- 5735
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 116 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 116
وَإِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَن فِى الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ
ترجمه
و اگر از بیشتر افراد روى زمین اطاعت کنى، تو را از راه خداوند، منحرف و گمراه مى کنند. زیرا آنان جز از گمان پیروى نمى کنند وآنان، جز به حدس و گمان نمى پردازند.
«خَرْص» به معناى تخمین و حدس است. چون بعضى از تخمین ها نادرست از آب در مىآید، به معناى دروغ هم آمده است.
پیام ها
1- راه هدایت و راه قرآن ملاک است، نه راه مردم و اکثریّت. «و تمّت کلمة ربّک... و اِن تُطِع اکثر...»
2- اکثریّت، دلیل حقانیّت نیست. ملاک، حقّ است نه عدد، پس در پیمودن راه حقّ از کمى افراد نهراسید. «اِن تُطِع اکثر...»
3- جلب نظر اکثریّت، گاهى به قیمت نابودى و انحراف خود انسان تمام مى شود. «اِن تطع اکثر... یضلّوک» (در راه خدا حرکت کنیم هر چند خلاف رأى اکثریّت باشد)
4- اکثریّت، چنان جلوه اى دارد که خدا پیامبر را هم از تبعیّت آن بر حذر مى دارد. «و اِن تُطِع اکثر مَن فى الارض یضلّوک» (انبیا باید تابع وحى باشند، نه آراى مردم)
5 - ریشه ضلالت ها، اعتماد به حدس و گمان است. «یضلّوک - اِنیتّبعون الاّ الظنّ»
6- اکثریّتى که به جاى حقّ، در پى حدس و هوس باشند، قابل پیروى نیستند. «اِن تطع اکثر... یضلّوک... یخرصون»
7- در انتخاب راه، دلیل و برهان لازم است، نه حدس و گمان. «اِن یتّبعون الاّ الظنّ... یخرصون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَن فِى الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ
ترجمه
و اگر از بیشتر افراد روى زمین اطاعت کنى، تو را از راه خداوند، منحرف و گمراه مى کنند. زیرا آنان جز از گمان پیروى نمى کنند وآنان، جز به حدس و گمان نمى پردازند.
«خَرْص» به معناى تخمین و حدس است. چون بعضى از تخمین ها نادرست از آب در مىآید، به معناى دروغ هم آمده است.
پیام ها
1- راه هدایت و راه قرآن ملاک است، نه راه مردم و اکثریّت. «و تمّت کلمة ربّک... و اِن تُطِع اکثر...»
2- اکثریّت، دلیل حقانیّت نیست. ملاک، حقّ است نه عدد، پس در پیمودن راه حقّ از کمى افراد نهراسید. «اِن تُطِع اکثر...»
3- جلب نظر اکثریّت، گاهى به قیمت نابودى و انحراف خود انسان تمام مى شود. «اِن تطع اکثر... یضلّوک» (در راه خدا حرکت کنیم هر چند خلاف رأى اکثریّت باشد)
4- اکثریّت، چنان جلوه اى دارد که خدا پیامبر را هم از تبعیّت آن بر حذر مى دارد. «و اِن تُطِع اکثر مَن فى الارض یضلّوک» (انبیا باید تابع وحى باشند، نه آراى مردم)
5 - ریشه ضلالت ها، اعتماد به حدس و گمان است. «یضلّوک - اِنیتّبعون الاّ الظنّ»
6- اکثریّتى که به جاى حقّ، در پى حدس و هوس باشند، قابل پیروى نیستند. «اِن تطع اکثر... یضلّوک... یخرصون»
7- در انتخاب راه، دلیل و برهان لازم است، نه حدس و گمان. «اِن یتّبعون الاّ الظنّ... یخرصون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان