سنجش، حقّ است. «و الوزن یومئذ الحقّ»
امام صادق (ع) در تفسیر آیه «ونضع الموازین القسط» فرمود: میزان، انبیا و اوصیا مى باشند. چنانکه در زیارت مطلقه حضرت امیر (ع) مى خوانیم: «السّلام على میزان الاعمال» یعنى اینان، معیار و میزان سنجش اعمال دیگرانند.
حضرت على (ع) فرمودند: حسنات، موجب سنگینى میزان و سیّئات و گناهان، موجب سبکى آن است.
پیام ها
1- تشکیلات قیامت، حساب شده و قانونمند است و حسابرسى، قضاوت، صدور حکم و پاداش و کیفر، همه بر اساس حقّ است. «والوزن یومئذ الحقّ»
2- خداوند، خواهان رسیدن انسان به حقّ و دستیابى به عقاید و کردارهاى شایسته و صحیح است. «والوزن یومئذ الحقّ»
3- براى هر کس، چندین وسیله و معیار سنجش و محاسبه در کار است. «موازینه»
4- توقّع سعادت و پاداش بدون عمل، بیهوده است. «فمَن ثَقُلت ... المفلحون»
«خسارت»، به معناى از دست دادن سرمایه و سود است، ولى «ضرر»، از دست دادن سود مىباشد، نه سرمایه.
پیام ها
1- براى یک انسان، چندین وسیلهى سنجش در کار است. «موازینه»
2- کم داشتن عمل صالح در روز قیامت خسارت است، تا چه رسد به نداشتن آن. «و مَن خَفّت... خسروا»
3- دنیا همانند بازارى است که ایمان، «سود» آن و انکار و کفر، «خسارت» آن است. آرى، نادیده گرفتن استدلال و دعوت انبیا، در حقیقت محو کردن فطرت و جوهره انسانیّت و ظلم به خویشتن است. «خسروا أنفسهم»
4- بىاعتنایى و انکار آیات الهى، ظلم به آنها است. «کانوا بآیاتنا یظلمون» آرى به جا نیاوردن حقّ هر چیز و رعایت حقوق و حدود آن را نکردن، ظلم به آن است و نتیجه ظلم، خسارت و نابودى است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«میزان»، وسیله سنجش است و هر چیزى وسیله سنجش خاصّى دارد، مثلاً دیوار را با شاقول، گرمى و سردى هوا را با دماسنج، میوه را با کیلو و پارچه را با متر مىسنجند، همان گونه که وسیله سنجش انسان هاى عادّى، انسان هاى کامل مى باشند.
میزانِ روز قیامت حقّ و حقیقت است. در آن روز هم حاکمیّت با حقّ است، «هنالک الولایة للّه الحقّ» هم روز حقّ است، «ذلک الیوم الحقّ» و هم میزانِ سنجش، حقّ است. «و الوزن یومئذ الحقّ»
امام صادق (ع) در تفسیر آیه «ونضع الموازین القسط» فرمود: میزان، انبیا و اوصیا مى باشند. چنانکه در زیارت مطلقه حضرت امیر (ع) مى خوانیم: «السّلام على میزان الاعمال» یعنى اینان، معیار و میزان سنجش اعمال دیگرانند.
حضرت على (ع) فرمودند: حسنات، موجب سنگینى میزان و سیّئات و گناهان، موجب سبکى آن است.
پیام ها
1- تشکیلات قیامت، حساب شده و قانونمند است و حسابرسى، قضاوت، صدور حکم و پاداش و کیفر، همه بر اساس حقّ است. «والوزن یومئذ الحقّ»
2- خداوند، خواهان رسیدن انسان به حقّ و دستیابى به عقاید و کردارهاى شایسته و صحیح است. «والوزن یومئذ الحقّ»
3- براى هر کس، چندین وسیله و معیار سنجش و محاسبه در کار است. «موازینه»
4- توقّع سعادت و پاداش بدون عمل، بیهوده است. «فمَن ثَقُلت ... المفلحون»
«خسارت»، به معناى از دست دادن سرمایه و سود است، ولى «ضرر»، از دست دادن سود مىباشد، نه سرمایه.
پیام ها
1- براى یک انسان، چندین وسیلهى سنجش در کار است. «موازینه»
2- کم داشتن عمل صالح در روز قیامت خسارت است، تا چه رسد به نداشتن آن. «و مَن خَفّت... خسروا»
3- دنیا همانند بازارى است که ایمان، «سود» آن و انکار و کفر، «خسارت» آن است. آرى، نادیده گرفتن استدلال و دعوت انبیا، در حقیقت محو کردن فطرت و جوهره انسانیّت و ظلم به خویشتن است. «خسروا أنفسهم»
4- بىاعتنایى و انکار آیات الهى، ظلم به آنها است. «کانوا بآیاتنا یظلمون» آرى به جا نیاوردن حقّ هر چیز و رعایت حقوق و حدود آن را نکردن، ظلم به آن است و نتیجه ظلم، خسارت و نابودى است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان