- 11152
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 115 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 115
وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَتِهِ وَ هُوَ الْسَّمِیعُ الْعَلِیم
ترجمه
و کلام پروردگارت، در صداقت و عدالت به حدّ کمال و تمام رسید. هیچ تغییردهنده اى براى کلمات او نیست و او شنواى داناست.
مراد از «کلمة» در این آیه، به دلیل آیه قبل، آیات قرآن است ولى واژه «کلمة» در فرهنگ قرآن و روایات، گاهى به معناى وعده حتمى آمده است، «و تمّت کلمة ربّک الحسنى على بنى اسرائیل بما صبروا» که تحقّق وعده الهى را نسبت به بنىاسرائیل به خاطر صبرشان بیان مى کند. گاهى به معناى دین آمده است، «کلمة اللّه» یعنى دین خدا، و گاهى به پیامبر و اولیاى الهى اطلاق شده است، چنانکه درباره حضرت عیسى (ع) مى خوانیم: «کلمته القاها الى مریم» در روایات نیز از قول ائمّه علیهم السلام آمده است که ما کلمات الهى هستیم. «نحن الکلمات»
پیام ها
1- قرآن، آخرین کتاب آسمانى و اسلام، آخرین دین الهى است. «تمّت کلمة ربّک»
2- قرآن، معجزهاى کامل براى اثبات رسالت پیامبر اکرم است. «تمّت کلمة ربک»
3- قرآن، پاسخگوى همهى نیازهاى هدایتى جوامع بشرى است. «تمّت کلمة ربّک»
4- اسلام، مکمّل ادیان گذشته است. «تمّت کلمة ربّک...»
5 - اتمام دین با بعثت رسول اکرم، جلوه اى از ربوبیّت خداوند است. «و تمّت کلمة ربّک»
6- مبناى قوانین و سنّت هاى خداوند در نظام هستى، صدق و عدل است. «و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً»
7- اخبار قرآن، صادق و احکامش بر عدل استوار است. «و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً» در آیهى دیگر مىخوانیم: «و مَن اصدق من اللّه حدیثاً»
8 - در قرآن، تحریف راه ندارد. «لا مبدّل لکلماته»
9- خداوند نیازها را بسیار خوب مى داند و با توجّه به آن، قرآن را نازل کرده است. «و هو السّمیع العلیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَتِهِ وَ هُوَ الْسَّمِیعُ الْعَلِیم
ترجمه
و کلام پروردگارت، در صداقت و عدالت به حدّ کمال و تمام رسید. هیچ تغییردهنده اى براى کلمات او نیست و او شنواى داناست.
مراد از «کلمة» در این آیه، به دلیل آیه قبل، آیات قرآن است ولى واژه «کلمة» در فرهنگ قرآن و روایات، گاهى به معناى وعده حتمى آمده است، «و تمّت کلمة ربّک الحسنى على بنى اسرائیل بما صبروا» که تحقّق وعده الهى را نسبت به بنىاسرائیل به خاطر صبرشان بیان مى کند. گاهى به معناى دین آمده است، «کلمة اللّه» یعنى دین خدا، و گاهى به پیامبر و اولیاى الهى اطلاق شده است، چنانکه درباره حضرت عیسى (ع) مى خوانیم: «کلمته القاها الى مریم» در روایات نیز از قول ائمّه علیهم السلام آمده است که ما کلمات الهى هستیم. «نحن الکلمات»
پیام ها
1- قرآن، آخرین کتاب آسمانى و اسلام، آخرین دین الهى است. «تمّت کلمة ربّک»
2- قرآن، معجزهاى کامل براى اثبات رسالت پیامبر اکرم است. «تمّت کلمة ربک»
3- قرآن، پاسخگوى همهى نیازهاى هدایتى جوامع بشرى است. «تمّت کلمة ربّک»
4- اسلام، مکمّل ادیان گذشته است. «تمّت کلمة ربّک...»
5 - اتمام دین با بعثت رسول اکرم، جلوه اى از ربوبیّت خداوند است. «و تمّت کلمة ربّک»
6- مبناى قوانین و سنّت هاى خداوند در نظام هستى، صدق و عدل است. «و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً»
7- اخبار قرآن، صادق و احکامش بر عدل استوار است. «و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً» در آیهى دیگر مىخوانیم: «و مَن اصدق من اللّه حدیثاً»
8 - در قرآن، تحریف راه ندارد. «لا مبدّل لکلماته»
9- خداوند نیازها را بسیار خوب مى داند و با توجّه به آن، قرآن را نازل کرده است. «و هو السّمیع العلیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است