- 4187
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه101 و 102 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 101 و 102
بَدِیعُ السَّموَتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى یَکُونُ لَهُ وَلَدٌ وَ لَمْ تَکُنْ لَهُ صَحِبَةٌ وَ خَلَقَ کُلَّ شَىْءٍ وَ هُوَ بِکُلِّ شَىْءٍ عَلِیمٌ
ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَلِقُ کُلِّ شَىْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَىْءٍ وَکِیلٌ
ترجمه
(او) پدید آورنده آسمانها و زمین است، چگونه براى او فرزندى باشد، در حالى که براى او همسرى نبوده است و او هر چیز را آفریده و به هر چیز داناست.
آن است خداوند، پروردگار شما، معبودى جز او نیست، آفریدگار هر چیز است، پس او را بپرستید و او نگهبان و مدبّر همه چیز است.
کلمه «بدیع» به معناى آفریدن ابتکارى است (نه تقلیدى).
آنکه آسمان ها و زمین را بدون تقلید و نقشه قبلى آفرید، چه نیازى به فرزند و همسر دارد؟ او با یک اراده، آنچه را بخواهد خلق مى کند.
«خالق کلّ شىء» توحید در خلق است و «هو على کلّ شى وکیل» توحید در امر است. «له الخلق والامر» .
پیام ها
1- آفریدگار جهان، توانمند است و نیازى به همسر و فرزند ندارد. «بدیعالسموات»
2- خدایى را که قرآن معرفى مى کند، با خدایى که دیگران عقیده دارند مقایسه کنید. «ذلکم اللَّه»
3- در عقیده اسلامى، آفریدگار و پروردگار یکى است. «ربّکم... خالق کلّ شىء» (امّا مشرکین، خالق را اللَّه مى دانند، ولى عقیده به چندین ربّ دارند).
4- خالقیّت مطلقه خدا، دلیل توحید است. «لا اله الاّ هو خالق کلّ شىء»
5 - هم آفرینش به دست خداست، هم بقا و ثبات هر چیز به ارادهى اوست. «خالق - وکیل»
6- ربوبیّت و خالقیّت خدا، فلسفه پرستش است. «ربّکم... خالق کلّشىء فاعبدوه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
بَدِیعُ السَّموَتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى یَکُونُ لَهُ وَلَدٌ وَ لَمْ تَکُنْ لَهُ صَحِبَةٌ وَ خَلَقَ کُلَّ شَىْءٍ وَ هُوَ بِکُلِّ شَىْءٍ عَلِیمٌ
ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَلِقُ کُلِّ شَىْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَىْءٍ وَکِیلٌ
ترجمه
(او) پدید آورنده آسمانها و زمین است، چگونه براى او فرزندى باشد، در حالى که براى او همسرى نبوده است و او هر چیز را آفریده و به هر چیز داناست.
آن است خداوند، پروردگار شما، معبودى جز او نیست، آفریدگار هر چیز است، پس او را بپرستید و او نگهبان و مدبّر همه چیز است.
کلمه «بدیع» به معناى آفریدن ابتکارى است (نه تقلیدى).
آنکه آسمان ها و زمین را بدون تقلید و نقشه قبلى آفرید، چه نیازى به فرزند و همسر دارد؟ او با یک اراده، آنچه را بخواهد خلق مى کند.
«خالق کلّ شىء» توحید در خلق است و «هو على کلّ شى وکیل» توحید در امر است. «له الخلق والامر» .
پیام ها
1- آفریدگار جهان، توانمند است و نیازى به همسر و فرزند ندارد. «بدیعالسموات»
2- خدایى را که قرآن معرفى مى کند، با خدایى که دیگران عقیده دارند مقایسه کنید. «ذلکم اللَّه»
3- در عقیده اسلامى، آفریدگار و پروردگار یکى است. «ربّکم... خالق کلّ شىء» (امّا مشرکین، خالق را اللَّه مى دانند، ولى عقیده به چندین ربّ دارند).
4- خالقیّت مطلقه خدا، دلیل توحید است. «لا اله الاّ هو خالق کلّ شىء»
5 - هم آفرینش به دست خداست، هم بقا و ثبات هر چیز به ارادهى اوست. «خالق - وکیل»
6- ربوبیّت و خالقیّت خدا، فلسفه پرستش است. «ربّکم... خالق کلّشىء فاعبدوه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است