- 3491
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 94 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 94
وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَ دَى کَمَا خَلَقْنَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَکْتُمْ مَا خَوَّلْنَکُمْ وَرَآءَ ظُهُورِکُمْ وَمَا نَرَى مَعَکُمْ شُفَعَآءَکُمُ الَّذِینَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِیکُمْ شُرَکَؤُاْ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَیْنَکُمْ وَضَلَّ عَنکُم مَّا کُنتُمْ تَزْعُمُونَ
ترجمه
به راستى همان گونه که نخستین بار شما را آفریدیم، اکنون نیز (به هنگام مرگ یا قیامت) تک و تنها نزد ما آمدید و همه اموالى را که به شما دادیم پشت سر گذاشتید و آن شفیعان را که در (تعیین سرنوشت) خودتان شریکان خدا مى پنداشتید، همراه شما نمى ینیم. به راستى (پیوندهاى) میان شما گسسته و آنچه (از شریکان و شفیعان که به نفع خود) مى پنداشتید از (دست) شما رفت.
این خطاب، در لحظه مرگ یا هنگام قیامت، با مشرکان صورت مى گیرد.
«خَوَّلنا» از «خَوَل»، به معناى چیزى است که نیاز به سرپرست دارد و معمولاً به اموال گفته مى شود. «خوّلناکم» به معناى تملیک و اعطاست.
پیام ها
1- در قیامت، انسان، تنهاست. «جئتمونا فُرادى»
2- معاد، جسمانى است. «کما خلقناکم أوّل مرّة»
3- مشرکان به چهار چیز تکیه داشتند: قوم و قبیله، مال و دارایى، بزرگان و اربابان و بت ها و معبودان.
این آیه، بىثمرى هر چهار تکیه گاه را در قیامت مطرح مى کند:
«فُرادى» بدون قوم و قبیله.
«تَرکتُم ما خَوّلناکم» بدون مال و ثروت و دارایى.
«ما نَرَى مَعکم شُفعاء» بدون یار و یاور.
«ضَلّ عنکم» محو تمام قدرت هاى خیالى.
4- گمانه اى بىپایه، اساس بسیارى از گمراهى هاست. «شُفعاءکم الّذین زعمتم»
5 - در قیامت، حقایق ظاهر و سراب ها، محو مى شوند. «ضَلّ عنکم ما کنتم تزعمون»
منبع:ئ پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَ دَى کَمَا خَلَقْنَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَکْتُمْ مَا خَوَّلْنَکُمْ وَرَآءَ ظُهُورِکُمْ وَمَا نَرَى مَعَکُمْ شُفَعَآءَکُمُ الَّذِینَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِیکُمْ شُرَکَؤُاْ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَیْنَکُمْ وَضَلَّ عَنکُم مَّا کُنتُمْ تَزْعُمُونَ
ترجمه
به راستى همان گونه که نخستین بار شما را آفریدیم، اکنون نیز (به هنگام مرگ یا قیامت) تک و تنها نزد ما آمدید و همه اموالى را که به شما دادیم پشت سر گذاشتید و آن شفیعان را که در (تعیین سرنوشت) خودتان شریکان خدا مى پنداشتید، همراه شما نمى ینیم. به راستى (پیوندهاى) میان شما گسسته و آنچه (از شریکان و شفیعان که به نفع خود) مى پنداشتید از (دست) شما رفت.
این خطاب، در لحظه مرگ یا هنگام قیامت، با مشرکان صورت مى گیرد.
«خَوَّلنا» از «خَوَل»، به معناى چیزى است که نیاز به سرپرست دارد و معمولاً به اموال گفته مى شود. «خوّلناکم» به معناى تملیک و اعطاست.
پیام ها
1- در قیامت، انسان، تنهاست. «جئتمونا فُرادى»
2- معاد، جسمانى است. «کما خلقناکم أوّل مرّة»
3- مشرکان به چهار چیز تکیه داشتند: قوم و قبیله، مال و دارایى، بزرگان و اربابان و بت ها و معبودان.
این آیه، بىثمرى هر چهار تکیه گاه را در قیامت مطرح مى کند:
«فُرادى» بدون قوم و قبیله.
«تَرکتُم ما خَوّلناکم» بدون مال و ثروت و دارایى.
«ما نَرَى مَعکم شُفعاء» بدون یار و یاور.
«ضَلّ عنکم» محو تمام قدرت هاى خیالى.
4- گمانه اى بىپایه، اساس بسیارى از گمراهى هاست. «شُفعاءکم الّذین زعمتم»
5 - در قیامت، حقایق ظاهر و سراب ها، محو مى شوند. «ضَلّ عنکم ما کنتم تزعمون»
منبع:ئ پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است